Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 584 ggr
Cristine
0

Graffiti.

Skulle ni sätta  graffiti på väggarna?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

#0 jag trodde du länkade till någon snygg grafitti. Men jag hittade ingen… Eller fans den där och jag är dålig på att leta?

Iallafall så skulle jag kunna tänka mig att ha en snygg graffitti-fondvägg i något rum. Glad

aggeelin
0

Det beror ju på vad vi menar med grafitti. Numera har jag nästan uteslutande sett taggar målade på folks väggar. De vackra målningarna är mer sällsynta tycker jag, iaf här i Örebro.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Graffitin är texten!

Det kallas för wonderfulgraffiti och särskilt citaten med Ernst är popis.

[GunillaF]
0

#3 Skäms Där ser man vad insatt man kan va….

Jaa, jag skulle kunna ha några tänkvärda ord på en vägg.Glad

[peter54]
0

Ernst Obestämd

Han är allt annat än poppis i det här huset. Här är han mest känd som svensk TVs största fjolla.

[GunillaF]
0

#5 Hihihi…. Jag tycker han är mysig jag Flört Mjuk o behändig!Cool

Cristine
0

Visst är han lite fjollig men han kan en hel del också det måste jag erkänna.

[peter54]
0

Haha, nä jag klarar inte av att se honom över huvudtaget och min fru är likadan Glad

Hoppfull
0

Fjollig? Vad är det?

Blir bestört när jag hör människor prata ner män som vågar släppa helt på det som trad. kallas manlighet (=macho)! Det är inte konstigt att machokulturen lever kvar och att det är svårt att få vårt samhälle jämställt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Fjollig för mej betyder= Lite överdrivet känslosam.

Jag tror inte det har med manlighet eller kvinnlighet att göra men jag kan ha fel!

Hoppfull
0

Aha, fjollig kommer ursprungligen ur beskrivningar av människor som är: enfaldig, dåraktig, narraktig, stollig, "tokig", fjantig; förr äv.: tokrolig, löjlig, lustig.(SAOB) men används idag vanligtvis som en lite nedlåtande beskrivning av homosexuella män.

Cristine
0

#11 OK då förstår jag ditt inlägg i #9Glad

[Asta]
0

Fördomar om manligt och kvinnligt finns det lite varstans. Det här råkade jag ut för i en järnaffär.

Asta i järnaffären: "Hej! Jag hade beställt en Proxxon förlängningsarm."
Det manliga biträdet: "Va?"
Asta: "Jag har beställt en Proxxon förlängningsarm."
Det manliga biträdet: "Mummel, mummel." (går ut i lagret för att se om han kan hitta något och kommer sedan tillbaka) "Det var ju en Proxxon!"
Asta: "Ja!" (underförstått: det var ju för faen det jag sa).
Det manliga biträdet: "Jag trodde det var någon hushållsmaskin."
Asta: "Varför det?"
Det manliga biträdet: "Du är ju en kvinna."

Cristine
0

*ASG*Skrattande

Hoppfull
0

#13 Hahahaha, absolut finns de äverallt. Jag stöter på dem dagligen och blir lika arg varje gång jag blir bemött utifrån kön snarare än utifrån person.

Därför är det så viktigt att peka på hur färgade vi är av könsroller och hur vi bedömer människor utifrån sådant. Annars dröjer förändringarna ännu längre tror jag.

[Asta]
0

#15 jag håller med - samtidigt får man ibland ta det med en klackspark och skratta lite.

Det gäller att påverka de yngre generationerna tror jag. Jag jobbar som chef och brukar försöka tänka mycket på vad vi gör och säger där.

Hoppfull
0

#16 Ja man ska väl det… men jag är inte jättebra på det när jag hela tiden bemöts som mindre vetande och kunnig på grund av att jag är kvinna. När jag säger saker så ifrågasätts det, men om min man säger exakt samma sak så nickar folk och tycker att han är duktig och smart (vi har testat nämligen!).

Jag tror absolut att du har rätt i att vi måste påverka de yngre generationerna, och det gör vi nog allra bäst genom att vara goda förebilder och jobba med våra och allas fördomar själva Glad

[peter54]
0

#9 Du misstolkar vad jag menar helt och hållet. Om det vore det du beskriver som jag benämner fjolligt, skulle jag antagligen vara den allra största fjollan själv.

