Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 738 ggr
Cristine
0

Levande begravd.

Av pappa och morfar.

Här ser man hur de älskar sina familjer i turkiet.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mirjami-78
0

Hemskt kan jag bara säga.

Jag vet att i min ex släkt så är det också sådär hårda ang. vem tjejerna får prata med och hur de får klä sig osv. Ja föräldrarna är stenhårda när det gäller flickorna. Hemsk tyckte jag många gånger. Ibland kunde man höra kommentarer som att bättre att gifta bort döttrarna så fort de har åldern inne för det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[MargaretaA]
0

Det är sånt här man inte vill veta. Det här med heder är en konstig sak i vissa kulturer. jag är glad att jag är svensk! GråterSkrikandesObestämd

Mirjami-78
0

Ja jag är glad att vi inte har de där reglerna här i Sverige.

[MargaretaA]
0

ja hur skulle det se ut. Då skulle våra stackars bröder vara så upptagna med att bevaka oss systrar så dom skulle inte ha tid för sina egna liv. Heereminje säger jag bara.. fy vilket sjå mina stackars  bröder skulle ha haft om dom måste bry sig om vad jag gjorde när jag var ung! FörvånadSkämsTungan ute

Mirjami-78
0

Mina föräldrar hade jag ofta efter mig tills jag flyttade ifrån samma stad de bodde i. Ja de kollade vad jag gjorde…Ja ibland kunde det vara sjukt tom för jag kunde aldrig tala om för dem om jag hade träffat någon.

Minstingens pappa är den enda ut av de som jag har sällskap med som de har träffat. Då träffade de han när jag hade fött minstingen och de visste inte ens om att jag var gravid…Sedan var ju pappa cancersjuk så ville inte heller lasta dem med mera just då.

Men många gånger hade jag nog som vissa ut av dessa andra tjejer kan ha det i länder där man inte får umgås öppet med vem som helst. Jag fick alltid vara på min vakt. Ibland så räckte det att jag pratade med en manlig vän så kunde frågorna komma vem var det om de hade råkat se mig.

Cristine
0

Ja hade jag bott i turkiet så hade jag blivir begravd vid 14 års ålder för då hade jag sällskap med en holländare som hette Piet.Han var hem till oss flera gånger så där ser man vilken tur jag hade som föddes i rätt land.

nillanb
0

Ja det är ju hedervärt att att förtrycka och mörda sina kvinnliga familjemedlemmarSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Hoppfull
0

Det är verkligen rysligt.

Men gott att höra att båda pappan och morfadern satt anhållna. Det visar ju faktiskt på en uppluckring av detta gamla förfärliga hederssystem!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sisa]
0

Jag är också glad att jag bor i Sverige…jag får klä mej som jag vill. För hur fritt val har kvinnor som tvingas bära slöja…Den heltäckande slöjan hör absolut inte hemma i Sverige…och skulle inte höra hemma någon annanstans heller…Ingen människa ska behöva dölja sitt ansikte…åtminstone inte i ett fritt land!

Kom bara att tänka på detta!   Obestämd

zabelle
0

Man kan ju hoppas att de får vad de förtjänar i "nästa liv". Öga för öga tand för tand. Undrar hur de står ut att leva med sig själv

Zabelle   

Hoppfull
0

Men de är ju strängt uppfostrade i den kulturen och ser nog den som norm - normal… de skulle nog inte kunna leva med sig själva om de bröt mot den.

Cristine
0

Jag har många gånger tänkt på dessa självbombare som tar livet av sig själva och många andra i guds namn. Hur sjutton ser han ut i mellanöstern. I alla fall inte som den godmodige skäggige gubbe vi har som mönster.

[Sisa]
0

Återkommer till slöjan…

som är en symbol för förtryck mot kvinnor…Har kvinnor som bär slöja gjort ett eget fritt val…Gråter

zabelle
0

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6547868.ab

Är väldigt glad att jag är svensk och inte blev fastkedjad i en lyktstolpe av min pappa, när jag var liten.

