Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 582 ggr
[Sisa]
0

Larm

…och påståenden!   Hela tiden nya rapporter…

Är det farligt att äta animaliskt fett eller inte ? Gör fibrer nytta eller får man bara ont i magen ? Ska man räkna kolhydrater eller kalorier ?   Vem i hela världen kan man lita på ?

Jag har hela mitt liv struntat i dessa larm och påståenden…jag äter vad jag vill…när jag vill…och hur jag vill…helt obekymrad om alla trender!

Maria
0

Haha, jag håller med dig.Skrattande Man får nog ta larmrapporter med en nypa salt och lita till sitt sunda förnuft (om man nu har något?)

Det ska va´gott att leva…

/Maria

chik
0

Helträtt Sisa..Man känner nog sig själv bäst.

Är en som du..Äter det som kommer i min väg..

Fast jag får nog erkänna att jag är Väldigt kräsen

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Ja trenderna avlöser varandra. För egen del tänker jag att det naturliga är det bästa, oförstört och icke-giftigt. En enkel filosofi fast knepig idag när i stort sett all mat är processad och full med tillsatser.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anders 50
0

Äter och tänker precis som du Sisa!  Och ofta mycket onyttigt som är rent livsfarligt?

Ofta är det det farliga onyttiga som är godast! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

…ena dan är det farligt, nästa dag är nåt annat farligt. Vad ska vi äta egentligen ? Tror mer att det är mängden som gör det…Obestämd

[peter54]
0

Att stort intag av mättat animaliskt fett inte är bra för hjärta och kärl tycker inte jag kan betecknas som en trend, det är faktum.

Man kan däremot äta av det om man gör det med måtta, precis som vad gäller allt annat.

Hoppfull
0

#6 Men detta s.k. faktum motsägs allt mer och den forskning som uppvisats verkar vara oerhört undermålig… dessutom uppvisar människor fantastiska tillfrisknanden när de ökar mängden animaliskt fett och tar bort de konstgjorda margarinerna, så jag är inte alls säker på att det stämmer.

[peter54]
0

#7 Jag hörde senast igår en nutritionsläkare prata på TV om faran för hjärta och kärl om man äter för mycket av mättade animaliska fetter.

Vilka margarinsorter är konstgjorda? Det jag äter är mest rapsoljebaserat. Jag kan inte äta smör eller grädde alls utan att få problem med cirkulationen.

En gång för många år sen höll det på att gå riktigt illa. Cirkulationen försvann nästan helt i vänster arm och jag blev tvungen att åka till sjukhuset så att de kunde spruta Heparin direkt i artären i armen.

Då hade jag ätit smör istället för margarin på smörgåsarna under hela sommaren. Jag är förstås känsligare än friska eftersom jag varit diabetiker i över 40 år, men ändå.

Det som diabetiker reagerar på brukar vara en bra värdemätare för friska också.

Hoppfull
0

Ja jag har hört dem med, men jag har även hört läkare och forskare som säger det rakt motsatta.

Den senaste trenden inom hälsa för diabetiker är ju dock att plocka bort alla kolhydrater och byta ut alla fetter mot smör och grädde.

Självklart är det inte säkert att det är bra för just dig, men det är ju en ständigt växande skara diabetiker som kan minska och i vissa fall till och med plocka bort insulinet helt när de äter på det sättet. Många av dem blir även friskare från alla möjliga följdsjukdomar de fått när de följt de gängse kostråden.

Vi får ju oxå hoppas att man lär sig nya saker även inom den vården, att man inte vet det viktigaste redan nu utan att utvecklingen går framåt.

Jag anser att det sätt man bearbetar och processar margariner, eller det som ska bli margarin, hur man tvättar det i lut och raffinerar och sedan färgar och smaksätter dem för att få dem att likna smör innebär att de är konstgjorda, det är min syn alltså.

Det finns idag ganska mycket kritisk granskning av margarinframställning så det är lätt att hitta info om ifall man är nyfiken. Man kan även läsa Mats-Erik Nilssons böcker om just äktheten i mat där bland annat margarin tas upp.

[peter54]
0

#9 Plocka bort insulinet kan man bara göra om man är en typ 2-diabetiker, dvs att man har någon liten egen insulinproduktion kvar.

Som ty 1-diabetiker kan man aldrig ta bort insulinet helt, även om man kan ändra kosten och öka motionen så att det går att justera ner doserna kraftigt.

Den så kallade LCHF-kosten (Low Carb High Fat) är verkligen en trend som sveper över världen just nu. Särskilt populär är idén bland diabetiker, men den funkar inte för alla och absolut inte för mig.

Hoppfull
0

Nej det är helt sant att den fungerar bara för vissa, många dock.

Som jag skrev så kan vissa plocka bort insulinet helt och andra kan minska doserna till nästan obefintligt. Har du inget som höjer ditt blodsocker i din kost så behöver du ju inte så mycket insulin oavsett typ.

Det ska bli spännande att se vart det leder med LCHF tycker jag. Jag har ju själv prövat den och blev jättesjuk så jag vet att den inte är bra för alla. Men jag känner oxå till en hel drös med folk som blivit helt otroligt friska, särskilt diabetiker, när de börjat med den. Så något bra måste den ju innehålla Glad

[peter54]
0

#11 Man kan som sagt även som typ 1-diabetiker justera ner insulindoserna om man förbättrar kosten och ökar motionsvolymen, men man kan aldrig helt ta bort insulinet.

Hormonet insulin är en "cellöppnare". Utan insulin kan cellerna i kroppen inte få tillgång till energi i form av kolhydrater från den mat vi äter och som sedan transporteras via blodbanan till cellerna i kroppen.

Då ackumuleras kolhydraterna i blodet istället, hur lite man än äter av dem. Utan energi kan cellerna inte tillgodogöra sig något annat heller och då svälter cellerna/kroppen fast blodet är fullt av näringstransporter.

Hoppfull
0

Jo jag skrev precis som du Glad

[peter54]
0

#13 Kanske, men jag uppfattade uttrycket "nästan obefintligt" som i stort sett ingenting och så är det inte i verkligheten ens för den mest motionerande typ 1-diabetikern..

Bergspuman
0

Larm, när någon skrikit Vargen kommer! lite för många gånger, så slutar man lyssna…