Julskinka?
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3258989
Jag är fast övertygad om att meningen med livet är att njuta av det. Inte bara jag, mina nära och kära och mina artfränder, utan alla mina medvarelser som likt mig har förmågan att njuta eller lida. Tyvärr lever vi i en värld där pengar och gamla vanor betyder mer än liv och välmående.
-Kan nog hålla med.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Går det att göra länken klickbar? För jag gissar att det handlar om grisarna man rapporterat om på nyheterna idag… men länken går som sagt inte att klicka på.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#2 Fixat!

#3 Tack du är en ängel!
Ja nog funderar man ju lite kring hur köttbönder resonerar. Slutar man se djuren som levande varelser och ser bara pengar eller vad är det som händer undrar jag. När man startar upp ett jordbruk är det sannolikt intresse för djur och natur som styr men vad händer sen…
Nu är vi där igen! Alla köttuppfödare kommer att dras över en kam!
Jag umgås med en hel del köttdjursuppfödare och även veterinärer och jag är övertygad om att uppfödare i sverige är mycket måna om sina djur, med några få undantag.
Men visst är det tråkigt när sådant här sker, och det kommer alltid att hända sådana här saker, för människan är aldrig felfri.
Sen kan man undra om inte djurrätts-aktivister, som är sådana djurvänner, inte känner till hur noga det är att inte gå in i djurstallar hur som helst på grund av smittspridningsrisker. Tänk vilket lidande de kunde orsakat hos både djur och djurägare!
Jag kommer att äta julskinka till jul!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag kommer absolut att äta julskinka jag med 
Jag tror inte alls att alla djuruppfödare dras över en kam, men nog är det väl tillräckligt beklämmande att det finns ens en handfull gårdar som sköts på detta sätt utan att det stoppats?
När det gäller djurskötsel, precis som människoskötsel, skulle det finnas en mycket strängare revision tycker jag. Man ska göra sig förtjänt av att få vårda och ta hand om levande varelser, det ska inte vara något som vem som helst ska ha rätten till anser jag.
.är ju bara enstaka undantag,varenda som avslöjas …
ibland är det bara några veckor emellan nästa enstaka undantag :- /
Jag undrar varför ingen vetrinär eller inspektör reagerat tidigare?
eller bonde,på att det "springer löst folk" omkring i deras ..skyddade anläggningar ?
undrar oxå om det verkligen var en köttfabrikör/(bonde) som ringde in till "ring o gnäll/P1..och försvarade "högste ansvarige" med att hans anstälda slarvat på fredagen,med hö o halm,då är det ju inte längre högste ansvariges ansvar….
och att döda grisar sväller upp sådär,jättefort
jag hade bara ett halft öra med i morse..tyckte de sa att det var inte det enda stället med…brister,men enda de hade filmat..(?)
..kanske lite mer ..medialt,då det är/var? ordföranden för köttfabrikörerna..
penke
/endast kosher-skinka ..
Det är som vanligt bara det negativa som kommer fram.
Hur många grisbönder finns det? Jag har inte en aning men det skulle ju inte bli några rubriker och inte sälja några lösnummer om de skrev och raporterade om de bönder som faktiskt sköter sina djur…och jag är helt övertygad om att det är en stor, stor majoritet som gör det!
Jag känner två grisbönder och båda sköter sina djur så där har vi 100%.
Jag kommer som vanligt köpa en stor skinka i år också.
Och naturligtvis äta massor!
Enligt Djurrättsalliansen som har avslöjat detta så besökte de (iklädda skyddskläder för att undvika smittspridning) ett hundratal slumpmässigt valda grisfarmer i hela landet under de senaste 2 åren och över 90% av dessa är nu polisanmälda pga allvarliga brott mot djurskyddslagen.
En av dessa farmer ägs av Lars Hultström, ordföranden för Swedish Meats och styrelseledamot vid HK Scan och Svenska Djurhälsovården. I dag hoppade han av dessa uppdrag:
http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=151035014
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1790223/grisar-at-pa-dod-gris
Och här kan man se Djurrättsalliansens dokumentär på ca. 13 minuter samt få mer information om deras researcharbete:
Tyvärr vet jag inte hur man gör länkarna klickbara här - tack GunillaF för hjälpen!
Du kopierar adressen högst uppe i adressfältet. Sedan lägger du in den i Video-URL som du har under din ruta.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#9 Klicka på enterknappen när du skrivit eller kopierat in en länk i texten. Då blir länken blåfärgad och klickbar.
Tack så mycket Cristine och Gunilla 
#12 Vassego´!
Så lite så.:=)
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#9 Ja tråkigt nog verkar deras undersökning har varit ganska omfattande. Det är ju beklämmande om det är så pass vanligt med vanvård av olika grad.
Tur att det finns glada KRAV-grisar att köpa skinkor och annat av
För väljer vi konsumenter sådant som det finns garanti på så vet man ju att man gör djuren en tjänst!

