Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 623 ggr
Cristine
0

Hemlängtan

50% av folket i världen har hemlängtan hela tiden.Man finner egentligen inte det man letar efter i annat land utan man längtar/letar efter något i sig själv som man inte har kunnat finna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Harr verkligen 50% av världens befolkning flyttat till ett annat land eller är utomlands på resa? Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Branneli
0

Elle resan att hitta sig själv……vill jag bete mig så här…..vil jag förändra mitt liv ??

Blir man någonsin "hemma" ??

Anders 50
0

Kan kanske vara "livets resa" som menas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Det låter mycket men så stog det.Tänker man på all befolkning i Kina och Indien låter det inte logiskt, men de kan ju inte ha räknat med alla de som flyttat inom sitt eget land. Eller…

Branneli
0

En del är ju "oroliga själar"…..som inte landar i sin egenkropp/själ.

Sen är det ju många som byter land/hemstad/kvarter i sin stad…..

(Haha…kommer & tänka på….min sambo är alltid glad när jag kommer hem….eftersom min geografi-kunskap inte är den bästa…)

[MargaretaA]
0

nog kan man ha hemlängtan fast man bara flyttar några mil. Man saknar det hemvanda och bekanta. Alla människor och miljöer som blir en del av en själv och skapar identitetskänsla.

jag har själv fått mina rötter uppdragna och blivit planterad på en ny plats, så jag vet att det kan göra väldigt ont i början. Men å andra sidan - alla behöver inte rota sig på en plats för att må bra - det finns många lyckliga "luffare" också Glad

Hoppfull
0

Ja jag tror att hemlängtan i stor utsträckning handlar om att vara hemma i sig själv.

Håller med Maggan om att det kan vara ganska svårt att flytta även inom det egna hemlandet. Jag bor ju på en plats där jag inte alls känner mig hemma, trots att jag bott här i 20 år. Hade det inte varit för barnen hade jag flyttat härifrån för länge sedan. För varje plats har ju en egen kultur som man kan passa bättre och sämre in i. Och av alla platser jag bott på är nog den här den jag passat sämst på Obestämd

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Det låter väldigt jobbigt! Obestämd

Hoppfull
0

#8 Ja från början var det det och jag vill flytta hela tiden. Men nu har jag skapat mig min egen plats med min egen lilla familj och nu fungerar det väldigt bra.

Men det är en väldigt liten och extremt konservativ trakt och jag passar väldigt dåligt in bland människorna här. Så jag borde väl flytta på mig Glad

Förut stannade jag ju för att jag skilde mig från barnens pappa och jag ville fortsätta ha barnen hos mig. Nu är jag i en situation där det känns nästan oöverstigligt att rycka upp rötterna och börja om igen, trots att jag inte trivs… Men vi får se, vi har ju en unge i lågstadiet ännu så det är ju inte aktullet på bra många år.

[Pirkkolino]
0

#6 Jag är en lycklig luffare. Aldrig känt något hemlängtan. Nä. Glad

[Sisa]
0

Och jag tycker så här…om man aldrig var hemifrån, skulle man heller inte tycka att det är lika skönt att komma hem varje gång…Flört

Cristine
0

Det låter inte alls bra, det är viktigt att ha en omgivning man trivs i/med. Det är en svår sits eftersom du har det bra hemma men inte på byn.

Hoppfull
0

#12 Tack vad gulliga ni är!

Jag tycker nog ändå att jag har det ganska bra. Visserligen har jag inga vänner här (förutom ett par vi umgås med) och inget gemensamt med människorna här men jag är en bra familj och vi bor bra. Så det är mera som ett krasst konstaterande att jag inte passar in här, än att jag klagar och vantrivs. Jag väljer ju att bo här av olika orsaker, jag hade ju kunnat flytta med…

Nu drömmer vi båda så smått om att flytta sen när barnen (eller den yngsta) blivit stora. Min man har alltid bott här så han är oxå sugen på att komma iväg och se och prova att bo någon annanstans Glad

Cristine
0

Har ni frågat barnen? De kanske också skulle vilja flytta. Mina älskade att flytta runt.

Loucar
0

Jag hör till dom som skulle vilja flytta men aldrig kommer mig för, men när dottern flyttar vette sjutton om inte jag ska pröva mina vingar lite.Glad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cristine
0

Jag kan nog inte räkna upp alla platser jag bott på. Listan skulle bli lång.Det har varit både roligt och lite jobbigt ibland. Sedan alla hotell*pust* det vill jag inte ens tänka på.Obestämd

Hoppfull
0

#14 Mina stora barn är ju uppvuxna här, har alla sina kompisar och hela sin pappas stora släkt här. De är en enormt släktkär släkt som umgås jämt och ständigt och hittills har de absolut inte velat flytta. Det är därför jag stannat.

Dottern är inte lika säker, hon trivs ju inte heller så superbra så hon kanske kan tänka sig.

Vi får se när hon är lite större sen vad som händer.

Mirjami-78
0

Jag har vissa bestämda platser som jag skulle kunna flytta till. En ut av städerna är Uddevalla som ska vara en ut av Sveriges tråkigaste stad och sedan ett annat ställe är Sundsvall som jag skulle gärna bo i. Vem vet kanske en dag….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

penke
0

hemlängtan kanske är ett missvisande ord
jag tror det mer är en nyfikenhet på vad som finns bortom kröken
nästa vägkrök,nästa kulle,bortom dungen ..
hälften söker sitt öde ..där
de andra ,har redan funnit det..
(?)

penke