Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 1960 ggr
chik
0

"Utseende"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utseendet !

På verkar det vår möjlighet till att få Jobb?

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Ja. För mig gjorde det de, när jag satt o anstälde folk.

O jag vet min faster. När hon levde o hon hadde hemtjänst dom sista åren. 3 dagar i veckan -En städ dag. handla dag en bad dag.

En dag när hon hadde sin bad dag, o det rignde på dörren. Vad stod det inte där utanför? Jo en väl högrest man! .Hur smart var det utav hemtjänst? eller vad det uträkning? -Hon klappa igen dörren, med komentaren "Jag skall inte bada"

Vi skratta gott åt det, en stund efter..Komentaren från Hemtjänst-Alla har samma rätt!!

Hoppfull
0

Tråkigt nog gör det ju det! Nya undersökningar visar att långa människor har högre lön än korta och att smala har högre än tjocka… Det tycker jag är ganska vedervärdigt faktiskt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Free-spirit-minded
0

Det har ju det sägs det, har inte något jag upplevt själv att komma med. jag försöker nog att inte dra slutsatser för tidigt men man bedömer nog människor omedvetet och sätter in dem i ett fack där man tycker de passar.

Den på bilden skulle jag nog vara lite kritisk mot att anställa, fast den ser rätt snäll ut vad det nu är för en. Är det en kvinna eller man?

[Spanaren]
0

Försöker att inte döma ut andra innan jag har sett deras inre men alla tänker inte likadant/ kram Spanaren

Ps Men i det här fallet så skulle jag nog be honom …

[GunillaF]
0

Skrattande Skulle nog inte vilja att han på bilden kommer hem och badar mig, Chik!

Men visst är det tråkigt att människor dömmer varandra efter utseendet.

Jag har en faster som flyttade till annan ort och det dröjde väldigt länge innan hon fick kontakt med människorna i det nya samhället. Hon är väldigt utåtriktad och trevlig men det gick inte. Men en dag så kom hon i samspråk med en annan kvinna och när de talat med varandra en stund säger den andra, "men du är ju trevlig?!"

Hon förklarade att eftersom min faster alltid går med högburet huvud så hade hon, den andra och många med henne, trott att min faster var en kvinna som var högfärdig och förmer än andra! Och i själva verket så har min faster "bara" nåt fel med sina ögon så det är därför hon har huvudet högt, nästan så hon böjer det bakåt lite. Från den dagen fick hon flera vänninor och en del av dem umgås hon fortfarande med och det är över 40 år sedan den dagen.

LenaR
0

#0 Piercingar ska ju vara bakteriehärdar, så han kanske inte ska söka jobb inom vården…

#1 På vilket sätt spelade utseendet roll när du anställde? (Nyfiken!)

Jag vårdar mina fördomar ömt. Varje gång de bryts har jag en chans att lära mej något nytt! ^^

#4 Vad skulle du be honom..?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Cristine
0

Det beror väl på vad det är för slags jobb också. Nog kan han lälligga under en bil och reparera den eller sätta upp elkablar, men jag tror inte  en affär skulle gå bra med honom bakom diskenGlad

Kanske då en affär med sytillbehör!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0

Man undrar ju om han sover stående och om han bara äter soppa!

[peter54]
0

Han ska nog inte gå ut när det åskar Flört

LenaR
0

#9 Skrattande

chik
0

Lena.R.    På vilket sätt spelade utseendet roll när du anställde? (Nyfiken. välvårdad!! o inte för mycket tatueringa o Piarsing

LenaR
0

#11 Gaaaaahh!

Vilka bilder du hittar Chik! ^^

chik
0

Lena.R Vist ärdet otrolig, vad mäniskor tycker olika…Om sitt utseende. Får det på mail.

[peter54]
0

Ja tänk vad folk gör för att dra åt sig andras uppmärksamhet. Ofta hör jag yttringar som -"man vill ju inte se ut som alla andra", men det är ju precis vad man gör om alla skaffar sig metallskrot i ansiktet och tatueringar överallt.

chik
0

Peter!!Jag skulle aldrig se ut som dom..No.No..

[peter54]
0

En fundering jag har är hur intressant allt sånt exhibitionistiskt krimskrams vore om en person som gör som i exemplen här, hamnade på en öde ö i ett antal år?

chik
0

Dog!!!

[peter54]
0

Haha, ja bergis. Kanske skulle de rosta ihjäl pga havsvattnet. Förvånad

Cristine
0

Tänk hur de kommer att se ut när de vill plocka av sej all skit.