Mmmm vad gott det luktar i huset, när skinkan kokas
.
Det är ju en stor del av julstöket, i vårt hus !!
Likaså pepparkaksbaket……
# 15
Jag håller med dej, önskar att alla tänkte så….
#15 Jag håller fullkomligt med dig.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alla anmälda grisfarmer (Aftonbladet):
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6183631.ab
Ur artikeln: Aftonbladet: "Varför tittar du inte om bilderna är från ditt ställe?" Rolf Lindahl (ägare till den anmälda grisfarmen Nygård AB Katrineholm): "Jag är inte intresserad, nu tänker jag titta på fotboll på tv."
Kommer också att köpa och äta skinka, inköpt från gårdsbutik. Jag vill veta att "min gris" haft det bra så länge den var gris.
Handlar även ägg direkt från gårdsbutik där hönsen får gå fritt ute.
Zabelle
Det är väl ingen som inbillar sej, att djurskydd går före effektivitet och vinst? Lite svinn får man ta, som att grisarna äter upp varandra, lever på en kvadratmeter och aldrig ser solen. Det är ju djur, framavlade för att ätas upp!
Vi konsumenter tror oss kunna lita på svenska producenter, de är väl bättre än dom från andra länder. Kanske är det bara ytan som glänser?
Välkommen till Julbordet, hugg gärna in på skinkan…
Yterligare en artikel med kopplingar till grisindustrins djurplågeri:
http://www.expressen.se/kultur/1.1791899/jonathan-safran-foer-eating-animals
#5 Jag håller med, så fort en sån här sak uppdagas får djurrättare och veganer vind i seglen och vill få hela världen att sluta äta kött.
Det är självklart att djuren måste skötas och att de ska ha det bra så länge de lever. Här där jag bor går djuren ute under sommarhalvåret i fina hagar och bönderna sköter om sina djur.
Det finns ett par undantag, bönder som fått djurförbud pga att de misskött sina djur. Jag har svårt att begripa det eftersom inga misskötta djur genererar någon vinst.
Ytterst är det den mänskliga populationens oerhörda storlek som leder till att djurhållningen blir industrialiserad. Det går åt så fruktansvärt mycket av allting när hela världens länder och städer, åtminstone i väst, ska försörjas med fläsk, ägg och annat, att det inte längre räcker till att ha några hönor gå och sprätta på ladugårdsbacken eller några grisar gå och böka i en hage.
Jag tycker självklart att alla grisar och värphöns skulle få gå ute i det fria, men jag tror att det är en utopisk tanke i den värld vi nu lever med 6 miljarder människor.
Det är heller inte bara vinstintressen som styr utvecklingen dit den pekar, utan lika mycket vi själva som inte vill betala det pris för kött och ägg som skulle blir resultatet av djurhållning på gammalt vis.
Det känns så sorgligt det här… Jag var i min ungdom vegetarian just av denna anledning under 11 år. Sedan började vi föda upp djur själva till husbehov och vi började äta kött igen (inte hela familjen). Efter att vi slutat med det så har vi bara fortsatt i rena farten. Jag älskar kött, men inte till vilket pris som helst!
Hur kan man veta att det kött man köper kommer från ett djur som haft det bra? Det finns inga sådana garantier. Har det haft det bra under sin livstid så kanske slutet blev riktigt illa. Det finns så många larmrapporter angående uppfödning, transport och slakt, så man blir förtvivlad.
Tyvärr så börjar jag nu åter att fundera på att avstå från att äta kött. Känns inte alls roligt, men det känns oerhört jobbigt att tänka sig att köttet kommer från ett djur som levt under miserabla förhållanden…
Vad kan man mer säga? Jo, alla djur och människor har rätt till ett värdigt liv på ett eller annat sätt…
Och Peter, skulle det finnas kött eller ägg som var garanterat från djur som inte utsatts för dålig djurhållning, långa transporter eller ett ovärdigt hanterande vid slakt, så skulle jag och många med mig garanterat välja det!
Med ljus och kärlek... Tina
#24 Ja det skulle jag också välja, men jag tror tyvärr att vi tillhör en minoritet i världen.
#25 Jag vill minnas att jag en gång läste ett citat från nån klok människa (minns tyärr inte vem) som sa nånting i still med att stora förändringar i samhället alltid påbörjats och drivits på av minoriteter 
Och med tanke på miljön kommer vi säkert att vara tvungna att tänka om vad gäller våra kostvanor.
Satt och tittade för en stund se på följande inslag med Eskil Erlandsson, en representant för Djurrättsalliansen och hournalisten Mian Lodalen. Herr Erlandsson svarar som vanligt inte på en enda fråga utan upprepar bara samma ramsa utan att ge några riktiga svar på hur de ska ändra på detta. Vad tycker ni?
http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1356202
#24 Smakat på tzay nån gång? Hittills har jag inte träffat en enda människa som har smakat på tzay och inte tyckt det är grymt gott:
http://www.ridderheims.se/products.aspx?id=6&sid=73
I dag finns det flera produkter som är kryddade och smakar typ som nåt slags kött och det kommer ständigt fler. Det gäller bara att hitta dem och kolla vilka som faller en i smaken.
PS. Jag gör som ni säger men lyckas fortfarande inte göra länkarna klickbara. Det kanske är något som inte riktigt funkar med Firefox DS.
nu har jag fixat dina länkar batski. Trycker du på Enter efter länken så ska de funka. Men jag vet inte med Firefox…
Tack så mycket! 
Jag jag gör alltid det men det funkar inte ändå. Undra varför…
Fråga på supporten. Där finns det kunnigt folk som kan svara på det mesta. 
Tack 

