Smileys
Eller emoticons som man också kan kalla dom. såna får man aldrig få för många av. Håll till godo!
![]()
![]()
Här skulle jag tacka med en smiley och då kom hela kartan med! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jo visst är det kul med smileysar, men tänk på att de som läser med hjälp av skärmläsare bara kan tolka de smileysarna som vi kan välja uppe till höger i våra kommentarsrutor. Det vill säga de smileysar som är fördefinierade på sajten. Alla andra varianter blir obegripligt nonsens för nämda grupp.
/Désirée
ja just den bilden är en bild med massor av smileys på. Men om du klickar på länken i #0 så får du fram massor av olika. Fast tyvärr funkar inte alla att kopiera. Man får prova sig fram.
ja vi är medvetna om det. Vi är ganska duktiga på att hålla oss till fokussmileysarna på den här sajten, även om vi kastar loss ibland. Men man kan ha glädje av denna länk även i andra sammanhang än iFokussajter. I e-posten till exempel.
Maggan, detta handlar inte bara om ifokussajter. Det handlar om tillgänglig på internet över huvud taget. Vi bör även tänka på att undvika förkortningar av samma anledning.
/Désirée
En smiley är ju egentligen en liten bild. Menar du att alla bilder ger ett obegripligt nonsens från skärmläsaren, eller gäller det just bara smileybilder?
Moa..Hur fick du dom hitt.eller om någon annan kan svara…
Frågar en trög tant..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#3 Ja tack Maggan.Jag klickade ju inte på länken
Så dumt
Nej det var inte dumt Indiania - det var jag som valde en "lurig" bild. Det var dumt däremot 
#10 Kan tyvärr inte hålla med dig i detta fallet!
Men vi får väl säga att det är ok i alla fall då.

Älskar smileysar!
Mina favoriter är de mindre gula, de är så lagom stora utan att dominera hela inlägget tycker jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nu måste jag testa en gång. Har inte använt sådana smileysar förut.
![]()
Med ljus och kärlek... Tina
Maggan ang din fråga i #5 så kan man ju skriva de flesta smileysar med tecken på tangentbordet, exempelvis kolon direkt följt av slutparentes blir glad gubbe. Då läser skärmläsaren bara orden jag just skrev (förutom blir glad gubbe) eller så hoppar skärmläsaren över tecknen, eftersom de saknar mening. Bilder bör på internet alltid ha en förklaring för att de som läser med skärmläsare också ska kunna ta del av bildens innehåll.
SvenA har skrivit en utmärkt information om detta "Underlätta för synskadade när du skriver" många sajter har den, men få verkar ha läst den och ännu färre verkar följa råden som står där. Bland annat ska man också undvika förkortningar. Just här på Livskvalitet tycker jag det vore extra bra om vi alla kunde hjälpas åt att skriva så att alla kan delta. På Matbröd skriver vi så att alla kan delta och Loucar och jag har redigerat Matlust så att alla ska kunna delta även där. Vi har fått mycket uppskattning för detta.
Jag håller så klart med om att det är kul med alla dessa roliga extrasmileysar som finns. Kanske kan vi använda dem och då försöka skriva en liten förklaring. Smiley med tummen upp för #13 till exempel.
/Désirée
Jag skulle fortfarande vilja veta hur skärmläsaren beter sig när den kommer till bilder som saknar beskrivning.
och frågan kvarstår om det är skillnad på vanliga bilder och smileys?
Vad jag har fattat säger skärmläsaren ingenting vid alla sådana bilder som du beskriver. Den är alltså helt tyst.
/Désirée
Maggan, nu ser jag att du har SvenAs text som andra inlägg under läsvärt! 
/Désirée
men i #2 så säger du att det blir ett obegripligt nonsens.
Vad gäller förkortningar och en massa punkter och grejer är jag helt överens om att det ska undvikas. Men vi har stort nöje och glädje av bilder på den här sajten och att kräva att alla ska förklara med ord vad alla bilderna föreställer är att begära för mycket anser jag. Ofta går det inte ens.
Jag hoppas och tror att den här sajten har mycket läsvärt och läsvänligt även för personer som använder skärmläsare. Men 100% perfektion är inte realistiskt.
Hur som helst så tackar jag dig för påminnelsen DesK. Vi behöver en påminnelsespark i häcken med jämna mellanrum 
Jag råkade visst säga emot mig själv, vilket inte var meningen. Om jag har fattat SvenA rätt så är skärmläsaren tyst. Det är förkortningarna som blir till nonsens. Ursäkta! 
Självklart kan man inte förklara allt och beskriva allt. Precis som du säger det är att begära det omöjliga. Det skadar dock inte att hjälpas åt att försöka skriva så mycket som möjligt så att alla kan delta. Precis som du säger fast med andra ord 
/Désirée

Men problemet handlar väl om de smileysar som från början bygger på just punkter och paranteser, som *s* =) :-) osv osv de har ju sedan översatts till små gula gubbar, men datorn läser dem fortfarande som punkter och paranteser. Vanliga bilder är något helt annat om jag fattat det rätt.
Så frågan är hur datorn läser smileysar som de i tiljas inlägg 13 för de är ju bilder (väl?) och inte något annat.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
ja det är en bild. I GIF-format för att vara exakt. Den bör alltså passeras med tystnad.
Det är nog precis sånt här som skulle göra mig vansinnig om jag måste använda skärmläsare *s* =) :-) osv osv
stjärna s stjärna är lika med parentes kolon minus parentes o s v o s v 
#0 Tack för tipset. Sparat i favoriter!
#18 Annars hade vi kunnat se fram emot väldigt roliga förklaringar på alla vansinnigt roliga bilder som Chik brukar leta fram 
Zabelle
hihi ja dom kanske skulle bli lika roliga dom 
#24 + #25 Ja så får vi skratta ännu mer 
/Désirée