Morgontrött!
Våra biologiska klockor tickar i olika takt.
Alla är inte uppe med tuppen…Är du ?
Skulle inte väckarklockan ringa så inni norden obarmhärtligt så skulle jag sova tills fram mot 10-11-tiden. Men nu släpar jag mig utr sängen vig 6.30 varje vardag. Jag är inte alls lika pigg som tuppen!
Förut började jag jobbba 05:50 så nu känns det som om jag har sovmorgon varje dag när klockan ringer 06:00.
Om inte kockan ringt hede jag sovit till 8-8:30… mer lagom att vakna då.
Du då Sisa, är du morgonpigg?
Zabelle
Jag är en morgontrött individ och det blir bara värre med åren. Det är inte det att jag sover jättelänge. När jag har semester och kroppen bestämmer tiden brukar jag gå upp vid åtta. Mitt problem är att det tar evigheter att vakna.
Min mamma som är 85 kan sova till elva-tolv så jag har att brås på.
Är inte speciellt morgon pigg. Ligger gärna lite längre på morgonen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har med åren blivit mer och mer morgonpigg. Till min mans förtret då han gillade sina tysta, ensamma morgontimmar
/Maria
Trött, jaaaaa. Blir inte bättre med åren, för mig blir det sämre. Det ser så trevligt ut att gå upp tidigt men det går inte. Har alltid klockan på ringning, annars skulle jag ligga kvar i den sköna sängen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag tycks ha en inre väckarklocka som ringer tidigt (6 tiden)så det är väldigt sällan jag får sova lite längre. Men de dagar jag fått sova längre tycker jag har blivit halv förstörda.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag är morgontrött, i dag ringde klockan 8 men jag kravlade mig upp 9.30. Fast för det mesta kommer jag upp runt 8-8.30.
Jag blir piggare ju längre frampå dan det går.
" Var nära naturen - var när dig själv "

Jag har varit morgontrött så länge jag funnits… hela familjen är sådan och mina föräldrar som idag är pensionärer ligger gärna kvar i sängen på morgonen nu när de varken har barn eller djur att ta hand om 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag vaknar tidigt och kliver gärna upp för att få den där stillsamheten på morgonen, som är så underbart skön…jag gillar långa morgnar, och försöker ta dom tillvara vare sej jag är pigg eller inte…
Jag är väldigt morgontrött, sover till ca 10.30 på helgerna..

Morgontrötthet kan faktiskt vara medfött!
Bra att veta för alla morgonpigga, som älskar att påpeka att dom tunga ögonlocken har sin förklaring, i att man gick och la sej försent…

Ja så är det, finns en hel del forskning inom området, det finns till och med en förening för nattmänniskor:
Kan det vara medfött att vara både morgon och kvällstrött?? 
Zabelle

Japp, man har konstaterat att vi människor har ett inre dygn som styr vår rytm. Och kvällsmänniskor föds med ett längre dygn som förskjuter vår vakentid hela tiden. Medan morgonmänniskor föds med ett kortare inre dygn, 23 timmar, vilket innebär att de fysiskt alltid är mer aktiva tidigt på morgonen än vi andra.
Nu slår det mig helt plötsligt, kan det ha att göra med vilken tid vi föds på dygnet?
Själv är jag född 12.00 på fm alltså.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Ja, varför inte
Jag är född 07.45.
Fast det stämmer inte på min son. Han är född 09.30 men är och har alltid varit väldigt morgonpigg.
Fast 09.30 kanske är tidigt ändå för vissa…
/Maria

#16 Enligt forskningen är det genetiskt betingat.
….gäääääääsp
jagsvararlitesen..are..gmnkk :- )
är det något speciellt ..kan jag gå upp/ur sängen tidigt
annars tycker jag snoose är en välgärning för mänskligheten
tidigare jobbade jag innom vården,då skulle jag vara på plats klockan ½7 eller 7
det var inte efter min inre klocka
nu har jag "flex",är på jobbet ca. klockan åtta
den timman är en enorm skillnad,för mig *ler*
penke
Men vad 17, då borde jag vara morgonpigg som är född 5.10!
Det stämmer ju inte alls. Jag är morgontrött något grymt.
Och det är alla mina syskon också.
Tur att det finns flex på jobbet, jag kommer ytterst sällan före 8.45.
#20 nja tror inte det där med tiden stämmer, sonen som är lika morgontrött som mig är född 4.35 och jag är född 7.17…
Har alltid varit morgontrött och haft svårt att somna så länge jag minns, och det är före fyra års ålder

jag är föd på sju sovar dagen så jag är trött på morronen alltså

Absolut morgontrött !!
Vill ha det lugnt & tyst……
Som tur är så önskar vi vårt eget schema & sen "diffar",så alla schematurer fylls. Det innebär mest kvällar & helger för mej
.