ja, när man ser hur grymt VUXNA människor kan vara mot varann! allt från hot till direkt misshandel på de mest bestialiska sätt!! så får man ju inte förvånas över att detta drabbar även djur!! ofta är det ju där det börjar! en sadistisk människa börjar med plågeri av djur sedan går ju detta vidare till sina egna, alltså medmänniskor!! men köttindustrin har ju samma sjuka inriktining som övrig industri! få fram så mycket så snabbt som möjligt!! tyvärr. och metoderna blir ofta därefter. PENGAR och efterfrågan har fått börja styra behandlandet o handlandet av djur tyvärr!! det är ju inte som förr, då dom flesta var bönder och slakt var en sak som gjordes endast vid behov! då familjen behövde det. allt detta har ju som sagt fått helt andra proportioner nu, det är en penningstyrd industri bakom mycket av detta nu!! och allt blir därefter!
Jag använder Firefox och Mac, och har inga problem. Jag klistrar alltid in länkadressen i båda fälten efter att ha klickat upp länksymbolen i menyn här i inläggsrutans överkant.

vet inte om detta funkar!!?? men du kan ju kolla på länken hoppas du får det!!
Båda fälten?
#36 Ja för att det ska funka som det ska måste jag lägga in adressen i båda fälten.
Ok tack 
Sjalvklart blir det julskinka fran en god gard! Kott ar gott! Quorn och Yatzy och alla kottersattningar smakar forskrackligt.
#39 Vad är Yatzy?
Ett tärningsspel trodde jag, men det går ju inte att äta så det måste väl finnas nåt mer som heter så(?).
#40 Ett tärningsspel väl
/Maria
hm… har du möjligen ett tangentbord utan ÅÄÖ? Jag fick tänka till lite innan jag fattade vad kottersattningar var för något 
#41 Ja jag visste att det var ett tärningsspel men jag trodde inte heller det var ätbart 
#44 Hårdsmält som tusan…
/Maria