Zabelle   

Bergspuman
0

Bruket av slöja, är något som jag verkligen innerligt avskyr. Det är att "ge upp" på något sätt.

Slöjan visar att man har accepterat att :

* ingen främmande man får se ens hår

* håret är en sexuellt laddad kroppsdel

* man riskerar att hetsa upp en man om man visar håret

* råkar man då bli antastad eller våldtagen är det ens eget fel!

Slöjbärande = accepterande av att kvinnan bär ansvaret för att kontrollera mannens sexualitet.

Usch.

Men: jag vill inte kapa tråden. Om någon vill diskutera detta vidare, kan väl den kanske öppna ny tråd?

Cristine
0

Ingen fara fortsätt ni med slöjorna! Det ena leder till det andra.

[Sisa]
0

En del invandrarflickor i Sverige lever under ett hårt tryck, om hur dom ska leva sina liv. Trycket kommer oftast från den egna familjen. Kan ju också vara så, att om man förbjuder slöjan i Sverige, vilket det har varit diskussioner om att göra…kanske kvinnorna måste stanna hemma…och blir helt isolerade…

Hoppfull
0

Jag har också svårt att förstå sedvänjan med slöja MEN man måste ju sätta in den i sitt sammanhang. Ur vårt perspektiv är det omöjligt att förstå, men det är ju enbart ur vår synvinkel.

För oss är det lätt att döma och tycka eftersom vi tycker oss ha kommit längre, men det är inte alltid man har hela bilden klar för sig utan bara vissa bitar.

Bergspuman
0

Äsch jag bryr mig inte om vad man "bör" sätta in den och vilket perspektiv man "ska" använda.

Jag avskyr den och bruket av den bara, och det har jag gjort länge, ända sedan jag läste modern islam och Främre Orientens religioner och talibanerna invaderade Afghanistan.

För mig är det inte det kulturella som betyder något, det är att den inskränker en kvinnas frihet och det underliggande synsättet att kvinnan måste passa på sin klädsel så att MANNEN inte frestas att begå övergrepp.

Samma resonemang som när domstolar i Sverige frikänner våldtäktsmän därför att "hon var för lätt klädd, gick ute ensam och dessutom var berusad. Hon "får skylla sig själv" typ.

Mossigt, antikt, unket, kvinnoförnedrande.

[Sisa]
0

Men jag tycker ändå…ska man leva och bo i Sverige, ska det också vara på svenska villkor. Om det arbete man har kräver att man inte ska bära slöja…ska man heller inte göra det…likaså i skolorna…kan det vara bra för dessa flickor, att skilja sej så mycket från mängden…

(Jag var fram till en moské i Uppsala…på ytterdörren stod "Kvinnor går in sist"…Det kändes inte bra…)

Moa-16
0

Gud så hemskt..:sad:!!

Bergspuman
0

Sedan tycker jag ju också, att om vissa kvinnor väljer att bära heltäckande klädsel i någon form, så får de skylla sig själva om de har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Sådan klädsel omöjliggör ju en rad av yrken och arbeten.

Somaliska kvinnor brukar t ex bära ett skynke som gör att de har svårt att röra armarna helt fritt. Då fungerar det inte att arbeta inom sjukvård, räddningsarbete, livsmedel, restaurang, caféer, veterinär, labbarbete, mm mm. Det är att göra sig delvis oanställningsbar att frivilligt bära sådan klädsel.

Då bör man inte komma och klaga på att man är "diskriminerad".

[Sisa]
0

I Frankrike ska det bli stopp för heltäckande slöjor på sjukhus, skolor, myndigheter och allmänna transporter. Beslutet har satt fart på debatten…även här i Sverige. Kvinnoförtryck med religiösa förtecken är det gott om i samhället…den diskussionen måste föras öppet. Inte med förbud!

