Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 672 ggr
[Jeremina]
0

Jag längtar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag längtar till när jag kan åka hit och titta på våra dammfiskar som vi gav bort förrförra året till en kille som har många dammar!

aggeelin
0

Ja det finns mycket uteaktiviteter att längta efter nu.

Jag hörde idag att den meterologiska gränsen för vår går vid att det i snitt ska vara över noll grader över dygnet… och här  var det på noll en stund igår…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Fina fiskar. Har de flesta överlevt? Jag har hört att större fåglar som skator gärna fångar dessa.

/Maria

[Jeremina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Det har de! De har så mycket träd ovanför sig och det ligger vid hus och hittills har ingen fisk blivit tagen av fågel. Det var ingen av fiskarna som var i vår damm som blev tagen av någon fågel heller.

En av mina bebisar guldfisken!

Maria
0

Åh så fin. Guldfiskar är vackra fiskar och kan tydligen bli väldigt gamla i bra förhållanden.

Skönt att de har det så skyddat.Glad

/Maria

Cristine
0

Så fina sååå!Kyss

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Jag vet att mina barns farfar hade fiskar ute i en damm, de överlevde vintern… i den lilla dammen. Märkligt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Vi hade en damm på 60-talet med ett djuphål i ena änden, det hade varit en brunn där tidigare. Trots att dammen bottenfrös så överlevde fiskarna i det gamla brunnshålet.

[Jeremina]
0

Fiskar kan överlva om det finns lite vatten i botten och man kan sätta i en vatten virvel i botten så kan de stanna i dammen även på vintern!

Mammzing
0

Har en kompis som har damm.
På somrarna brukar vi sitta där och fika.
Så rogivande!
Skulle jättegärna ha en damm men har inga naturliga förutsättningar att ha en här.

spikes
0

Vi har en damm med koi karpar och slöjfiskar i,den största karpen heter Lennart,och han är livsfarlig när han kommer upp till ytan och smackar med sin breda mun när han är hungrig…om du frågar min hund SnoddenCool.

Lite kul var det att sambon plurrade i den förra veckan,när han skulle rensa bort snö från syre-bojen,han trodde det var fruset underSkrattande,men visst är det rogivande när det porlar och man ser dem absolutFlört.

zabelle
0

Vi har en damm precis utanför sovrumsfönstren. Jag kan se att alla fiskarna fortfarande lever trots att det varit så kallt i vinter. Men vi har låtit pumpen vara igång så inte vattnet frusit till helt.

Zabelle   

[Sisa]
0

Så spännande…vilken kul grej! Skulle också vilja ha en damm….Obestämd

spikes
0

11,Javisst ska pumpen vara igång,sen är det ju viktigt att dom har ett andningshål också,jag har sett dem allihopa,även de 2 minsta vi sparade förra året har överlevtFlört

[Spanaren]
0

Vilken fridfull hobby Jeremina eller fodras det mycket skötsel?

/kram Spanaren

Cristine
0

Jag grävde i 4 år till en stor damm. När jag grävt färdigt flyttade jag.Rynkar på näsan

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

spikes
0

15,Näe stackars digObestämd

[Jeremina]
0

Slöjfiskar brukar kunna få stjärtarna förstörda i en utedamm. Har det gått bra Spikes?

Spanaren det är en fridfull hobby själsligt men kräver en hel del skötsel!

[peter54]
0

Vi har snackat om att gräva en damm i många år, men dröjt med det pga barnen. Jag har tänkt att göra slag i saken när båda passerat 10 år.

Jag vet inte om jag vill ha fiskar i dammen, i alla fall inte så stora fiskar som koi, möjligen elritsor. Min tanke är mer att få hit groddjur som annars inte har något naturligt tillhåll här i vår närhet.

spikes
0

17,Ja det har gått jättebra dom har fina stjärtar,har aldrig sett det hur blir dom förstörda?.

18,Vi har full med grodor runt dammen,man kan både se och höra dem på kvällen,låter så mysigtFlört

[peter54]
0

#19 Jo det ärklart att grodorna kommer dit det finns en vattensamling som är bestående, det var inte riktigt så jag menade.

Jag tänkte att min damm skulle bilda ett eget litet ekosystem och när man har anlagt en damm behöver den utvecklas under ett par år innan den tål fiskar, bland annat för kvävebalansen.

Stora fiskar som koi, avger mycket kväve och en nyanlagd damm växer oftast snabbt igen om såna djur kommer in i systemet.

Glad

spikes
0

20,Jag förstod vad du menade,berättade bara att vi har grodor runt våran dammFlört

[Jeremina]
0

#19 Vi blev avrådda för att ha Slöjstjärtarna i dammen så vi lät bli ObestämdDet var ju synd för de fiskarna fick vara inne i akvariet på sommaren

#20 Vi har en tjock gummiduk i botten som gör att dammen inte kan växa igen Flört

[Spanaren]
0

Brukar gå till grannens damm där grodorna har sitt sexliv under någon vecka på vårkanten Tyst /kram Spanaren

Ps #17 Förstod nästan det!

[Jeremina]
0

Det känns bra att ge grodorna en extra chans att klara sig tycker jag när vi nu hämtar de i diket som torkar varje sommar Glad