Lars Hultström avgår:

så bra det var en som kunde hjälpa dig vidare med hur du skulle göra!! hoppas det fungerar!? 
Ett bra beslut! 
tzay var det visst…fran p 27 
Det där med att man ska ersätta kött med sojaprodukter är ingen lösning på något problem alls.
Man flyttar bara problemet från en del av världen till en annan, dessutom möjligen ett mycket sämre geografiskt alternativ som kan få konsekvenser för hela vår existens snabbare än något annat.
Mycket stora delar av sojan odlas på röjd regnskogsmark både i Asien och i Sydamerika. Man byter därmed planetens lungor mot en tvivelaktig ersättare till köttprodukter.
Först så vill jag skriva att jag är emot allaformer av missahandel människa eller djur.
Men för mindre än två månader sedan var jag inne i stallarna hos en av dem som utpekats.
Jag gjorde ett högst oväntat besök, fick ett ryck att köra ut till en av våra kunder på hemvägen från ett annat ärende.
Det fanns inget, absolut inget att klaga på i det stallet. Grisarna mådde bra, hade mycket strö , var mätta o belåtna. Det var välgödslat och god ventilation inga sjuka grisar.
Jag kikade på ett foto de tagit. Det såg ut som om suggan skulle vara fixerad. Vad de inte visade med kort var att det var öppet baktill och att alla suggorna gick i lösdriftsstall. det som såg ut som fixeringskätte var suggans egen matplats för att få äta i lugn o ro.
Suggan kunde alltså gå ut o in i det jag kallar matbås precis som den ville.
SKulle kunna skriva mer om hur djuren hade de där.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att deras troligen nattliga besök skedde i somras. Om de hittat nått hos personen jag besökt varför i allsindar inte anmäla detta direkt till polisen varför vänta några månader.
Sen hoppas jag att de bytade kläder o stövlar mellan varje gårdsbesök så ingen ev, smitta överfördes. Det finns regler om hur man får släppa in folk i stallarna, när vi hade grisar fanns en regel om att det var förbjudet att gå in i stallar inom 48 timmar efter ett utlandsbesök.
Nog om det.
Jag försvarar absolut ingen vanvård. Vissa bilder var rent utsagt bedrövliga och vissa människor skall inte ha djur.
Men att utsätta den familjen som jag besökt för detta, när inga som helst skäl fanns, det är människomisshandel.
Jag inbillar mig att jag till en del känner grisar , då vi själva haft det tidigare. De är rent utsagt skitroliga individer med olika lynne o personlighet. En del älskar att skita ner sig en del inte. Hos oss kunde en kätte ha både strö kvar ( just de grisarna åt inte av ströet) och rena grisar, nästa kätte var ströet slut, grisarna hade tuggat i sig det ( inte av hunger) och rullat sig i gödselgången så de inte såg riktigt kloka ut.
Ha det gå gott.
Var rädda om varandra