Nej, jag menar att jag tycker han är alldeles fööör mycket och det har ingenting med könstillhörigheten att göra för mig. Jag känner likadant för en del andra kända TV-personligheter av båda könen.

Lotta Engberg och Runar Søgard är ett par andra som spelar i samma "fööör-mycket-liga". Ytterligare exempel är Björn Ranelid och Yvonne Ryding.

Det är bara en känsla jag har av att de försöker alldeles fööör mycket, det spiller över för mig.

Cristine
0

Gry Forsell och skånskan som jobbar i förkväll

Hoppfull
0

#18 Ja det finns en hel massa människor jag inte kan med på tv heller, Martin Timell t.ex. (kräks) eller Carina Berg… det var nog ditt ordval som fick mig att reagera så starkt eftersom det förknippas med det jag skrev i #11.

Ordet fjolla används nämligen nästan uteslutande som en lite nedsättande beskrivning på homosexuella män och för att förlöjliga heterosexuella män.

[peter54]
0

#20 Med tanke på att jag hade en lillebror som var homosexuell skulle jag aldrig uttrycka mig nedsättande om någon med annorlunda sexuell läggning.

Hoppfull
0

Så bra! Glad

Vad menar du med ordet fjolla? Har du aldrig hört det i homo-sammanhang?

[Asta]
0

Jag associerar inte heller fjollig eller fjolla absolut med någon som är bög. Pruseluskan i Pippi Långstrump är tex otroligt fjollig anser jag. Hönsmammor och hönspappor (heter det hönspappa??) är för mig ofta fjolliga. Och överdrivet pyssliga personer kan jag också tycka är fjolliga om det liksom ska städas och fixas och pysslas och inredas och vara rätt - JÄMT. Att man sedan använder det på bögar också emellanåt tycker jag  inte är så konstigt för vissa är väldigt överdrivna i sina rörelse och sätt. Och jag är inte hundra på att det är nedvärderande heller för de använder det själva. Visserligen säger de "han är en riktigt fjolla", eller "du är så fjollig" men det behöver inte vara direkt nedvärderande.

[peter54]
0

#22 Med fjolla menar jag en person av endera kön som inte känner själv att hon/han går långt över gränsen för vad som är rimligt när det gäller hur hon/han framställer sig själv inför andra.

Jag har hört massor av skällsord för homosexuella, men inte ordet fjolla vad jag kan minnas. Jag håller med Asta, Prusseluskan är en praktfjolla.

Hoppfull
0

Ja det finns säkert lite olika uppfattningar.

I och med att jag skrivit uppsatser med genusperspektiv i fokus så blev det en hel del litteratur i ämnet och man kan nog utifrån den synvinkeln konstatera att fjollig helt klart vanligtvis används som ett nedsättande uttryck, oftast mot manliga homosexuella. Sedan sa jag inte skällsord, utan som en nedsättande beskrivning/uttryck av homosexuella män.

Fjollighet är ju något som ofta betraktas som överdrivet kvinnliga beteenden (pysslig, städig osv) vilket givetvis är negativt. Och att då ge det epitetet till manliga homosexuella blir ju lite som pricken över i, för det är ju värre att vara man och bete sig "för" kvinnligt än att vara kvinna och bete sig "för" kvinnligt.

Och allt det här kommer ur våra könsrollsnormer, vad som betraktas som manligt och kvinnligt och där de kvinnliga normerna uteslutande har lägre värde än de manliga.

Cristine
0

Jag har arbetat i över 20 år med homosexuella, som alla vet är det massor av dem inom mode, film, teater och allt som hör den världen till. De flesta av dem har fått den gåvan att de är väldigt konstnärliga utav sig. De är väldigt överdrivna i sina gester och tal men jag tror inte de skulle bli arga för att bli kallade fjolla då det betyder för dem att de är väldigt femenina vilket många eftersträvar. Andra har inte det behovet så jag skulle nog inte kalla t.ex Peter Jöback för fjolla medans det passar på Carl-Jan(krögaren)