Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 936 ggr
Cristine
0

Förjäkligt!

De vill skilja på dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammzing
0

Lovar att se över situationen…
Folkhälsominister..
Skrattretande.
Det finns inget bättre varesej för ung eller gammal att ha nån att tycka om. Att mysa med och att vara nära.
Tycker det är en mänsklig rättighet.
Tycker bara det är skitlöjligt att sånt här får förekomma!

Maria
0

Fruktansvärt att det ska behöva gå till så här.Skrikandes

Jag har en liten rolig historia dock med anknytning.

Jag arbetade för många år sedan på en geriatrisk rehabavdelning. Vi fick in "Anna" kan vi kalla henne som fått ett lårbensbrott och skulle ligga hos oss en tid.

Veckan efter fick vi besked på att "Anders" Annas make, var på väg in för att han hade ramlat hemma.

Vi möblerade om hela avdelningen för att Anna och Anders skulle få vårt enda tvåbäddsrum.

På eftermiddagen satt Anna och grät i dagrummet.

-När jag äntligen hamnar på sjukhus så får jag dela rum med honom här också…Aldrig ifred för den "tjötige" gubbenGråter

Så det slutade med att vi fick möblera om igenFlört

/Maria

Cristine
0

Ha ha  ja så kan det också bli!Skrattande

Indiania
0

#0 Fruktansvärt hur de äldre blir bemötta i detta fallet. De borde skämmas de som inte unnar paret att fortsätta leva ihop.

#2 Haha så komiskt! Tack för den!Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

[rore]
0

Fruktansvärt och omänskligt.Skrikandes Är ju svårt att förstå att det inte har ordnats på annat sätt ännu,,,

Men åandra sidan så är inte våra politiker i den situationen ännu,, så de behöver ta ställning till detta kanske? *Ironi*

Gör ont i hjärteroten att läsa detta!Gråter

[Sisa]
0

Håller med er alla…är det människor det handlar om. eller…Skrikandes

zabelle
0

Det är bra att det tas upp i pressen! Sådant som varit omöjligt att lösa, brukar gå alldeles utmärkt att fixa efter en artikel i tidningen.

Tycker inte att man behandlar människor på detta sättet.Gråter

Zabelle   

Cristine
0

Ja visst är det så att de som bestämmer blir som en omvänd vante när pressen blandar sig i.

Branneli
0

Kan tro att det är ett aprilskämt !!

Solklart att de ska få bo ihop Glad.

[Sisa]
0

Hörde en intervju med mannen på radion idag, han är verkligen förtvivlad…finns ingen anledning att göra så här, mot dessa människor. Men det är så typiskt Sverige…istället för att se verkligheten, så bestämmer man efter lagar och regler…tyvärr…Skrikandes

aggeelin
0

#2, ja även detta är ganska vanligt, det omvända, att man (ofta kvinnan) inte längre vill bo med sin partner/man/fru…  och då tas det bara för givet att ett gift par vill bo tillsammans, därför att samhäället ser det så… den gången. Viktigt att se idividen och vad som är passande för denna!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#11 Javisst. Jag fick min verkligen en tankesällade den gången.

Det är så lätt att bara ta för givet.

Precis som du säger så är det så viktigt att se det på individnivå.

/Maria

[Sisa]
0

Jag jobbar ju på ett äldreboende. Av 45 rum är endast ett dubbelrum, där ett par kan bo tillsammans…resten är enkelrum! Ska man bo i dubbelrummet tillsammans, måste båda vara sjuka…

Kanske dags att tänka om…att bygga dubbelrum istället för enkelrum. Då skulle nog personalen få mycket hjälp av den av paret, som är mest frisk. Idag är många på boenden väldigt ensamma…även detta skulle kunna bli bättre! Obestämd

aggeelin
0

#13 Jag har jobbat inom äldreomsorgen i många år… och här i trakten har "rum" försvunnit till förmån för lägenhet. Om det är rum, så är det på vårdboenden den isf finns, dvs där någon är sjuk… "mycket"sjuk… det  här är svåra frågor… Givetvis inte alltid, men ibland när någon är svårt sjuk, handlar det omatt den anhörige som vårdat, inte orkar längre…

[Sisa]
0

# 14

Ja, du har rätt! Men jag tycker man borde se från fall till fall…att det fanns flera alternativ…En anhörig som inte orkar vårda, ska naturligtvis inte heller göra det. Men han borde få finnas i närheten…KyssHan kanske inte orkar besöka sin sjuka hustru varje dag, hur gärna han än vill.

Maria
0

#13 Min demente farfar mådde mycket bättre när han fick dela rum med någon. Det räckte att han såg/hörde någon som låg i en säng lite längre bort för att bli lugnare men precis som du säger så finns knappt den möjligheten kvar idag. Så det kanske inte bara gäller för "par".

Man bör nog vara lite mer felxibel.

/Maria

aggeelin
0

#16 låter ju som en bra idé, att känna närvaron av någon annan människa… hoppas att det kan fungera. Det finns så många som då ska fundera på att "vad skulle han ha tyckt om att dela rum med någon annan… ?    Ibland är det ju bra att se det som är just nu, vad tycker han JUST NU om matt dela rum med någon annan?

[Sisa]
0

# 17

Precis…då ser man verkligheten i allafall…Obestämd

Maria
0

#17 Precis. Det här med integritet, rätt till enskilt boende osv. låter så himla bra på pappret men en gammal människa som dessutom har blivit dement har kanske helt andra behov.

/Maria

aggeelin
0

#18,  19, jag vet ju flera/många som flyttat in till äldreboendet för att de haft ångest för att vara ensamma, och som tyker att en lgh är för stor… några har flyttat in för att ha sällskap när de ska dö, de har alltså bestämt sig för att det är dags snart…

Maria
0

#20 Tyvärr så är det inte lika enkelt i alla kommuner. Att få plats här i Göteborg för att man känner sig ensam eller för att boendet är för stort är bara ett önsketänkande.Skrikandes

/Maria

aggeelin
0

#21 ja, numera är det inte möjligt att flytta till boende för att du är ensam. Det är numera, precis som du säger inte lätt att få flytta till boende. Nu görs boenden om till seniorboenden, det innebär att lägenheterna nu betraktas som "ordinärt boende" dvs som vilken lägenhet som helst. De äldre blir i lika stor utsträckning som förut, och har samma behov, men ska bo i vanlig lgh utan att ha personal och matsal med lagad mat i närheten, vilket tidigare varit en möjlighet.