Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 851 ggr
Cristine
0

Vackra saker

Jag tycker om att förädla livet med konst och vackra saker..gör du?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar fina saker jag också, men för min del måste de samtidigt vara funktionella. Tingeltangel, pruttinutter och frisedurer är inget för mig.

Jag vet av egen erfarenhet att man presterar bättre med saker man tycker om än med saker man inte känner för.

Som bådskytt har jag alltid smyckat mina pilar och jag skjuter bevisligen bättre med dem än med osmyckade "fula" pilar.

Sedan kan jag tycka att vissa saker som är mycket destruktiva egentligen, ändå kan vara vackra ting, exempelvis en del rökpipor eller gamla Coltrevolvrar i fina läderhölster.

Andra saker som jag har starka positiva känslor för, kan jag uppleva som vackra fast det kanske inte skulle få någon annan att lyfta på ögonbrynen.

Den här till exempel, en fräst träsköld som jag fick efter 17 års tjänst i Svenska Bågjägareförbundets styrelse:

[peter54]
0

… eller den här, en syraetsad mässingstavla som jag fick av min gamla bågskytteklubb efter många, många år i klubbledningen.

Hoppfull
0

Jag tycker inte om saker överhuvudtaget. Men jag tycker om vackra ljusstakar och små lampor, så sådant fyller jag mitt hem med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0

#3 Oj, det låter brutalt. Jag skulle inte vilja uppleva en enda dag utan alla mina verktyg, alla mina bågskyttegrejer och tusen andra ting.

Glad

Hoppfull
0

#4 Aha, jag som trodde tråden handlade om konst och vackra "saker"… my mistake.

[peter54]
0

#5 Ja men konst och vackra saker hänger nära ihop med brukstingen också tycker jag. Det är därför jag menar att man presterar bättre med vackra saker än med fula.

Tänk på en riktigt fin gammal spinnrock till exempel. Ett bruksföremål som verkligen kan vara konstfullt och vackert.

Cristine
0

#1-2  Visst är de vackra Peter och i dina ögon måste de vara ännu vackrare eftersom det är något du förtjänat med mycket möda.

#3 Ljustakar gillar jag också men de ska helst vara antika.

Hoppfull
0

#7 För min del kan de se ut lite hur som helst bara de faller mig i smaken Glad Det är roligt att ha många varianter så att man kan förändra utseendet på rummet genom att byta ljus och ljusstakar då coh då tycker jag.

zabelle
0

Jag är ju "hobbykeramiker" och älskar keramik. Får anstränga mig för att inte ha för mycket framme i taget.

Min far var konstnär och silversmed så konst och vackra handgjorda saker är något jag verkligen lärt mig att uppskatta.

Zabelle   

Bergspuman
0

För mig är konst, äkta mattor och ovanliga och speciella lampor något jag ser som direkt nödvändigt i mitt hem.

Jag skaffade en hel del tavlor när jag flyttade in här. Var ju nyskild och behövde manifestera mitt nya liv, och demonstrera min smak, som i mycket skilde sig från exmakens. Jag har i vardagsrummet hela 5 äkta mattor. En stor aprikosfärgad indisk Täbriz, två mörkröda pakistanska och två mindre persiska.

Min fönsterlampa i vardagsrummet jagade jag länge för att få tag på. En mycket speciell lampfot som jag hittade i en second hand affär, och en lysande orange skärm.

Rummet går i färgerna rostrött/orange och gult. Det är vamt, ombonat, med mycket speciella prylar på väggarna. En ukulele, en läderinfattad hästsvans, en trähylla jag betsat själv och fyllt med allehanda små, små figurer och dockattiraljer. Pianot, med en stol som är klädd med fårskinn.

Tavlorna då. En del som jag målat själv, ett par alster av Natalia Johansson och några stora landskapsmålningar som min farmor gjort, plus lite annat. Tavlor är nog min stora passion. Tänker bli konstsamlare när jag är lite mer välbärgad Glad.