Det är svårt att veta vad som är vad i detta… men det som de själva berätta om var att -ja de hade skyddskläder (overaller), de har filmat och fotat under en tvåårsperiod på hundra gårdar så exakt när de varit i de olika stallen vet man inte. Dessutom förklarade de att de väntat tills de hade ett gediget material innan de ville polisanmäla, även detta var genomtänkt eftersom var och en kan förstå att om de polisanmält efter ett besök skulle det sannolikt inte fått några som helst följder eftersom hela insamlingen av material då skulle stoppats.
Ingen bonde släpper ju in någon medvetet i ett svinstall som inte är snyggt! Därav smygandet.
Nu ska jag bara säga att jag försvarar ingen (fast minst de som vanvårdar förstås) utan ville bara skriva vad de själva berättade i tv när de intervjuades efteråt. (Jag kommer därför inte heller att svara på påståenden om att de burit sig dumt åt eller så… )
Instämmer med Signemo´s inlägg…
och vill bara säga att jag är uppväxt med grisar och har skött dem.
När min bror hade två anställda varav en tjej som skötte grisarna så var den gården den tredje bästa i Sverige vad gäller värden på kött och skötsel. Min bror lade senare ned svinstallet och en kompis till honom har nu henne anställd. Denna ladugård hade de nu varit inne o filmat i på natten……
Min mor sa…på slakterierna har de veterinärer samt att de ser på grisarna som kommer in om något är fel…….
Allt kan vändas och vridas på, undra när de kommer hem till mig och ser allt damm som jag skyndar mig nu att få bort innan Julen är här
tänk om jag inte skrubbar tillräckligt innan tomten kommer.
#50 Jaha
Men har du verkligen smakat på tzay? En masterkock (minns tyvärr inte namnet) som fick smaka på det utan att veta vad det var gissade på att det var nån sorts griskött fast väldigt mört och gott. Jag har som sagt inte träffat en enda person som smakat på tzay som inte tyckt det var gott.
#51 Soja är ett mycket bra livsmedel och skulle man inte odla de enorma mängder soja som behövs för att föda upp djuren som vi sen äter (betänk att det går åt ca. 10kg vegetabiliskt protein för att producera 1kg nötkött) skulle produktionen minska avsevärt - även om alla människor började äta sojaprodukter. Fö så är det en del köttprodukter som innehåller soja. I Asien har människor ätit soja i över 2000 år och det har funkat bra. Givetvis borde det finnas lagar som förbjuder skövligt av regnskog för odling av soja. Detta sagt så är det faktiskt så att större arealer regnskog skövlas i Sydamerika för att bereda mark för odling av djurfoder samt betesmarker åt djur vars kött sedan exporteras till ett av världens största köttkonsumenter - USA.
Lite debattartiklar kring ämnet:
http://www.expressen.se/ledare/1.1794444/johannes-forssberg-en-kottatares-bekannelser
http://www.expressen.se/debatt/1.1796645/debatt-min-kottnationalism-ar-helt-berattigad
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3868441.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nimadaryamadj/article476545.ab
Och så denna 
Foredrar riktigt kott!
#58 Blir lite nyfiken. Om du inte skulle märka nån skyllnad vad skulle isf vara anledningen?
Jag har lite svårt för att förstå varför man försöker efterlikna "kött och köttsmak" när man har valt att äta vegetariskt.
Själv så har vi ätit vegetariskt hemma i ca.1 ½år (en period) och jag lärde mig att laga en massa god mat men inte försökte jag härma kötträtter
/Maria
Jag gillar inte fejkad mat. Jag ar mycket road av matlagning och anvander t ex aldrig smalmargarin utan riktigt smor, gradde nar det ska vara gradde, farska gronsaker istallet for konserver. Likasa unviker jag alla lattprodukter med fejkade fruktestrar och annat. Det ar ett livsstilsval. Kott ar kott och ska komma fran djurriket. Lika benhart som veggisarna unviker kott, lika benhart undviker jag fejkat kott.
#62 Oavsett om man älskar kött så har man ett ansvar för vad man som konsument handlar.
Marknaden för denna typ av kött kommer säkerligen inte att bli så stor för "riktiga köttälskare"
/Maria
#62 Jag är lite av en teknikfantast, men jag tror faktiskt att det kommer att gå lite trögt i början men att det så småningom kommer att komma igång ordentligt av flera skäl. Produktionen kommer att belasta miljön betydligt mindre och köttet kommer inte att innehålla några stresshormoner, vilket kött från levande djur gör, så det kommer nog att vara hälsosammare. Förmodlingen kommer det även att bli billigare att producera. Jag tycker tanken är spännade iaf.
Det är för himla skönt att var och en äter det den tycker passa honom eller henne.
Det är en "smaksak"! Eller hur?! 
Ja just det "smaksak"
/Maria
Här kommer jag som inte har läst så många inlägg.
Men som säger som så.
Svart slagt är det enda köttet här i våra trakter som är humant slagtat..
Det är INGEN som vet vad som händer inne på ett slagteri.O dit måste alla djur om dom skall kuna säljas.
Tråkit men sant..
Så stress i köttet får vi nog dras med.
Lena.P är jag i verkliga livet.
#52 Det här var en väldigt välplanerad aktion, det är snart jul och då går det åt julskinka! När är tillfället bäst att släppa ett sånt här avslöjande? Ja inte inför midsommar… Sen att dessa grisar fick vänta på att få det bättre, vem brydde sig?
Det är smarta figurer dessa aktivister!
#67 Visst är det skillnad på köttet, eller hur? Och så får man ju grisen som man vill ha den om man föder upp den själv.

