Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 396 ggr
[GunillaF]
0

Påskveckan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stilla veckan är den sista veckan i fastan och sträcker från söndagen före påskdagen till påskafton. Andra namn på stilla veckan är dymmelveckan och påskveckan. Veckans dagar har lite speciella namn som jag skall förklara. 

Söndag  – Palmsöndagen

Palmsöndagen har fått sitt namn eftersom man firar Jesus intåg i Jerusalem då folk som kommit för att fira påsk ”tog palmkvistar och gick ut för att möta honom” (Joh 12:13).

Måndag – Blåmåndagen

Färgen blå är en lugn och stilla färg och kyrkorummet kläddes ofta i blått – därifrån kommer förmodligen namnet blåmåndag. Namnet blåmåndag gäller också för måndagen i fastlagen (alltså måndagen före fettisdagen).

Tisdag – Vita tisdagen

Liksom måndagen har tisdagen fått namn från fastlagen och tisdagen kallas ibland även svartatisdag och stinnkaketisdag.

Onsdag - Dymmelonsdagen

På dymmelonsdagen gick fastan in i ett allvarligare skede och det skulle råda stillhet och tysthet. Troligtvis härstammar ordet dymmel från det fornordiska dymbil som betyder stum (jämför med engelskans dumb). Torsdag – Skärtorsdagen

En äldre betydelse av verbet “skära” är rena och det syftar på att Jesus (enligt evangelierna) tvättade lärjungarnas fötter just på torsdagen i påskveckan.

Fredag  – Långfredagen

Enligt kristen tradition var det på långfredagen som Jesus avrättades på korset. Därför var långfredagen under lång tid en dag präglat av stort allvar. Fram till 1969 var offentliga nöjesarrangemang förbjudna i Sverige

Lördag  – Påskafton

Påskafton är ingen särskild dag i kristet påskfirande. Jesus ligger i graven och väntar på att uppstå. Dock är det på påskafton som vi i Sverige började fira påsk efter den långa fastan, på samma sätt som vi firar julafton mer än juldagen och midsommarafton mer än midsommardagen.

Cristine
0

Tack för infot Gunilla!

Ja snart är den här och jag ska ner och hjälpa grannen med påskgardiner och dylikt. Hon firar Påsk ordentligt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Det gjorde jag/vi förr också, när barnen var små.

Jag bakade och lagsde mycket mat. Ungefär som till jul. Nu blir det sånt också men inte i samma utsträckning.

Det viktigaste är egentligen att man hinner träffas och umgås.

zabelle
0

#0 Tack Gunilla!

#1 Jag påskpyntade lite utanför vår entré och satte påskliljor och påskris med fjädrar i. Genast var det någon som påpekade att det var grymt att använda fjädrar för att de säkert tagits från levande fåglar.

Jag fick sååå dåligt samvete, för jag tänkte inte på det alls, bara på att det skulle vara fint.

Zabelle   

chik
0

ZebellaGråter Pynta du..Skadan är ju redan gjord.o jag tror att det är Dun, som plockas från levande fåglar….Inte fjädrar….

Ja tiden går ju så fort…Så jag kanske skall fördriva min dag med o pynta…Ris o Fjädrar..

Tackar Gunilla för informationen.

Lena.P är jag i verkliga livet.

zabelle
0

#4 Tack Chik, det känns genast bättre! Glad

Zabelle   

Cristine
0

Säljer de påskfjädrar i år så kan det inte vara från levande fåglar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Tack för artikeln Gunilla!

Vi ska väl försöka komma oss för att ta in lite kvistar och pynta vi med.

Vi hoppas på att få komma på målarfredag på fredag hos goda vänner. Sedan blir det familjemiddag på söndag och ev hem till kompisar på måndagen.

Förr åkte jag alltid hem till mamma och pappa på påsken, men det känns helt oändligt långt att åka numera.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.