Stressad?
Vilken grupp tillhör du?
A:
gillar att tävla, är en tävlingsmänniska jobbar hellre ensam än i grupp är aktiv och gör flera saker på samma gång är noggrann gör ofta mer än vad som behövs "så att det blir gjort" är rädd att bli lurad eller göra fel och dubbelkollar uppgifter.
B:
prioriterar tid för sig själv
- har bestämda mål och visioner både arbetsmässigt och privat
- tycker om fysisk träning
- är kreativ med många ideer
- jobbar gärna i grupp
- värdesätter ledig tid och vänner mer än status
C:
oroar sig ofta undviker konflikter, vill vara alla till lags visar inte att du är arg kan ha svårt att bestämma dig har svårt att säga nej känner dig ofta trött och deppig
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
En av de sårbaraste personerna är typ-A personer. De är väldigt tävlingsinriktade och ställer höga krav både på sig själv och andra. Även om de har tid så säger de att de har lite tid och försöker få mer gjort på kortare tid. De har högt tempo och kan bli irriterade om andra inte förstår vad de menar. De blir lätt aggressiva och kan misstro andra. Här är det inte det tävlingsinriktade beteendet som är orsaken, utan känslorna de aktiverar hos personen. Och de har åtta gånger större risk än andra att drabbas av hjärtinfarkt. Deras livsstil gör också att de inte har lika mycket socialt stöd och färre vänner än de som inte är typ A-personligheter.
Det är inte att vi har fått för mycket att göra nuförtiden som gör oss mer stressade, utan att vi inte har samma sociala stöd som tidigare i historien.
När man vill hantera stress så kan man göra på flera olika sätt: Man kan
- Ändra sina tankar om situationen
- Ändra sina tankar om sin förmåga
- Fysisk aktivitet, som gör att adrenalin frisätts i kroppen och får kroppen att reagera sundare på stress.
Man har sett att gemensamt för de som inte påverkas av stress är:
- hängivenhet, att man upplever att det man gör är viktigt.
- Att man ser situationen som en utmaning istället för ett problem.
- Att man kan kontrollera och påverka resultatet. En prestationsinriktad person jämför sig ofta med andra och den personen har lite kontroll över situationen. Den processinriktade, som försöker att förbättra sig själv har ju mer kontroll och blir inte lika stressad över att riskera att misslyckas. Man behöver egentligen inte ens ha kontroll, utan det räcker att man tror att man har kontroll. Till exempel att man vet att man kan sjukskriva sig eller ta semester om det blir för mycket att göra.
Problemfokuserad strategi
A:
gillar att tävla, är en tävlingsmänniska..-Nej ingen tävligsmänniska. jobbar hellre ensam än i grupp är aktiv och gör flera saker på samma gång är noggrann…Gör så gott jag kan gör ofta mer än vad som behövs "så att det blir gjort" är rädd att bli lurad eller göra fel och dubbelkollar uppgifter.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Läste om mig
..Går la o lägger mig dåååå
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är en kombination av A och B.
#3 Haaahahaha!
Jag är också en kombination av A och B
Jag är också lite av båda, mest B kanske…
A -
Jobbar helst ensam, för då slipper jag dubbelkolla, då vet jag att det är gjort. Gärna högt tempo
B-
Har bestämda mål och visioner både arbetsmässigt och privat.
Jag gillar fysisk träning, och är kreativ med många ideer.
Värdesätter ledig tid och vänner mer än status.
Zabelle
Blandning av A och B. Absolut inte C.
Och ja, jag känner mig stressad av och till. Men det har mycket att göra med min arbetssituation. Det har sagts upp folk i 2 omgångar här på jobbet nyligen, vi som är kvar känner tydligt av en ökad press.
Jag har länge tillhört C…men är på väg över till B!
Ändrar mina tankar…och stressar inte alls! 
En blandning av A och B tror jag men jag har ingenting utav C tack och lov
/Maria
Jag är nog en D-människa. Känner inte igen mig i någon av bokstäverna utan är en mix.

Jag säger som Asta, jag är ingen av dem men kanske något litet ur alla.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Men oj. Jag känner igen mig som A. och ja, jag är extremt stressad.. =/
/Alexandra
Jag är mest B, lite lite A, har en del C också, för jag har svårt att bestämma mig om det handar om trevliga saker.
"ska vi äta på den eller den restaurangen"? Ska jag ha lax eller lamm? För det är sååå gott båda. Men det klart, jag går inte och funderar på det i evigheter… och det kanske är det C handlar om…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet