Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 424 ggr
Cristine
0

Sakerna förr.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom att tänka på när jag skrev på annan sajt hur våra prylar och möbler förändrats och med dem folkhälsan. Förr gjordes mycket för hand men i en lugnare takt än idag och folk trivdes för det mesta på sina arbeten som var säkra. Trivseln avspeglade sig i de välgjorda sakerna som håller in i dessa dagar. Senare började personal bytas ut mot robotar för nu skulle det gå fort. Man började förlora sina arbeten och prylarna blev sämre. T.ex en radio från 40-50 talet går att använda än även om en del skrapar lite i ljudet. Jag har fått kasta två radioapparater som jag köpte för 1½ år sedan för de går inrte att laga. Microungnarna avbyter varandra,mobiler likaså. Klockorna är svåra att reparera och man får leta ihjäl sig för att hitta en skomakare som klackar dina stövlar och när du kommer för att hämta dem så har han satt dit nya klackar i stället för att klacka dem. "de var så slitna" var kommentaren. Kunde nästan ha köpt nya stövlar för priset.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

tilja65
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med dig i mycket Cristine! Vi lever i ett slit- och slängsamhälle, där vi har möjlighet att köpa nästan vad som helst. Vi har fått ett bekvämt liv på många sätt, men vi alla är mer eller mindre stressade av alla måsten och ett högt tempo.

Däremot tänker jag på att det är tur att många farliga och tunga arbeten är borta ur vårt samhälle (åtminstone här hos oss), t.ex. slitsamma jobb i gruvor och fabriker av olika slag. Fattigdomen är i samhället i stort borta och läkarvården, hygien och levnadsförhållanden har förbättrats. Likaså barnarbeten (här)…

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se