Oavsett vilket så anser jag att vi som konsumenter har ansvar för vad vi handlar.
Vi är ju inte så dumma så att vi inte beriper att kyckling för 19.90 kilot inte får gå ute och picka mask i frihet… eller fläskkött för 39.90 där knappast några grisar fått gå ute och böka…
Ingen skulle hälla spillolja i bilen för det är denf ör dyr för… men att äta sådant som är stressat och illa hanterat både i livet och döden är det allt för många som inte lyfter ett ögonbryn åt… Precis som allt annat är mat en kvalitetsprodukt och man får vad man betalar för (oftast).
Så våra val styr givetvis en hel del av produktionen!
#68 Fast nu är det så att det tog dem 2 år att samla in bevismaterial. Hade de slagit larm efter första farmen hade de aldrig kunnat genomföra det hela. Om de inte hade brytt sig om grisarna varför skulle de isf ha lagt ner så mycket tid och pengar på detta undrar jag?
#71 Jag förstår precis vad Anders menar. Ingen nekar till att det finns problem, men de här organisationerna vill göra större skada på den verksamhet de kritiserar än vad de har belägg för.
Därför är all sån publicering kraftigt vinklad och överdriven. Det är ju redan belagt här i denna tråd att några av de påstådda missförhållandena är fabricerade, exempelvis bara genom en begränsad kameravinkel.
När människor som hatar något, exempelvis kommersiell djurhållning, ska kritisera densamma, är de självklart inte objektiva och det är något som läsare ofta glömmer.
Om man nu tänker efter en stund, inser man nog att ALLA veterinärer som är involverade i köttproduktion inte kan vara korrupta. ALLA grisuppfödare kan inte vara moderna inkarnationer av ondskan under andra världskriget.
Det finns bra och dåligt i alla verksamheter och då anstränger man sig för att få bort det dåliga, inte alltihop, som hatorganisationer gör.
#71 Tråkigt att du har den bilden. Undrar om du tror likadant om Amnesty, Rädda barnen, m fl. Jag skulle snarare vara skeptisk mot industrier som har stora ekonomiska intressen att försvara än ideella organisationer där folk istället lägger ner tid, pengar och krafter för att hjälpa andra än sig själva.