[peter54]
0

Eller om de tar en cykeltur på en skogsväg och en liten buske sticker ut och fastnar i några grejor …

penke
0

det är väl klart att utseendet påverkar möjligheten att få många jobb,då blir ju ditt utseende inte bara ditt,du är ju då hela företagets ansikte utåt..

nu kan ju kvinnan högst upp vara en ..bankkamrer under veckorna,som på söndagskvällen skruvar ur alla ..pins(?),med en sober makeup över hudhålen,peruk över skall-tatttueringna fungera det att både vara sig själv..och en yrkesroll

men,då gäller det nog att vara klipsk nog att klä sig "rätt" på anställningsintejuven..Om man vill ha jobbet..

för vissa jobb kan tattueringa vara ett plus.. :- )

chefer..har inte fler fördommar än andra,men de har ansvar för alla anstäldas (o företagets) framtid

penke

[peter54]
0

"chefer..har inte fler fördommar än andra,men de har ansvar för alla anstäldas (o företagets) framtid" och säkerhet

Är det en tjej på första bilden? Jag trodde det var en kille. Ytterligare en "setback" med sådan utstyrsel, jag ser inte om det är en tjej eller en kille.

penke
0

..japp,"och säkerhet" .

:- ) ska erkänna,att jag inte är säker på vilket heller,ville bara göra några osäkra o tänka efter..(släppa första tanken)

(jag menar en person med en/två ..vanliga tattueringar behöver inte vara en större säkerhetsrisk pga sin persolighet,men h*n på bilden överst ..tror jag nog är ett par kilo(pins) o liter(ink) ..over the top ..)

äsch,jag har svårt att släppa,tex. usa..har oxå,en sida,med väldigt personliga mäniskor (jag har inte varit I usa) mäniskor som har en ganska annorlunda dresscode,men av vad vi i europa skulle kalla en "fint kostym eller vit rocks-yrke". de är ju ganska darwinistiska/meritokratiska,i första hand det är din talang som gäller,inte (alltid) hur du ser ut. i europa har vi bara en viss tolerans med begåvade bohemer.

penke

chik
0

Pusse på er..Från mig….

Cristine
0

Om det skulle vara på riktig så skulle hon sabbat alla smaklökar.

Det är säkert ditlagt efteråt.Glad

Det är iaf en snygg bild.

zabelle
0

#24 Det måste ha gjort så in i nordens ONT!

Zabelle   

Maria
0

Jag har fått mig några rejäla törnar under livet när det gäller mina fördomar och jag är såå tacksam varje gång det händer.

Jag försöker alltid att ha dessa i minnet och försöker att inte "döma hundenGlad efter håren"

/Maria

[Asta]
0

Jag anställer en hel del människor, och utseendet har en viss betydelse. Inte om de är smala, tjocka, långa eller korta. Men en del andra saker.

Kommer det någon som helt klart inte bryr sig alls om sitt yttre, då blir jag tveksam. Kommer den personen att bry sig om sitt arbete?

Någon som helt klart inte sköter sin hygien - vad har den för andra problem som kan vara störande för arbetet och för andra?

Väldigt konstig klädsel har jag aldrig råkat ut för så jag har aldrig behövt fundera på det. Eller så är jag så öppen så att de har inte varit tillräckligt konstiga för att jag skulle reagera.Jag har anställt en person med delvis lila hår t.ex.

Piercing i ansiktet fungerar helt Ok i vissa roller, i vissa roller skulle jag nog frågat dem om de kunde ta bort piercingen om de skulle ut och träffa kunder t.ex. Men om det är någon som ska sitta inne på kontoret utan kundkontakt struntar jag i piercing.

Etc

Maria
0

Om jag nu ska vara alldeles krass så är det väl mer logiskt att tänka på om personen är tjock eller röker snarare än annat yttre. Om jag ska anställa alltså. Dessa har kanske större sjukfrånvaro?

Men som sagt jag tycker inte om att tänka i sådana banor ALLS.Flört

/Maria

[Asta]
0

Tjocka eller rökare har INTE fler sjukdagar än någon annan. Inte de jag sett i min organisation i alla fall. Ska man tänka så krasst så skulle jag låta bli att anställa de som har småbarn för de VABar i tid och otid,  jag skulle inte anställa människor i barnafödande ålder överhuvudtaget eftersom det ställer till det ordentligt i planeringar. Gravida har ofta sjukdagar under graviditeten, det ska in vikarier och efteråt så VABar de.

Så att börja hamna i den formen av diskussioner är väldigt illa.

Maria
0

#30 Jag ville inte hamna i någon sådan diskussion alls utan precis som jag skrev i #27 så vill jag helst av allt inte ha några fördomar överhuvudtaget.Glad

Det var när du skrev "utseendet har en viss betydelse" som jag försökte ge exempel på annat som i så fall också kan ha betydelse.

(jag är själv rökare)

/Maria

chik
0

Hallllooooo!!

En som är välklädd men har ont i ROMPAN tror jag….

