Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 857 ggr
Cristine
0

Har era barn...

Snö kvar till sportlovet eller har den börjat tina bort?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Åh…jösses! Här är det snö så det räcker till både barn och barnbarn!

Cristine
0

Har ni någon härlig backe i närheten.

[GunillaF]
0

Vi har en bra slalombacke i Junsele samt flera längdåkningsspår. Hockeyplan finns också och en stor härlig sjö där det går att sitta och pimpelfiska.

Cristine
0

Ja då har de fullt upp!Glad

[Sisa]
0

Här är dåligt med naturliga backar…vi får allt åka en bit. Men nu har snöplogen svårt att göra sej av med snön…härliga pulkbackar skapas till barnen…

Äntligen ett sportlov med snö och vinteraktiviteter…Hur många barn har upplevt det…Obestämd

Hoppfull
0

Här är soprtlovet slut… men nog fanns det snö när vi hade det Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Nu har jag inga barn, men här är massor med snö. Det enda är att jag ser aldrig några barn som är ute och leker. De verkar inte speciellt intresserade.

[Sisa]
0

# 7

Barn gör så mycket annat nuförtiden…Skrikandes

Hoppfull
0

Håller inte alls med, ungarna är ute och leker varenda dag… tycker att det gnälls alldeles för mycket på dagens barn och unga. De påstås vara så förslöade och försoffade när forskningen visar att ungar är mer aktiva och sportar och idrottar mer än man någonsin gjort förr.

Bara för att man inte ser dem precis utanför betyder ju inte att de inte är ute.

[peter54]
0

Vi har snö så att det räcker och blir över här också och eftersom sportlovet här var förra veckan, fanns det alla möjligheter för ungarna att leka i snön.

Roligast var det nog för dem i lördags när det var tö över dagen så att de kunde bygga av snön.

[MargaretaA]
0

Här finns det mera snö än barn. Jag har faktiskt knappt sett några barn på gatan sedan mina egna var små. Dom som finns nu är sannoligt på dagis.

[Sisa]
0

# 9

Jag menar inte att dom är förslöade eller försoffade…tänkte mer som Maggan…många barn är på dagis…det är väl där dom syns…Finns många, många duktiga barn och ungdomar nuförtiden…Glad

Hoppfull
0

#12 Ok, jag är bara så himla trött på att ständigt få höra att ungar inte är utomhus längre, de leker inte, de ska bli sysselsatta, de gnäller för att de är uttråkade, de kräver saker, de vill bara titta på tv eller spela datorspel osv osv. För det uttrycks ofta sådana åsikter.

Ibland känns det som alla som blivit lite äldre minns sin egen barndom som i ett skimmer där allt var så fantastiskt och man lekte jämt och man var aldrig osams eller uttråkad och gnällig (vilket ju alla begriper är en ren fantasibild) medan barn idag inte alls är så bra som de var… och då blir jag försvarsinriktad Glad

[peter54]
0

#13 Fast visst finns det ett generellt samhällsproblem just i detta avseende. Barn som blir feta för att de är för stillasittande framför TV och dator osv.

Här hemma har vi ett poängsystem för att förtjäna "fyrkanttid" som vi kallar det. Det omfattar skärmtid av alla slag.

En timmes extra uteverksamhet ger 30 minuter skärmtid. Att dammsuga en hel våning i huset ger en timmes skärmtid osv. Utan de här reglerna skulle våra ungar kunna fastna en hel dag framför skärmen.

För min egen del har detta mycket lite att göra med hur det var förr annat än möjligen att just skärmproblemet inte existerade då. Det handlar mer om att om barnen får möjligheten, kan de fastna mer eller mindre dygnet runt vid dator eller TV eftersom det finns barnprogram dygnet runt.

Ungarna själva har inte själva förmågan att kontrollera detta och de kan inte slå ifrån sig som vi vuxna kan.

Hoppfull
0

#14 Jag vet inte om det är det.

Man säger ju både och. Det har ju även visat sig att de som spelar mycket datorspel utvecklar sin hjärnor och sitt tänkande på helt fantastiska sätt och får oanade resurser.

Sedan att barnen är fetare idag tror jag handlar om vad man äter mycket mer än att de enbart sitter still.

Dessutom är det ju det vuxna samhället som är problem i så fall och inte barnen…

[peter54]
0

#15 Men att barnen äter för mycket är ju egentligen samma sak som att de rör sig för lite, fast från en annan synvinkel.

Att datoranvändandet utvecklar är en självklar sanning, mina ungar kan mycket mer om datorn än vad jag gör.

Men … det måste finnas gränser för i vilken utsträckning de sitter där och lär sig, annars kommer de att växa upp till såpass medicinsk och fysiskt svaga individer att hjärtat inte orkar pumpa dem bortom 30 år.