ja, detta glöms ofta bort!! att det inte är alla som har köttdjur, missköter dem!! är själv bonddotter. och även om det ju är många år sedan! så vet jag att mina föräldrar skötte om sina djur väl! vi hade ju på den tiden både kor och kalvar och ett svinhus, med avelsgalt och suggor!! vilket gjorde, att det då var många svinfarmare som då kom med sina avelssuggor till oss för seminering, på naturlig väg!!
var som aldrig med och såg detta men vet ju hur det var! det var ju en härlig del av min uppväxt, faktiskt! mina föräldrar skötte sina djur på alla vis dom då kunde. och hade t o m fått priser för sina fina grisar och kor!!
ändå var vår gård ingen"toppanläggning" men välskött ändå! korna hade namn t ex. mamma var mycket noga med att alla kvigor skulle ha FINA namn! det skulle ju vara en speciell första bokstav på kalven i fråga, men namnet i överigt fick man välja som man ville!!
till o m avelsgalten hade ett namn!! "Putte" han minns jag särskillt för den var så stor!! var smått rädd för han faktiskt, fast han gjorde ju mig aldrig nåt! på somrarna var kor o grisar ute i hagar.
suggorna va jag ofta i deras hage och lekte! dom hade ett skydd, av snedtak, och massor med halm. där va jag ofta o klia dom när dom låg där!! och slakten den var en lika naturlig del av det hela som själva sköttseln och uppfödningen! inga plågsamma procedurer på nåt sätt. och Julskinkorna var hur goda som helst, varje år!!
tror att detta är oxå en stor orsak till att måna människor tycker detta med köttdjur, i vår tid är så hemskt!! för det är inte mångfa som fått vara på en bondgård och VERKLIGEN leva med detta på alla sätt. det är verkligen synd. tror ju det skulle hålla mycket av den "hysteri" och snedvridna inställning många har (särskillt unga) på betydligt lägre nivå, om dom hade denna möjlighet!! men visst!!
dagens djurhållning ÄR ju inte av samma format såm då jag växte upp!! även denna sida av livet har ju blivit mer som en industri! och mycket blir ju därefter!! men helt klart!! för den skull är det inte alla bönder och djurägare, som vanvårdar sina djur!! utan det vrids och vänds, som sagt, ofta av dom som INTE vill se djur som annat än, självständig TÄNKANDE varelser, som vi människor! även om verkligheten inte är sådan!!!!
#73 Jag antar att du hänvisade till mitt inlägg (fast du skrev hänviningen till ditt eget) 
Vilka organisationer som jag menar är "hatiska" är kanske inte självklart, men jag räknar inte humanistiska hjälporganisationer dit och det tror jag inte att du trodde egentligen heller.
Hatiska organisationer är såna som utan skrupler begår handlingar som inte stannar vid någonting för att uppnå sina syften och som därmed går långt över gränsen både för vad som är acceptabelt och ofta också för vad som är lagligt.
Exempel på detta är när olika djurrättsfraktioner släpper ut minkar, klipper sönder laxburar, slår sönder pälshandlarnas butiker osv. Ingenting av dessa aktioner tjänar något vettigt syfte och konsekvenserna är allt annat än av godo.
Jag har inte någon gång invänt emot sakfrågan i sig, djur ska inte behandlas illa någon gång någonstans, men det betyder inte att man för att uppnå en förändring, får begå precis samma brott mot de människor som sysslar med verksamheten man vill stoppa.
Den etiska och moraliska grunden i detta är ju exempelvis just varför man inte kan ha dödsstraff utan att begå samma brott i rättvisans namn.
Djurrattsaktivister staller till mycket skada bade pa djur och saker och andra manniskor for att protestera. Manga av de militanta verkar vara ungefar samma gang som protesterar mot "globalisering" och foresprakar anarki. Det gar inte att ta dem seriost. Det finns problem med djuruppfodning och slakterier men de har definitivt ingen losning att komma med. De vill bara sabba och braka med kottatare.

Jag tycker att det är tråkigt att debattens fokus förflyttas från att diskutera djur och hur vi vill att de ska skötas och vilken sorts kött vi vill kunna köpa till huruvida just de här djurrättsaktivisternas aktion var bra eller dålig och om alla svinbönder är dåliga.
Faktum är väl att de allra flesta begriper att det är låååångt ifrån alla svinbönder som behandlar sina djur illa.
Faktum är oxå att sådant här sällan upptäcks utan smygande undersökningar. Precis som han som smygfilmade hur man ryckte dun av levande djur.
Visst kan vi förfäras över tillvägagångssätt och media men diskussionen bör väl handla om hur vi som konsumenter kan påverka köttindustrin snarare än det jag skrivit ovan? Annars blir det ju bara en enda lång ordväxling som inte leder framåt överhuvudtaget.
Är lite upptagen just nu men tänkte bara tipsa alla intresserade om att detta med grisarna kommer att tas upp i kvällens Debatt på TV2 mellan 20.30-21.00.
Ha det bra så länge
#77 sa vad foreslar du sjalv?
#71 batski, Du undrar varför de lägger ned sådan energi på detta? Svaret är: för att komma åt köttindustrin! Är det en tillfällighet att det snart ska inhandlas massor av julskinka? Kan man hitta en lämpligare tid för en sådan här aktion?

#79 Jag jag tror att jag skrivit om det i tidigare inlägg men jag anser att vi som konsumenter påverkar produktionen genom hur vi väljer. Om alla, alltså alla, skulle välja kravmärkt skinka skulle ju detta problem försvinna av sig själv eller hur?
Att man angriper en industri som inte behandlar djuren väl är bra tycker jag. Tyvärr blir metoderna kantiga eftersom det annars är svårt att få uppmärksamhet och det är å andra sidan väldigt trist tycker jag.
Men att enbart diskutera metoderna eller grisbönderna, som vi ju inte vet så mycket om, leder liksom ingen vart tycker jag och det är synd.
Jag ar kottalskare sa da ar det val jag som gor det valet som konsument. Veggisarna ar inte konsumenter i detta fall. De vill alltsa genom sina obefogade aktioner fa mig som konsument att battra mig? Eller slappa alla djuren losa och se till att vi alla blir vegetarianer?

