Grammatik undervisning
1. Substantiv är ord som man kan sätta fan eller jävel efter. T ex bilfan och sågjävel.
2. Adjektiv är ord som man kan sätta skit före. T ex skitkul, skitnödig och skitviktig.
3. Verb är ord som man kan sätta utav helvete efter.T ex cykla utav helvete och festa utav helvete.
Ja, så här lätt är det lätt lära sig grammatik
!
Zabelle
…så sa aldrig min fröken..
*asg*
penke
*Fniss* inte min heller men det är aldrig för sent att lära sig.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hehehe… ska försöka komma ihåg det! 
Den var skitbra…nåt nytt att lära ut i skolorna kanske…

Hahahaha, asg, det skulle garanterat lättare fastna 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Skitkul!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är sånt man ska lära sig i skolan *fniss* då hade man kommit ihåg det också..
Det var inget jag lärde mig i skolan heller för då hade jag nog lärt mig skitfort. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Fast jag har nog lite problem. För jag brukar säga skitbil också.
#9 Då är vi två som har problem!!
Skitbil / biljävel… är då bil ett Substantiv eller ett Adjektiv??? 
Zabelle
Har också problem då med Helvetes jävla skitkatter(då jag styper i dem).
# 11 Huva….

haha har vi en tråd där det är tillåtet med fula ord? Kul!
Synd att jag inte fick dessa tips när jag traggla gramatiken i skolan. Jag lyckades aldrig lära mig det. Skitgramatik skulle man kunna säga. 
#14 Fula och fula… det är ju grammatik, eller??? 

Zabelle
Ja det här var en lärorik tråd… jag har glömt en del grammatik så det var bra, mer sånt
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#0 Det där var bra sätt att komma ihåg ordklasserna på, fast jag tror att jag väntar några år innan jag presenterar den "komihåglistan" för ungarna.
Nu när vi ändå är inne på grammatik - rubriken är särskriven 

Oj oj..sant Zabelle!
#17 Just den dagen vi gick igenom särskrivningar i skolan måste jag ha gjort något annat…

Zabelle
He he… inte kul med särskrivningar men ibland blir det så fast jag försöker att inte… kan se att studenterna har svårt med detta och att de, när de ibland försöker så skriver de istället ihop ord som skavara isär, detser konstigtut att skrivapå det sättet, ellervad tyckerni andra?
#20 Ja särskrivningar har blivit ett av världens mest framträdande skrivspråksproblem och har passerat syftningsfel med hästlängder.
Ofta gör det inte så mycket att man särskriver, men lika ofta får det särskrivna en helt annan innebörd.
Det finns en mycket enkel regel - om det uttalas som ett ord, så skrivs det som ett ord.
En annan detalj som skolan fullständigt tycks ha tappat bort i svenskaundervisningen är skillnaden mellan orden "de" och "dem", samt när det ska vara det ena eller det andra.
Nästan inga unga människor klarar detta och jag har sett att mina barns lärare inte heller är säkra på det.
Jag såg ett exempel tidigare idag, det stod så här:
"Dem var dumma mot dem andra och dem slog de"
Alltså precis tvärtom mot hur det borde vara:
De var dumma mot de andra och de slog dem.
#21 Jag håller med. Kan man inte skilja på de eller dem kan man väl lika gärna skriva talspråket dom.
(om man nu ska vara petig)
/Maria
#21, 22 … ja det tycks vara mycket som är svårt. Och särskrivningar skapar förvirring och ser tråkigt ut. Flera har svårt att skilja på o och ö, skriver t ex behöv istället för behov. Kan inte skilja på e och ä, jag ska strecka mig efter saltet…
du ska gå på den sträckade linjen… jag drar ett sträck över det där…