Mossa i gräsmattan.
Imin trädgård har mossan tagit över, vilket är det bästa sättet att få bort den utan att hyra dyra maskiner
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tycker om mossa i gräsmattan så jag försöker inte få bort den.
Den är ju så mjuk och skön att gå barfota på….
Har också massor av mossa i gräsmattan, men säger som Gunilla…den är så mjuk och skön att gå på…
Säger som övriga.Mossa är fint…Se den med våra ögon cristina…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Detta hittade jag när jag googlade. Antar att man måste gödla ordentligt för att få bort mossan. Det funkade på min lilla gräsplätt förra sommaren.
Mossa i gräsmattan
När gräsmattan är i dålig form, det vill säga att gräset av olika orsaker växer dåligt, kan de bero ha flera orsaker: kalkfattig jord, tät mark, för dålig näringstillgång eller att du har ställt gräsklipparen för lågt. Då får du mossa i gräsmattan. Det är något vi kan rätta till. Det ärbara att ställa gräsklipparen på 4-5 cm och öka gödselmängden. Ska du bli kvitt mossan när den väl haretablerat sig i gräsmattan måste du ta bort den med hårdhänt krattningeller genom att använda mossrivare samtidigt som du utöver angivna gödselmängder övergödslar gräsmattan ofta men svagt och klipper ofta. Många vill gärna ha mossa i gräsmattan eftersom den gör gräsmattan mjuk att gå på och eftersom den kräver lite klippning och underhåll. Några tycker också att mossan kan vara vacker.
Källa - Plantagen
Zabelle
Håller med # 1,2,3.
Vi har mycket mossa men har inga funderingar på att ta bort den. Är som sagt mjuk och go att tassa omkring på barfota. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag håller också med,en av våra gräsmattor har i stort sett bara mossa,men den vill vi ha för det är så mysigt att gå på

Vi har mossa vi med men orkar inte göra något åt den. Vår granne däremot har kört med en maskin hela helgen för att riva upp mossa, men ojojojoj vilket arbete det verkar vara!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hönsgödsel ska vara bra…har jag hört! Om man nu vill ta bort mossan…
Mossa är mjukt och skönt och håller fukten när det är torrperioder…
men jag får inte så mycket gehör för det här hemma… Jag tycker om mossa jag.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mossa är skönt att gå på javisst, men om det även finns gräs som ska klippas är det oerhört tungt att dra gräsklipparen, dessutom går mossan av i stora flak och lämnar stora bara fläckar i gräsmattan.
Jag antar du vill bli av med mossan.
Bästa rådet från en gammal trädgårdsmästare var: "Gödsla mycket" inget annat.
Kanske en vält kan göra det med, eller som komplement? Vi hade en lastbil som backade upp med allt ton-vis av material till en uteplats. Marksten, grus mm. I däckspåren efter den dog mossan och gräset grodde i ett par år!
Jag har provat det mesta.
Mossrivare, kratta bort: Du får lika mycket/mer nästa år!
Kalka: Märkte ingen skillnad.
Gödsla extra mycket: Bra metod, men inte 100.
Gödsla med "Mot mossa gödsel": Lite bättre än ovan.
Strö eller vattna med Järnsulfat: Klart bäst, enkel metod.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
För mej spelar det inte sån stor roll, men mina grannar har väldigt välvårdade trädgårdar(syns inte nu) och det är synd att folk ska gå förbi och se en ovårdad helt plötsligt.
joo,det må vara mjukt att gå på
å ganska grönt..
mossrivaren lär vara bra att köra över med,
sedan är det bara några veckor att kratta.. :- /
jag är lat,gödslar bara med NPK-pluttar..
innan regn
hmm,järnsulfat ..kanske är ngt att testa.. :- )
penke
Kalka har jag hört och sedan ha en multiclipgräsklippare som klipper så fint så det blir gödning till gräsmattan.
Mossa är oerhört lindrigt för man slipper klippa gräset där den växer.
Vi har drygt 2000 kvadratmeter kuperad tomt som varit skog en gång i tiden och på sina ställen växer det mossa, jag tycker att det är busbra.
Det tar ju ändå flera timmar att klippa gräset varje gång där det inte växer mossa.
En gång gjorde vi som alla sa att man skulle - utrotade mossan och gödslade gräset. Fy vad mycket mer jobb det blev med gräsmattan, så det gör vi aldrig om.
Länge leve mossmattan 
Jag tror jag inte bryr mej om fotgängarna och låter mossan ta över.Jag får väl instämma i lovsången då!
Jag strör ut aska från vedpannan och spisen. Visst mattas mossans växtkraft av men inte försvinner den helt.
Man ska tydligen gödsla mycker förr att ta död på mossan.
Så gräset får en chans att ta över.
Men då får man ju bara klippa gräset!
Nä, mossa e väl rätt ok.