Att det är de vuxna och samhället som är grundorsaken till barnens eventuella problem är självklart både nu och förr som jag ser det.

Loucar
0

Vårt sportlov är ju redan över men det fanns gott om snö till barnen o gör det fortfarande. Det kan jag intyga som halka o hamna bredvid den upptrampade gången i förmiddags och fick ta mig upp ur 1 meter snö haha.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Branneli
0

Här var det sportlov förra vecka & snö fanns/finns i mängder !!

Våra tonåringar har kommit på att pulkabacken är skitkul igen Tungan ute

Sen passar de på att umgås flera tonåringar dag+nattetid…..

Hoppfull
0

#16 Men jag sa vad man äter, inte hur mycket… jag är helt övertygad om att dagens s.k. fetmaepidemi handlar om den dåliga kvalitéten på mat som många stoppar i sig. Samt de felaktiga kostråden som tyvärr betraktas som sanning.

Vi har har aldrig tränat så mycket som vi gör nu och aldrig ätit så lite, men ändå blivit så feta… ännu en ekvation som inte håller.

Mammzing
0

När jag var liten slutet på 60 början på 70 talet så hade ci en kollosal massa snö en vinter.
Där vi bor var nog plogvallarna 6-7 meter höga!
Mina barn har hela tiden trott att jag skojat!

Men nu känns det som om vi är på väg åt nåt sånt.

[Asta]
0

Jag uttalar mig inte heller om förslöade barn - mer att jag ser inga och då går jag ändå förbi flera lekställen på vägen till jobbet. På gatan där jag bor ser jag nästan aldrig några lekande barn och då finns där ändå minst tre familjer med barn i lekålder.

Och jag har som sagt inte några egna barn, men jag vet att bland föräldrarna här på jobbet pågår mycket diskussioner om hur man ska kunna hålla barnen från datorn. Olika tips och tricks mm. Så jag tror nog att det finns problem. Problemen handlar väl inte om slöhet utan om att det man tycker är roligast är att sitta vid datorn. Och att det gäller att få dem att förstå att de måste göra annat också.

Hoppfull
0

Jag kan oxå tänka så att barnen kanske behöver få sitta och slappa vid datorn som många vuxna sitter och slappar vid tv:n. Barn idag har ju scheman som vida överstiger föräldrarnas vanligtvis!

De lämnas på dagis/fritids före föräldrarna börjar jobba, där har de inte en enda lugn minut ifred eller i tystnad på hela dagen, alltid andra barn och vuxna omkring dem. Sedan hämtas de efter att föräldrarnas arbetsdag är slut. Inte sällan har de sedan kvällsaktiviteter iform av träningar o.dyl.

Och sen när det äntligen blir helg ska de leka och vara aktiva och glada medan de vuxna sjunker ihop i en hög av trötthet… Glad Oskyldig

Branneli
0

De flesta barn är på dagis/skola/fritids från morgonen till  kl 16-18….

Sen är det barnens aktiviteter & föräldrarnas som fyller kvällarna…..samt mat+läxor.

Så någon ute-tid…fri lek finns det ingen tid över….

Helgerna fylls med matcher + träningar…

Så här ser det ut i många familjer, tyvärr…..

Den fria leken ….fantasilekar..får ungarna hålla på med på rasterna.

Sen finns det familjer som gör andra val i sin vardag, för sina barns skull & sina egna Flört

[Asta]
0

Det är ju i och för sig inte så vettigt att vi vuxna sitter och slappar vid TVn hela kvällen heller. Jag försöker själv jobba med att minska min egen datortid. Det är väldigt lätt att fastna både framför dator och framför TVn. Något som avser både vuxna och barn. Och jag tycker inte att det är nyttigt för någon av oss.

Hoppfull
0

#24 Jag tycker att det är helt okej om man är trött och behöva slappna av.

Endast om det blir så att man avstår från socialt umgänge till förmån för dator eller tv anser jag att man bör tänka över hur man prioriterar sin tid. Men det är ju min tanke… var och en gör ju givetvis som de själva känner att de mår bra av Glad

[Asta]
0

#25 - jag tycker också att det är OK i lagom mängd. Vi har en förmåga att låta det bli för mycket. Vi jobbar med oss själva ibland. Det är alldeles för lätt att komma hem och sedan sitta i soffan hela kvällen. Vi gillar inte oss själva när vi hamnar i sådana perioder.

Hoppfull
0

#26 Nej då ska man förstås minska tiden.

Så här på vinterhalvåret ligger vi rätt mycket vid tv:n, vi orkar inte så mycket mer när vi lagat middag och diskat, tvättat och fixat med läxor till barn och annat sådant som hör familjelivet till.

Sedan när det blir varmt ute så kollar vi nästan inte alls på tv så det jämnar ut sig för vår del.