Som sagt, jag vill diskutera hur jag kan förändra genom mitt konsumtionsmönster. Inte mina åsikter om vegetarianer eller andra!
Jag är oxå köttälskare men även älskare av vegetariska alternativ. Mitt val av kött styr ju produktionen, särskilt idag när allt vi handlar registreras, så våra val är viktiga!
Som sagt da Hoppfull! Styr upp diskussionen om konsumtionsmonster istallet for at klaga pa andras inlagg. Vilka forslag har du? Mera detaljer!

Varför är du så arg? Eller missförstår jag dig?
Om du/ni vill fortsätta hacka på de som gjort det här så varsågod, det är inte något jag lägger mig i.
Jag tycker bara det är lite trist eftersom det ändå inte kan leda någon vart. Men det är min åsikt, ni får göra och tycka precis som ni vill såklart.
Jag ar inte arg men nu upprepar du dig om att diskussionen inte leder nagon vart utan att sjalv ta ansvar och styra den till nagot battre - vad ar dina forslag?
Nu får det vara slut på tjafset.
Ta upp till diskution det som tråden avser.
Här på Livskvalitet har vi inget mot diskutioner men då ska de hållas innom ramen för ämnet.
Vid ev. bråk tas hela tråden bort!
Jag tycker att jag skall fa lagga in min asikt utan att bli beskylld for tjafs. Jag har stallt flera fragor utan att fa svar. Jag har pratat om julskinka. Vad ar problemet?
#88 Jag har vare sig pekat ut och beskyllt dig eller någon annan.
Det var en allmän påpekning för tråden håller på att spåra över till något annat än vad som var trådskaparens idé.
Läs gärna igenom #0 om det finns oklarheter om frågestälningen.
Det är bättre att starta nya trådar om man vill diskutera andra saker än att ha olika ämnen i samma tråd. Svårt att hitta rätt tråd då om man vill söka något sedan.

Oj, jag är hemskt ledsen om det uppfattades så… det var precis tjafs jag inte ville att tråden skulle handla om. Men men… jag lämnar den här nu då.
#90 Du behöver inte lämna tråden bara för att jag tycker att man borde diskutera det trådskaparen avsåg.
Hoppfull var med och diskutera eller låt bli. Men överlåt eventuellt styrande av diskussionerna på moderatorerna - vi gör det när vi anser det nödvändigt.
Om man är missnöjd med vad som avhandlas i en tråd kan man alltid starta nya trådar och där ta upp det man vill diskutera mera ingående.
Djurrättsalliansen hade rätt. Trots föranmälda besök hittar inspektörerna allvarliga brister hos grisproducenter i Halland. 21 av 31 fick anmärkningar…
ja jag såg det där. Det är verkligen så man blir avtänd på julskinkan 
Nej tack jag tror jag avstår
Det blir skinka i år för vi får utlänningar på besök. Då vill vi bjuda på traditionell svensk julmat.
men nästa år…. då blir det kanske en rådjursfilé i stället 
Aftonbladet: Tänker du äta julskinka i år efter alla larm om vanvård?
Har precis beställt en skinka från en liten gård där grisarna ska ha det bra
/Maria
Nu har jag smakat på den nya veg-skinkan och tycker den är riktigt god 
Tycker faktiskt den smakar väldigt likt grisrumpa.
Jag är inte så förtjust i griskött över huvud taget, men någon liten skiva smakar jag av skinkan, så länge jag slipper äta av fettet.
Nästa gång vi har vildsvinskött, ska jag testa att göra skinkan av det köttet istället.

ja, det är ingen dum ide!! det är verkligen gott, tycker jag!! tycker de smakar precis som "vanliga" grisar gjorde förr!!
låter säkert konstigt!! men så känner då jag det! sambon jagar och har skjutit några, så man har då verkligen fått smaka! som sagt det köttet känns som RIKTIGT griskött smakade förr!! 
Jo jag har köpt och skall äta julskinka.
Var rädda om varandra