[Sisa]
0

Jag älskar vackra saker…försöker inreda mitt hem så naturnära som möjligt…djur, stenar, fontäner…

Tack vare Asta har jag nu inhandlat jättefina keramikmuggar med ekorrar, rävar och igelkottar på. Fick tips av henne om en Internetbutik…Glad

penke
0

Ohjaa,jag har speglar överallt…..Tungan ute

vackra saker vill väl alla ha omkring sig(?)
jag hinner/tar mig inte tid att måla så myckt själv.. :- /
så jag skaffar andras verk
inte bara tavlor,även några små skulpturer..
jag vill ju oxå ha vackert ..tex. porslin
inte nödvändigtvis dyrt&exlusivt
hittade häromdagen några stilrena ´spresso-koppar med fat
som jag tänker ha som vanliga kaffekoppar (tian styck bara,åhlens hade ..för många)
Åhlens förästen,de har en hel del kul,ibland
och jag har blivit tipsad dit av en designBoutic-kvinna!!
när hon inte hade vad jag sökte..
men,Det sista handlade väl mer om mina gamla fördommar :- )

gillar att pussla ihop alla detaljer..

*skratt*
jag vägrade länge att skaffa mig en kaffebryggare
för alla var så fula,hittade tillslut en..ok,O-ful :- )

Estetik,och funktion *ler'

penke

Indiania
0

Jag är väldigt förtjust i konst,men det måste vara något i tavlan som väcker känslor i mig. Jag kan bli enormt fängslad av vackra tavlor.

Tycker om stenar och fossiler och mycket annat. Har en lampa som jag köpte billigt från tradera, det är i vitt porslin med två händer som håller i ett klot…den är så fin när den är tänd.

Det var en bråkdel det, fniss, fniss.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Maria
0

Jag älskar tavlor och har en del konst. Mattor är också en passion men har valt bort detta på grund av katterna. Köpte en Kelimmatta för ett tag sedan men det är den enda nu.

För övrigt så är jag lite förtjust i bisarra saker som andra kanske inte tycker är så vackra. Gärna från loppis.

Har en hel samling krucifix och ikoner som är nedpackade för jag har inte hittat något ställe de passar.

Har bl.a haft ett gammalt "skolskelett" hemma men inte nu längre.

/Maria

Hoppfull
0

#12 Ja den typen av vackra saker som man även använder gillar jag med. Vackra skålar, serveringsfat, muggar/koppar mm mm. Men grejor som enbart är till prydnad är jag lite smått allergisk mot Oskyldig

Cristine
0

Jag använder alla mina saker, det ger glädje åt mej och alla andra, många tycker att tallrikarna jag använder till vardags är för fina..jag undrar..varför måste de vara mindre fina på vardagarna??

Indiania
0

Vilken vacker tallrik! Ja man skall ju leva medans man lever. Flört

Hoppfull
0

#16 Jag vill ha fina vardagstallrikar men jag vill även ha andra tallrikar att duka med vid speciella tillfällen. För att höja känslan av firande när man firar lite extra.

För saker man använder varje dag blir ju vardag och för mig är det oerhört viktigt att skilja på vardag och fest. Därmed inte sagt att vardagen behöver vara grå och tråkig Glad

Cristine
0

Till helgerna använder jag mammas gammla fina servis.Glad

Indiania
0

Vilken glädje att duka med sådant fint porslin Glad

Cristine
0

#20 Ja Indiania särskilt som den sista har varit både mormors och mammas och är komplett.

De koboltblå är köpta i rumänien och är bara tallrikar.

[GunillaF]
0

Jag tycker om att omge mig med vackra ting.

Även med vackra minnen….Flört

penke
0

#Hoppfull o Cristine ..
just det,man ska leva med och använda sina vackra saker
både att varje dag är en ..fest
och man ska inte vänta på att den DÄR stunden..kommer kanske en dag

Hur många berättelse har ..vi inte hört..och läst här på ifokus
bla om paret,som inte ville slita på den vackra klänningen
den skulle hon ha på den där speciella dagen

Nu har hon den på sig
på sin egen begravning..