Bli ung.
Att sluta arbeta och gå i pension kan göra dig tio år yngre, enligt en undersökning vid Stockholms universitet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Deltagarna i forskningen hade en god pensionstrygghet med 80 procent av den tidigare lönen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag har relativt långt fram till pensionen, men skulle, med 80 % av min lön idag, kunna gå i pension imorgon. Jag har så mycket jag vill göra som jag inte hinner med.
Med 80% av lönen skulle jag gått nu…idag! 
Zabelle
Äh - jag vill hinna säga hej också. Och bjuda på en tårta.

Man funderar ju dock lite på vad som hänt med arbetsmarknanden om folk blir så sjuka av att arbeta. Det är ju långt ifrån sunt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror inte att det handlar om att man blir sjuk av att jobba utan mer att man piggnar till om man har tid - och råd - att ägna sig åt sina hobbies och andra intressen.
Min mamma blev som ung på nytt när hon blev pensionär. 

Fast om jag inte missminner mig så hade det förändrats under åren, det har inte alltid varit så här. Så något med förändrad arbetsmarknad vad undersökningen kopplad till. Jag kommer inte ihåg på rak arm men det pratades om den på nyheterna för ett tag sedan.
Det är dom sk slimmade organisationerna med mindre antal människor som ska göra samma sak som flera gjorde förr. Det finns inga marginaler längre. naturligtvis tar folk slut när man kör slut på dom. Se bara platsannonserna som fråga efter folk som kan "hålla många bollar i luften". Det betyder på ren svenska att man ska klara av att göra flera saker samtidigt. Är man dessutom kvinna och mamma blir arbetsbördan ofta dubbel. Det finns också stora yrkeskrupper där många inte orkar jobba fram till pensionen ens. Kvinnor i vården och män inom bygg till exempel.

#9 Jo det är precis vad jag oxå anser att det beror på! Arbetsbelastningen är så hög idag så den är inte ens jämförbar med hur det var för bara 20 år sedan.
För att ta ett enkelt exempel så arbetade jag på förskola i slutet av 80-talet. Vi var då 3,75 vuxna på 15 barn + en kökspersonal som även hade del i barngruppen. Nu är man ju inte på långa vägar så många vuxna i barngrupper som är långt större. Man kan ju vara två vuxna på uppemot 40 barn… om inte det är ökad arbetsbelastning så vet då inte jag. Och då är det bara ETT exempel.
Jag har flera bekanta som jobbar på FK och har gjort i över tio år, på den tiden har de genomgått ett antal omorganisationer för att öka effektiviteten. Men resultatet för personalen har varit samma varje gång, de blir färre anställda på samma mängd arbetsuppgifter… några färre för varje omorganisation… och ravisionen visar sämre och sämre resultat. Och vad gör man då? Jo en omorganisation där man skär ner på personal och försöker effektivisera… ni ser mönstret va?
Till slut håller man förstås inte, precis som du skriver Maggan.