Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 624 ggr
Hoppfull
0

Örfil

på 13-åring… Aftonbladet

Vad tycker ni om det här?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Man får inte slå någon oavsett ålder. Det trodde jag redan var klarlagt av Svensk lagstiftning. Den som slår är alltid en förlorare!

Hoppfull
0

Instämmer tillfullo!

På Aftonbladet har man idag haft en röstning kring detta och mannen som slagit får stöd av 80% av det svenska folket! Förvånad

[MargaretaA]
0

nej inte av Svenska folket utan av 80% av Aftonbladets läsare som har röstat - det är inte riktigt samma sak. Som tur är.

[GunillaF]
0

Den som slår en annan har förbannat litet ordföråd! Skrikandes

Hoppfull
0

Nej det är klart… trodde ni förstod vad jag menade…

[MargaretaA]
0

Jo jag förstod vad du menade - jag är bara lite petig med detaljerna. Förlåt - det är vetenskaparen i mig Skäms

Hoppfull
0

De e lugnt vettu Glad

AnnL
0

#4 Kan bara hälla med dig Gunilla. Gråter

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
0

Ja det är bara att beklaga ynkedomen i detta, men våld ligger i tiden - allt ska lösas med våld. Den gamla sanningen att nävarna tar vid där förståndet tar slut gör sig gällande som vanligt.

Mads
0

Man slåss inte inte..punkt !

Amor Vincit Omnia

chik
0

Jag har läst o begrunnat..

O tycker det är bra att det är så många som inte har blivit drabbade av ungdomsgäng som terrar..

Jag för min del kan för stå manen.

Det här är ju något som har på gott länge…O hade det varit min unge så hade han åkt på en smäl när han kom hem med…

Men för står hur ni resonerar..

Fast är man i verkligheten, så vet man kanske inte hur man reagerat…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Jag förstår mannen och pensionärerna som står bakom honom som nu känner sig otrygga men man får aldrig slå och inget gott kommer ur det, bara agg och hat. Jag känner att gammla och ungdom står alldeles för långt ifrån varandra idag. I sydligare länder bor de ihop och där respekterar man varandra. De skulle ha mer gemensamt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Ja att såväl gamla som unga ska visa varandra respekt är ju nödvändigt i ett väl fungerande samhälle. Här brister det ju från bägge håll!

De unga lär knappast respektera någon som slåss… och hur man än ser på det så är det de äldre som ska sitta inne med erfarenhet och kunskap av att hantera sådana här situationer.

Och vill vi lära de unga att visa respekt utan att använda våld så har vi nog inte valet att själva bruka våld på dem… då är det vi vuxna/äldre som föder kulturen som säger att våld är okej när man vill bli respekterad.

Kanske inte så konstigt att det är de metoder man tar till i gäng och annat för att få respekt när samhället brister i den.

Att använda våld och skrämma människor till lydnad (vilket INTE är samma sak som respekt) är ju väldigt effektivt men samtidigt destruktivt och leder inte framåt, snarare tvärtom!

batski
0

13 åringen må ha betett sig på ett riktigt taskigt sätt, men jag tycker ändå inte det berättigar fysiskt våld.

Anders 50
0

Är inne på samma linje som chik! Denne kille och hans kompisar har förstört, skräpat ner och trakasserat Ronald länge när han ideellt jobbat i Parken. Jag bor inte långt ifrån så jag känner till en hel del.

Att sinnet rann över då han åter fick se sitt arbete spolierat av dessa ungar som cyklade runt honom inne på paviljongen och skrek "Gubbjävel" förstår jag precis.

Jag är uppväxt på den tiden då man fick en örfil, inte mer, i uppfostrande syfte, och en örfil, ansåg jag då som nu, är inget våld. Jag tog ingen skada, men man lärde sig på ett sätt som kändes att skilja på rätt och fel.

Men de som har störst skuld i "örfilsfallet" är väl ändå föräldrarna. Vad är världen på väg när föräldrarna inte bryr sig om vad barnen håller på med utan låter dem vara ute vind för våg?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Branneli
0

Förståelse, men absolut ingen ursäkt Obestämd

Maria
0

Det tragiska i det hela är att mannen är uppväxt i en tid då örfilar är att "säga ifrån på skarpen" att det sedan är helt fel och olagligt borde han ha lärt sig genom åren men vissa saker sitter djupt rotade.

Här gäller det att kunna ha förståelse åt båda hållen och att det gått så här långt är bara tragiskt.

Föräldrarna i det här fallet har också ett ansvar tycker jag.

/Maria

Mirjami-78
0

Jag kan på ett sätt förstå han, men samtidigt är det fel. Var är föräldrarna?? Borde inte de ta tag i sonen och se till att han inte gör sådant här helt enkelt?? Det skulle jag ha gjort med mina barn.

Min son fick igår höra på fritis från en lärare hålkäften…Inte ok men samtidigt sonen hade inte lyssnat så jag tog ett snack med han om det hela, vet hur han kan bete sig och det är inte ok från hans sida att göra så heller.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

aggeelin
0

Att slå gör inte saken bättre… Kan undra vad det är för föräldrar och om det hjälper att prata med dem? Hoppas att detta kan skapa debatt som leder till något bra till slut!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Åklagaren i målet uttalar sig i lokaltidningen idag: -Som vuxen får man tåla att bli kallad tillmälen som "gubbjävel".

Har inte den fria uppfostran gått för långt? På min tid fick vi lära oss att veta hut (utan våld) när vi var barn och det blev folk av oss.

Detta målet kanske bidrar till att folk börjar tänka efter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#20 På så sätt så kan ett sådant här mål få oss alla att få lite tankeställare.

Man ska absolut inte få tåla att bli kallad "gubbjävel" lika lite som man får ge någon en örfil.

Men jag frågar mig själv…ska detta belasta vårt rättssystem?

/Maria

Hoppfull
0

Jag tror att man måste ha i minnet att ungdomar med stabila trygga hemförhållanden överlag inte beter sig så här. Visst finns de med, men generellt sett så är det ju ändå så.

Och frågan är väl snarare hur vi i samhället vill och bör bemöta unga som behöver extra vuxenstöd, för det är väl vad sådana här killar behöver?!

Inte tror jag att slå dem är en framkomlig väg i alla fall!

Det finns alltför många unga idag vars föräldrar inte finns där för dem tillräckligt och kanske är det på något sätt kärnan i problemet (en del av den i alla fall). Vuxna har inte tid med sina barn för de jobbar jämt och när de jobbat färdigt orkar de inte. En del unga söker sig då ut och blir stökiga på stan.

Så jag tror att vi måste börja bry oss om de här unga som skriker efter uppmärksamhet snarare än försöka slå och skrämma dem till lydnad. Är man sviken av vuxenvärlden lär inte våld och hot hjälpa i alla fall.

batski
0

WORD!

Branneli
0

#22  Absolut !!