Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 976 ggr
[Jeremina]
0

Gamla barnböcker!

När Cristine la in bilderna på Bambi och Stampe kom jag att tänka på mina gamla barnböcker.

Hade någon av er böckerna Älgen Trampe och Svanen Vingevit?

Jag glömmer aldrig dessa böcker, tyvärr har jag inte kvar dem. Det fanns fler i samma gengre, alltså som handlade om olika djur. Men jag kommer inte ihåg vad de andra hette.

Cristine
0

De böckerna har jag aldrig läst, synd att du inte har dem kvar!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Jeremina]
0

Det här var under 60-talet så kanske någon vet vilka jag menar. Jag brukar säga: Där går Älgen Trampe när jag ser en älg.

Och när svanarna simmar i sjön här säger jag: Vad vackra de är som Svanen Vingevit Kyss

[GunillaF]
0

Hm… har inte hört talas om de två bockerna!Obestämd

[Sisa]
0

Har inte heller hört talas om dessa böcker, trots att jag läste mycket som liten…Obestämd

Indiania
0

De böckerna känner jag inte till. Var väldigt förtjust i " Hattstugan " själv. Minns väl en saga jag läste för min dotter, kommer inte ihåg vad den heter men den handlade om den droppande kranen i köket. Tror det var om en björnfamilj?

" Var nära naturen - var när dig själv "

Branneli
0

Sorry, inte Rynkar på näsan.

Men  "Misse Murr", var min favorit som liten. Jag har den kvar Tungan ute. Denna bok har även mina barn fått lyssna & titta på.

"Nils Karlsson pyssling" är också en barndomsbok, som också finns kvar här hemma.

Maria
0

Kommer inte i håg dessa böcker.

Däremot hade jag egna favoriter som Hattstugan och Pelles nya kläder.

Dessutom böckerna om Plupp och alla fjällemlarna.

Minns en bok som jag tror hette Pricken som handlade om en prickig kanin.

/Maria

tilja65
0

Tyvärr känner jag inte till de böckerna Jeremina…

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[peter54]
0

Jag hade en bok som jag tror hette Sveriges Djur eller något liknande, med tecknade bilder, men älgen Trampe och svanen Vingevit känner jag inte igen.

Pricken om den avvikande kaninen finns i nyutgåva och vår dotter har den. Den är en ganska pedagogisk barnbok på temat rasism/utanförskap.

Plupp minns jag också. Sen hade jag flera av böckerna av Elsa Beskow, exempelvis de om tant Brun, tant Grön och tant Gredelin, med farbror Blå, barnen Petter och Lotta, samt pudeln Prick.

Sen minns jag boken om den lilla lilla gumman i det lilla lilla huset och den lilla lilla katten. Tomtebobarnen, Olles skidfärd, Tummelisa, Lillebrors segelfärd, Solägget, Mors lilla Olle och Hattstugan förstås. Alla var Elsa Beskows tror jag.

AnnL
0

Jag känner inte heller till dessa böcker.

Min första bok var min lilla ponny som mina föräldrar var tvungna att läsa varje kväll. Dom var så less att dom försökte hoppa över någon sida ibland. Men se det gick inte för jag kunde den utantill även om jag inte kunde läsa. Glad

Mina favoritböcker sen jag lärt mig läsa var Pelle Svanslös böckerna.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

fotokrafs
0

"Älgen Trampe", "Svanen Vingevit" och "Bamse brunbjörn(?)" har samma författare som "Plupp"-böckerna… Inga Borg. Vad jag tyckte om djurböckerna minns jag inte, men Plupp-böckerna var inga favoriter. 

Barnböcker jag har för mig att jag gillade var bland annat "Petter och hans fyra getter", Nalle Puh, sagosamlingar.. Morsan läste annars mycket "Astrid Lindgren", Anne på Grönkulla och Kulla-Gulla-böcker för mig. Hon gillar att läsa och därför ville hon väl uppmuntra mig att läsa, så en hel del barnböcker har man väl fått eller fått låna på biblioteket. Men jag blev ingen bokmal..

stina63
0

Är uppväxt på 60 talet men jag har inte någon minne av älgen och svanen. Däremot så läste jag sönder skattkammarböckerna. Kunde dom nästan utantill.

zabelle
0

#12 De har jag kvar ännu, mycket sönderlästa. Glad

Är det möjligen någon som känner igen en sång om Trollet Nabo Vampa? Skivan kom ut 1953 och det var Margaretha Kjellberg som sjöng.

Min storebror var livrädd för detta troll.

Zabelle   

[peter54]
0

#11 "Bokmal", vad är det egentligen för något?

fotokrafs
0

#14 ? Bokmal. Ja, nu menade jag inte insekten… fast jag kan ju tillägga att jag inte blev en insekt heller.

[peter54]
0

Hmm. i länken stod det "hängiven läsare av böcker", men det är inte den betydelse jag genast föreställer mig när man använder ordet. I mina öron klingar det mycket mer negativt än så.

Tungan uteGlad

aggeelin
0

Jag läste Petter och hans fyra getter för mina barn så jag kunde den snart utantill … I sin stuga bodde Petter med sin katt och fyra getter. Första geten hette vit, han var känd för sin aptit, andra geten hette blå, han var starkare än två, tredje geten hette gul, han var julbock varje jul, fjärde geten hette röd, han åt både smör och bröd… SkrattandeCool

Jag minns från när jag var liten att vi läste en bok som hette Bulle Bäver, och så Emil i Lönneberga… Ester … LUndgrens böcker om Lilla O tyckte jag mycket om

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

fotokrafs
0

#16 Det var inte min mening att det skulle låta negativt, och jag hoppades att ingen skulle ta illa upp.

Cool

#17 Skrattande