Morgontrött och pigg på kvällen, 2 och ibland 3 dgr i veckan måste jag upp strax efter 6, ingen höjdare men den här tiden går det ju lättare än den mörka årstiden.
Får väl tillägga att jag har lång "startsträcka" och avskyr att stressa så jag går hellre upp lite tidigare så jag kan ta det lugnt.
har födelsetiden med det att göra ?
jag tvingades ..vakna till klockan fem,nollnoll
det är väl därför jag inte har hämtat mig än .. :- )
så här på vårkanten..är jag hellre uppe SENT
för att lyssna till fåglarnas morgondrill
än går upp mittInatta *skratt*
det är en väldig skillnad !
penke
Jag har sådan tur att min man vill vara tidigare på jobbet så han försvinner hemifrån ungefär när jag är färdigduschad och ska äta frukost. Jag gillar nämligen inte sällskap på morgonen. Väldigt dåligt morgonhumör.
Morgontrött, visst! Kommit med åren. I yngre dar så spratt man upp som en fjäder på morgnarna, glad som en lärka!
Är som Asta…enstöring under uppvakningsfasen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja Sisa, jag är morgontrött….till 8:00 vill jag nog sova iallafall. På sommaren är man så trött. Så skönt att ha myggfönstret i och få höra fågelkvitter på tidig morgonkvist..åh man kan ligga och dra sig…mys…eller gå upp och ta en kopp kaffe och gå ut.
Kramelikram
Nästan klockan 7 blir det!
Jag har inte alls dåligt morgonhumör men vill ändå att det ska vara lugnt och stilla omkring mig på morgonen. Helst att sambon går upp först eller sist…
Jag vaknar tidigare och tidigare allteftersom solen kommer upp allt tidigare. Framåt midsommar måste jag ha svarta rullgardiner om jag inte ska vakna kl 03.

#28 Fågelkvitter är härligt att vakna till.
Förra sommaren hade fiskmåsarna bo på vårt tak, de höll på att skicka hela området till psykakuten. De skriker…. högt och hela tiden. När sen ungarna trillade ur boet blev det ännu värre.
Vi har mängder med gäss också, de "kvittrar" inte heller. 
Den här säsongen har jag laddat med apotekets gula öronproppar 
Zabelle
#31 Du jag har samma problem! Så jag har investerat i en rejäl svart sovmask dessutom. Tyvärr räcker det inte med svarta persienner överallt i lägenheten
.
#31 och 33 - så gör jag också. Och kan inte somna om. Så vi har både rullgardin och mörkläggande gardin i sovrummet. Visste inte att jag var så ljuskänslig förrän vi flyttade til huset och sovrumet är rakt mot den uppgående solen.
Har sett några rullgardiner som man kan ha i kanaler längs med sidorna av fönstret vilket gör att inte något ljus kan sippra in. Har tänkt köpa sådana en dag, men vill först byta fönster i sovrummet så det inte blir ett onödigt inköp.
Jag är också ljuskänslig, både när jagska somna och att det stör när jag sover gott.
Är ljudkänslig också… när jag ska somna, mycket irriterande 
#33 Blir det inte obekvämt med sovmask? Jag ligger ju inte still precis, hela natten.
Jag har funderat på att skaffa en sådan, men inte kommit till skott.
#36 Det beror på typen av mask, det finns dem som är av sämre kvalitet förstås. Den här jag har, minns jag såklart inte var jag köpte den någonstans. Apoteket kanske. Men den är bra eftersom den INTE pressar mot ögonen, alltså ögonfransarna dras INTE mot den, vilket retade mig med den förra.
Nu har jag långt hår… så den sitter ganska stabilt på mitt huvud. Kanske fungerar det sämre om man har kort hår?
Skaffa en med kardborrband och resår i kombination, det är skönare än bara resår. Sluter mjukare om huvudet. Det ska helst vara ganska breda band också så att den inte glider så lätt.
#37 Tack! Då vet jag lite.
Jag har lite konstiga sovvanor. Jag tycker om att ha något över huvudet… så jag har ett tomt påslakan under täcket som jag drar över huvudet, så räcker täcket över fötterna…
lite konstig men trivs bra med det, kan inte sova utan mina konstiga idéer
#39 - jag tror många har lite egenheter för sig när man ska sova.
#40 ja det tror jag också, så länge jag kan sköta min vana själv så är den helt ok