[GunillaF]
0

#32 Hahaha Chik. Du är för härlig! Skrattande

Maria
0

#32 Aj, aj, aj. Kan dock ha lite förståelse med tjurenFlört

/Maria

chik
0

Bumbleboo..Tjuren skall ha en elogi.För att han utför denna kastreringKyss

Bergspuman
0

En som ska representera och ha kundkontakt får inte ha synliga tatueringar och piercingar enligt mig. Under kostymen kan man ju ha hur många tattoos som helst, men det ser illa ut om de syns. Man kan iofs vara piercad också, men synliga piercingar ska tas bort om man ska ha med kunder face to face att göra! Sen när personen är hemma kan den ju stoppa i piercingarna igen.

Dock: Dyker personen upp på intervjun med piercingarna I, och man har sökt ett kundorienterat jobb, då tycker jag det är skräp!!!

Personligen tycker jag tatueringar och kroppspiercing, rent allmänt, är vulgärt och ger ett kåkfararintryck. Men det är min personliga åsikt.

chik
0

Bergspuman.

Tack!!Jag har samma åsikter som du..O jag trode att jag var ensam om dom….

Men jag måste ju säga att det är fina konstverk.Kyss

Hoppfull
0

Toleransen för den typen av smyckningar kommer nog att förändras och förskjutas i samband med att de yngre tar allt störra plats på arbetsmarknaden. Det är väl som med alla nymodigheter, det tar tid men kommer att accepteras allt eftersom.

Maria
0

#36 Det är så många människor numera som är piercade och framför allt tatuerade så jag tycker inte man ens lägger märke till det.

Både min man och son är tatuerade och tänker jag efter så känner jag nog lika många tatuerade som icketatuerade både på jobbet och privat.

/Maria

[GunillaF]
0

#37 Jag har ett konstverk på ena skulderbladet i form av mitt stjärntecken.

Jag tycker att en liten välplacerad tatuering är lika vackert som ett smycke man hänger om halsen.

Bergspuman
0

Jag har aldrig fattat varför man måste rista i sin hud?

Jag har svårt för sånt.

En enda gång har jag haft en man i mitt liv som var tatuerad, det var stora blaffor på armarna, men så hade han varit sjöman också. Men idag väljer jag bort män med tatueringar.

Smycket kan man ta av enkelt o behändigt, men man blir inte av med tatueringen om man inte ser till att ta bort den enkom.

Men som sagt, detta är min åsikt och jag får ha den, liksom ni övriga får ha era åsikter också.

Maria
0

#41 Då finns det inte så många män kvar att välja mellanFlört

/Maria

Hoppfull
0

Det finns nog en hel del gamla fördomar kring just tatueringar.

Det är det jag menar med att det kommer att svänga och toleransen öka, för de som är unga idag har ju inte riktigt den synen på tatueringar som många av oss äldre har.

Och det är ju positivt tycker jag, så att de som tycker att det är vackert kan ha det utan att människor reagerar med negativitet.

chik
0

Jag vet!!Man gör som man vill.

Jag för min del blev bara så glad för Bergspumans sista meningar.För det kunde vara minFörvånad

Hela min fam är tatto o pecaid?.Sambon har hela väg beskrivningen på armen.

Bara jag o Alex17 som inte har något…O alex är galen på mig..Han får göra som han vill när han flyttar…Så är det här!!

Har en bekant dam liten som entesked o så tattuerad.Men det passar så på henne.

Ja nog om detta..Jag är jag o Du är du.

Mera bilder…

Maria
0

#43 Jo, jag håller med dig. Tänker på alla gamla tanter i framtiden på äldreboenden t.ex där det sticker upp en tatuering från blöjan i ryggslutetFörvånad

Jag tycker det är positivt att vi kan förändras…Glad

/Maria

chik
0

Vad kan en sådan här liten Dam göra????

Bergspuman
0

#42 Åjo! Det finns en UPPSJÖ med män som inte är tatuerade!

Jag har inte haft svårt att träffa otatuerade män.

Nog om det. Jag gör vad jag vill, och alla andra gör också som de vill.

Jag har hela kroppen full med fräknar, "medfödda" tatueringar och ser inget behov alls av ytterligare kroppsmålning!

zabelle
0

#44 Chik - Jag gjorde precis som du med min son. Så länge han bodde hemma fick han inte tatuera sig.

Idag tackar han mig att jag inte lät honom göra det när han var så ung, han är fortfarande inte tatuerad och har hunnit fylla 30.

Zabelle   

Maria
0

#48 Jag betalade min sons första tatueringFörvånad.

Han var rädd för blod och nålar så jag skojade alltid med honom att när han fyller 18 så ska jag tvinga med honom till en tatuerare och tatuera in "Mamma" och jag ska betala. Det blev en grej av det hela.

