Vårkänsla
Nu har de flesta plockat bort julgrejerna.
Jag tycker det ser så tomt och konstigt ut när det är bortplockat och då vill jag ha in lite vår i huset.
jag brukar köpa hem en bukett tulpaner för att få in lite av den känslan.
Har du något speciellt du brukar pigga upp dig med så här efter jul o nyårshelgerna? I väntan på våren.
Ja det blir tulpaner och kanske några primulor på fönsterbänken. Givetvis nägra nystrukna fräscha dukar i allt annant än julfärger. Sedan byter jag ut dom juliga ljusstakarna mot mera neutrala.
Men jag saknar fönsterbelysningen. Alltså de elektiska ljusstakarna och stjärnorna. Det blir lite mörkt när man tar bort dom och jag har aldrig hittat något som duger som ersättare. Vanliga fönsterlampor blir inte alls samma sak..
Här har vi jul ännu! Bara lite tomtar undan plockade!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#2 ?? ? ? ….julen varar fram till Påska….?? ? ? 
VA !
icke förrän imorgon ! *fniss*
Tulpaner är en favorit!
de brukar jag ..fylla på varje vecka
det är mer för jag tycker de är vackra o doftar *ler*
vårkänslor kan komma av en solskensdag o tö ..
men,mer framemot Ibolc/kyndelsmäss.
just nu är jag så glad över all rimfrost i träden som inte smälter på några timmar 
penke
#3 "men de va inte sant o de va inte sant för däremellan kommer fastan" 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Just det, man byter ut lussebullarna mot semlor!

Åh, jag vill också ha vårkänslor och tulpaner och semlor! Men här finns bara tomar och girlanger så långt ögat når. Fast imorgon ska det väck, men tulpanerna får nog vänta till löningsdags tror jag… 
/neeka
Börjar alltid våren med att frossa i tulpaner…och i semlor…
Tulpaner har det faktiskt funnits hemma hos oss sedan nyårsafton. Brukar också försöka fylla på med tulpaner en gång i veckan så länge som det behövs.
Fast jag fick hem frökatalogen från Impecta idag, så nu ska det planeras trädgårdsland!
En liten förkänsla av våren i alla fall!
/neeka
neeka - jag har redan fått hem en beställning från Impecta
. Till och med planterat två sorter i krukor utomhus. Så där har du helt rätt - det är också vårkänslor.
Asta - Åh! Du ligger inte på latsidan minsann!
Jag har beslutsångest. Vi börjar med trädgården från scratch och det är väldigt svårt att klura ut vad vi ska börja med. Det får inte bli alltför mycket på en gång känner jag samtidigt som jag vill ha ALLT! 
/neeka
neeka - vet precis. Vi har haft hus i bara två år och jag köper fortfarande alldeles för många fröer som jag inte kan göra av med alla. Men det är så himla roligt att titta och fundera och längta.
Asta - Vi har också haft huset i två år, men de första åren har gått åt till att röja upp i trädgården och göra huset beboligt (ett litet rött torp med vita knutar). Men i år är det dags och det ska bli så kul! Och intressant att se om jag kan lyckas få något att överleva…
Fast min man är bonnapåg så han får väl dra ett strå till stacken 
Nej, nu ska jag lägga mig och läsa lite i frökatalogen innan jag somnar 
/neeka
Jag tycker tulpaner kan vara fina, men det är min frus absoluta hatblommor för att de skräpar ner så mycket efter blomningen.
Jag har i flera år försökt att få vallmo att växa här, men det har inte gått. jag har provat många gånger med köpta frön, men också med frön från gotländsk vildvallmo, men inget har funkat.
I höstas rev vi upp det gamal hallonlandet för att göra om det med nya buskar. Då … när vi skrapat av all jorden och det var en 20 cm djup grop av hela hallonlandet - kom det upp vallmo där.
Jag ska försöka så i nya tovsippor, för de vi hade har försvunnit. Vildpion har vi utanför tomten ibland sly och högt gräs. Dem skulle jag vilja få in på tomten. Jag föredrar nog de gamla trädgårdsblommorna mest, de som nästan fallit i glömska helt, som till exempel den stora brandgula liljan.
Hur ser en vildpion ut?
#16 Jag ska leta och se om jag har någon bild.
Kul! Gör det.
#18 Hittade inga egna bilder på vildpionen, men jag vat att jag har bilder någonstans, antagligen inte digitala.
Jag hittade en bild på nätet dock, som liknar vår vildpion:
http://www.botanik.uni-karlsruhe.de/garten/fotos-hassler/Paeonia%20officinalis%20BotKA%20F5.jpg
Fin! Som en jättelik nyponros.
Det blir första året för oss med vår lilla täppa så vi har ingen aning om vad som kommer att dyka upp i rabatterna. Vi flyttade in i slutet av Juli förra sommaren, så det blir spännande.
Vi sitter också och drömmer över frökataloger och det blir säkert många turer till plantskolan i Flyinge.
Ser fram emot att se Ballongblommor i mina rabatter (Tack än en gång Peter)
Zabelle