Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 516 ggr
Cristine
0

Medelklass.

Finns det någon medelklass längre i Sverige eller är det nu bara farttiga och rika.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

De allra flesta i Sverige tillhör väl medelklass?

Alla vi som kan bo, äta, köpa kläder (om än inte hela tiden), läsa tidning emellanåt, ha telefon osv räknas väl till medelklass?

Fattig är man när pengarna inte räcker alls…

Den verkliga definitionen av fattigdom innebär att man har mindre än en dollar om dagen, ca 7 kr, att leva på, bara så att vi har en referens om vad verklig fattigdom innebär.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
0

Egentligen har vi ju inget officiellt klassamhälle i Sverige även om det lever kvar i våra egna värderingar.

Alla har möjlighet/rättighet att skaffa sig en utbildning som är kostnadsfri. Vi har möjlighet att låna pengar under denna tid.

Men visst finns det stora skillnader i hur människor har det men vi är ändå ganska långt i från "riktig fattigdom" precis som Hoppfull skriver.

/Maria

Cristine
0

Man läser ju ofta om folk som inte får det att gå ihop, som lämnar några räkningar till nästa månad för att då lämna andra osv, att kronofogden aldrig haft så mycket göra, fler och fler förlorar jobben, pensionerna krymper och likaså tilläggen från försäkringskassan.

Maria
0

Men för att det ska kallas klassamhälle så innebär det ju att man föds in i en samhällsklass och det är det knappast någon som gör idag. Visserligen kan vissa familjer ha det bättre än andra men alla barn har samma villkor och rättigheter i samhället.

Det är liksom en helt annan sak än att vissa har det väldigt illa medan andra har det oförskämt bra.

/Maria

Branneli
0

Jag tror att det finns;

Rik

Medelklass+

Medelklass-

Fattig

[Sisa]
0

Jag önskar att det fanns;

Rik…

[MargaretaA]
0

Det här med "klassindelningen" är något jag aldrig riktigt har förstått. Det kan bero på att jag är sprungen ur en landsända (Lappland) som jag uppfattade som klasslös. Eller som möjligen bara hade en klass, så alla var lika. Arbetarklassen alltså.

Det var först med flytten söderöver som man fick lära sig nya begrepp. "Fint folk" var en av dom. Vilka är dom undrar man?

Den vanliga indelning som jag har fått förklarad för mig är förenklat;

arbetarklass (vanliga löntagare, alltså folket "på golvet" bor oftare i lägenhet än de högre klasserna)

medelklass (folk i beslutsposition och småföretagare, bor i villa eller bostadsrätt).

Överklass (de högsta topparna i samhället, lyxvillorna)

Detta är grova generaliseringar men ger en bild av det.

Sedan kanske det finns andra sätt också att dela in folk i klasser… för den som är intresserad av det. Obestämd

[Sisa]
0

# 7

Det var en bra indelning…då är jag en medelklass…Flört

[MargaretaA]
0

jasså är du chef sisa? Flört

[Sisa]
0

# 9

Nej…min sambo är egenföretagare och vi bor i villa…räknas inte det…Tungan ute

Cristine
0

Arbetarklassen..fast det där med att arbeta…Glad hmmm.

[Sisa]
0

# 11

Du arbetar väl här, Cristine…Glad

Cristine
0

Heee.. om det kan kallas arbete så..jaa det gör jag.Skrattande

[Sisa]
0

Jag dubbelarbetar numera…åker man upp en klass då…Flört

[MargaretaA]
0

ja då tillhör du medelklassen Sisa. Flört

jag tror det finns många även i överklassen som inte arbetar, så du får välja själv Cristine Skrattande

Anders 50
0

Då tillhör jag också medelklassen!  Cool  Jippiii..

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

Själv nöjer jag mig med att vara arbetarklass numera fast farsan var egen företagare. Skrattande

zabelle
0

Då är jag i gott sällskap i medelklassen Skrattande

När jag var liten hade vi en granne som var tandläkare. Hans fru envisades med att kalla sig "doktorinnan" . Sånt var nog vanligare förr, att man ville stoltsera med fina titlar även om man inte jobbat en enda dag i sitt liv själv.

Zabelle   

Toyan
0

Arbetarklass av födsel och ohejdad vanaGladFlört

penke
0

som Hoppfull inleder
kallar väl "alla" sig för ..medelklass
antingen för att inte ..sticka ut,eller "sticka under"

det är väl bara sven wolther o lars ohly som kallar sig för ..arbetare

sedan finns en del några på bild i svensk gamtidning som blir utpekade som överklass..

jämförelsevis har vi "extremt" små inkomstskillnader i sverige,
däremot skilljer sig förmögenheterna åt,väldigt mycket
ibland gamla pengar,eller om du haft tur i bostadslotteriet..

en ..viktigare klassmarkör tycker jag är
självförtroende
allt det där osynliga du ..kan fått med dig hemifrån
(du ska inte tro att du är någon
eller
bättre lyss till bågen som brast,än att aldrig spänna den )

penke
/en klass för sig *ler*

Hoppfull
0

Sedan beror det ju på vart man bor med… här i småland är det billigast att bo i egen villa så här bor alla "arbetare" i hus…

Sedan håller jag inte riktigt med om att alla har samma möjligheter. Teoretiskt kanske, men teorier har ju en förmåga att inte rimma med verkligheten.

Som penke skriver så har vi olika sorters kapital och de osynliga kapitalen är minst lika viktiga som de synliga.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Jag kommer väl ihåg titlarna som Herr Kamrer, herr Direktör och Doktorinnan. Man skulle ju niga för dem också. Särskilt minns jag när doktorinnan gav mej en skål(7 års åldern) och bad mej gå och kasta vatten. Jag gick in på toaletten hon pekade på och undrade var jag skulle kasta det och om det skulle vara varmt eller kallt, så jag stack ut huvudet och frågade. Jag unrdrar än idag varför hon blev så röd i ansiktet.Men att vara fin och doktorinna räddade henne inte från det värsta som kunde hända på den tiden. Hennes flicka reste utomlands och opererade om sig till man.

[MargaretaA]
0

ops - så kan det också gå Skrattande

AnnL
0

Jag tillhör arbetarklassen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

fotokrafs
0

Okej, här är det arbetarklass också..