När han fyllde 18 så hade han beställt en tid själv och ritat sin egen tatuering där det stod "Mamma". DET HADE JAG ALDRIG TROTT.

Det var bara att betala och se glad utSkrattande

/Maria

Hoppfull
0

Jag har oxå sagt stopp för min son så länge han var under 18. Nu bor han inte hemma längre så nu bestämmer han ju själv. Men jag tror att han kommer att tatuera sig när han får råd sen.

Det är berikande att vi alla tycker olika tycker jag. Det får oss att tänka och fundera och det breddar våra synsätt.

Men tänk er när de som är födda på 90-talet bor "på hemmet" som bumbleboo säger, där är det ju mer regel än undantag med både tatueringar och piercing och de som kommer efter sen har ju dem som förebilder… eller när de sen är chefer och är de som ska anställa… de kommer säkert inte att ha samma tankar kring detta som många av oss har, spännande tycker jag Glad

[Sisa]
0

Min dotter fick heller inte tatuera sej då hon bodde hemma. Visst har man fördomar, eller…Då hon flyttat hemifrån kom hon en dag hem, hade gjort en tatuering på överarmen…en ros med ett band…i bandet står det Mamma och Pappa. Det är en jättefin tatuering, som jag inte alls missunnar henne…

Min dotter jobbar extra ibland, på ett äldreboende. Där finns tanter som är nästan 100 år. Gissa om dom är fascinerade av tatueringen…Flört

[peter54]
0

#46 Jag blir mest nyfiken över hur hon gör när hon blir nödig FlörtSkrattande

zabelle
0

#52 Kateter???

Zabelle   

[peter54]
0

#53 Ja kanske, eller har hon kanske en privat biltvätt med såna stora roterande borstar och högtrycksmunstycken.

Nä allvarligt, hur gör man? Glad

zabelle
0

#54 Hon måste ha nån assistent till hjälp. Fattar inte ens hur hon får på tröjan utan att fastna med klorna.

Zabelle   

petsson
0

Han/hon fick det kanske tråkigt och började plocka av sig för att se ut som folk i allmänhet och återvända till fastlandet.

Jag skulle dö av skräck om det ringde på dörren och jag öppnade om något liknande skulle stå där. Skulle nog tro jag fått besök från andra sidan, nedre planet.

Att killar /män pryder sig med  tatuering  och piercing kan jag acceptera till en viss gräns, men att unga söta, snygga tjejer vill  förfula sig förstår jag inte. Kanske de inte vågar vara sig själva.

in mormor hade en ca 4 x4 cm stjärna tatuerad  ovan för handleden. Hon bar nästan alltid plåster över den.När  jag frågade om den fick jag bara undvikande svar. Mormor gifte sig aldrig, kanke den var ett minne av en kärlek. Jag ska fråga henne  när vi träffas på andra sidan igen, där finns inga hemligheter.

Usch, jag kom att tänka på alla mina synder……..

petsson
0

DÄR SATT DEN!!!  Nu kan du inte skryta längre……….

petsson
0

Förr straffades folk med att sättas i  järnmask, åskan skulle nog smälta ihop allt, han fick sig en välbehövlig  peeling.

[peter54]
0

Jag gillar inte tanken på att tatuera kroppen och jag håller med om att det ger ett "kåkfararintryck" att gå omkring med många, alternativt stora tatueringar.

Själv har jag absolut inget sånt och det skulle aldrig falla mig in att pierca heller. För mig är det bara hur onödigt som helst och jag begriper inte anledningen till varför man väljer att sabba kroppen så.

Förr användes tatueringar för att märka folk, endera för att de var fångar eller för någon annan anledning. I exempelvis Paris tatuerade man en fjäril på skuldran för att märka alla prostituerade.

Jag förstår inte varför man inte bara målar kroppen istället om man nu får för sig att "utsmycka" den. Då kan man ju åtminstone ångra sig.

petsson
0

Undrar hur alla färger i tatueringarna  påverkar kroppen?

Allt annat som vi får i oss och utsätter oss för kommer det ju  nya rön och forskningar om hur det påverkar kroppen.  

Vi föds ju nakna, det var väl meningen….

petsson
0

Hon tog på sig den innan hon satte sig ner och lät naglarna växa.

Hur får men dagarna att gå utan att ha något att göra. Jag skulle dö av tristess.

Moa-16
0

Tatueringar & piercingar har jag inget imot. Kan vara snyggt11 Dock inte när det blir för mycket, tex, som bilden i #0. Klart det finns fördomar när det är SÅ mycket som där. Men om man tatuerar så det går att täcka om man ska på någon jobbintervju,tex. Så är det ju bra. Har en lärare som tänkt så,hihi. & piercingarna är det ju bara att ta ut…