Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 371 ggr
Cristine
0

TV

Detta är den första generationen som blivit uppfostrad av TV och andra massmedier i stället för av föräldrarna.

Margaret Mead

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

hm… exakt vilken generation menar hon?

chik
0

Maggan!!Cristine Menar den som har blivit uppfostrad av TVSkrattande Oskyldig.

Skulle kunna tänka mig ca början på 80 talet…..

Sen har vi ju ungarna som föddes 90talet Dom är ju fyrkantiga i ögonen o har nästan inte använt sina ben.

Kan bara se på min som är född 92.o jämföra med min första som är föd 75 Linda hon var ute hela dagarna o hade bara en hund o leka med.Sen så hade vi ca 4km till bussen o det gick hon själv då var hon ca 4år.

Finns få ungar i dag som går något överhuvud taget.Föräldrarna kör…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Mina barn såg nästan aldrig på tv utan den stod på och pladdrade för sig själv på  dagarna när någon var hemma. Det var bara mamma och pappa som tittade någon gång när de var nere och hälsade på. Det enda barnen så var Pippi långstrump(föreställ er Pippi talande franska) och senare den vita stenen i Spanien.

[MargaretaA]
0

jag förstår det - men jag tror att det är mer än en generation. Jag tror det gäller alla från 60-talet och framåtFörvånad Tungan ute

Cristine
0

Jo fast jag tror det är värre nu. På 60 talet fanns det fortfarande mammor som var hemma, och såg till att det inte blev så mycket tittande. Nu är de ju ensamma hemma och gör vad de vill.

[MargaretaA]
0

ja förvisso så gick det knappast att titta på för mycket TV på 60-talet. Det var knappast några sändningar på dagtid. Men sedan 80-talet har det väl varit TV dygnet runt…

Men jag vill tro att det är större barn som är ensamma hemma efter skolan. De små är på dagis och där tittas det väl inte på TV? Det är bra att åtminstone dom små barnen få en något så när TV-fri uppfostran på dagtid.

[GunillaF]
0

Om barn ser mycket på TV eller inte, är ju föräldrarnas ansvar.

Det är många som säger att det är TV:s fel att barnen sitter framför den för mycket. Men hur i fridens dagar kan det vara det? Det är väl så att föräldrarna ska ha nått att skylla på!?!Obestämd

chik
0

Gunilla.Där sade du saningens ORd.Kan bara hålla med dig.Men jag praktiserar det inte så mycket själv.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

#8 Mina har inte fått se så mycket på Tv och nu märker jag att mina barnbarn inte får det heller! Glad

Hoppfull
0

Mina två äldsta är födda alldeles i början av 90-talet och då var det fortfarande enbart Bolibompa och det var en halvtimme/dag. I mitten- sista halvan av 90-talet kom sedan Disneydags som var en timme tecknad film på lördagar. Men det var hela utbudet för alla oss som inte hade kabeltv. Så det stämmer inte riktigt med hur jag upplevt det.

Jag skilde mig nämligen då och mådde extremt dåligt och hade behövt kunna sätta dem vid tv:n en stund ibland men det fanns inga barnprogram att titta på (ja till en början hade jag ingen tv heller) så det fungerade inte.

Däremot skaffade många video då och det skapade ju möjlighet att titta obegränsat.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.