Källa " GD 29 januari 2010 "

Hoppfull
0

Jag tycker inte heller att förtyck är bra i någon enda form.

Men jag håller inte helt med er, vi är inte bättre än andra bara för att vi tycker det själva. Vår bild av vad som är vad är vår, och alla håller inte med om den.

Men men, så olika tänker vi ju.

penke
0

man kan undra hur en mäniska ..är innombords
efter att ha plågat/dödat sitt eget barn ..
om så vara pga ett "starkt" yttre tryck från sitt samhälle..

kärleken till sin ..nästa/granne kan bli skadad..

Nu var det ju ..långtbortistan "kurdistan/syrien" nästan..

tendensen finns även i europa
kommer ni håg änkorna i filmen Zorba ?
även tidigt 1990-tal var jag ..tvugnen att vara ..förkläde om en kompis syrra skulle få gå ut på kvällen,inte i en avlägsen bonnby
utan i Aten ! (syskonen var grekisk-ättade,"hemma" på besök)

med slöjor finne underlig ironi
i Sverige är det en Rättighet ..(?)
samtidigt som vi skicka våra pojkar att dö
för att hindra afganska kvinnor att bära dem …. !

penke

signemo
0

Man blir ledsen och förbannad när man läser detta. Sånt skall bara inte få hända.  Jag hade troligen varit död för längesen.

Sen har det nog vart lite bekyddande här också men inte alls i dessa propotionerna. När jag var 15 så sällskapade jag med en grekisk kille. Inga problem med min mor o far.

Men  nu kan jag ler åt killarna hemmavid. De uppträdde varken oartigt eller otrevlig mot de grekiska killarna.Och var inga omogna killar utan verkligen trevliga killar. Men herre je vad de höll koll på så att jag mådde bra. När jag träffade killarna hemma så var de så måna om att tala om att de fanns om det skulle hända nått. JAg undrade vad som skulle hända. De kunde de inte svara på.

Beträffande seder o kläder.

Kläder kan man väl ha de man vill. och som passar yrket man har. Ansiktet tycker jag man alltid skall kunna se. Ingen slöja.

MAn får ju lite ta seden dit man kommer. Här vill vi kunna se den vi pratar  med eller handlar av eller har som lärare läkare etc.

Måste vara svårt för många tjejer som liksom lever i två världar.

HUr sjutton kommer samhället tillrätta med det här förtrycket av kvinnor. Och hur får man männen att våga vara mer jämlika eller hur jag skall säja. Det är fel ord.

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

Jag tycker det känns obehagligt att möta människor som man kanske bara ser ansiktet på om ens det. Det är samma sak som med uniformerade människor eller exempelvis motorcyklister med sina skinnställ och hjälmar. Dom blir liksom avpersonifierade på nåt sätt. Individen bakom kläderna försvinner.

Där jag bor finns inte många kvinnor med slöja men jag mötte två i en annan stad i somras. Dom hade den här typen av svart skynke som gick från topp till tå. Då rös jag faktiskt. Att hundarna dessutom reagerade med morr och skäll mot dom gjorde inte saken bättre - fy vad jag skämdes då - men hundar är hundar - dom är bara ärliga och inte ett dugg politiskt korrekta när dom stöter på nåt dom tycker ser konstigt ut Skäms

signemo
0

Fast en sak kom jag på när jag var i Gällivare . Hade åkt Inlandsbana. Där fanns en butik med afrikanska kläder. Baske mig om jag inte är sugen på att han en kaftan klänning har ingen aning om vad de heter. Skulle vara himla skönt att strosa omkring i här hemma.

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

ja vi kan bestämma själv eller hur. Jag skulle också vilja ha en sådan kaftan Kyss

signemo
0

# 29 . Det är ju det som är det vikigaste. Vi väljer själva. Ibland vore skönt att dra nått över huvudet. Men av respekt för dem som måste så skulle jag inte göra det.

Var rädda om varandra