På eftermiddagen...
…ska jag baka!
Pannbulle, Sockerkakor och Bruna Bröd.
Vad bakar ni,
matbröd,vetebröd, eller kondisbitar kanske?

Hehehe, vad lustigt! Fick ett infall och åkte och köpte jäst och har satt en rågbrödsdeg… tyvärr är jag värdelös på att baka bröd så det lär knappast blir något bröd till soppan i eftermiddag, men jag ska försöka i alla fall 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
ibland bakar jag bröd, majsbröd är favoriten härhemma…
U R us
Jag köpte ingredienser igår och ska baka till helgen. Kakor, bullar, matbröd brukar jag baka men det blir bara kakor och bullar i helgen.
Bara för det så blev jag sugen på hembakt bröd…
tänk..doften…och så en ljummen nybakad macka med smöret som smälter och en klick marmelad..
U R us

#2 Hur bakar du majsbröd?
Det är sällan jag bakar, men ibland blir det baguetter. Sedan äppelpaj och kladdkaka - men det var alltså innan jag slutat med sånt 

Åh tänk, snart får vi baka Lussebullar…
Är det någon i sällskapet som känner till Pitepojkar och Piteflickor (ja man bakar dom)? 

Här testas bröd med enbart rågmjöl idag eftersom jag inte äter vetemjöl. Har inga större förhoppningar om det, det ut som en tråkig grå klump och jäser knappt alls… men men man måste ju testa.
# 8
Vad är det, Maggan? Blev nyfiken…Det enda jag känner till är Pite palt 
Ja vad är det Maggan?
Jag kan inte baka!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Här kommer en till som inte kan baka, men jag äter gärna…
/Maria
#10, 11
vad är ni för norrlänningar - har ni aldrig hört talas om Pitepojkar?!
Om jag säger anisbröd då?
Jag vet vad bröd med anis är, men har aldrig hört anisbröd…
Okej Pitepojkar enligt min mormors recept är en form av vetebröd kryddat med anis. Det friteras i olja och rullas i strösocker. Varför det kallas för Pitepojkar vet jag inte - kanske för att receptet kommer från Piteå och man med lite fantasi kan associera till pojkar på grund av utseendet - men fråga inte mig - jag har ingen aning…
Piteflickorna är samma bröd men med annat utseende - jag har bara sett och ätit Pitepojkarna och dom har tre skåror… flickorna kanske bara har två - vet ej 

#15 Tror att min farmor gjorde sådana, känns igen fast avlägset i minnet… men både formen och smaken känns bekant.
Jag hittade ett recept på Pitepojkar åt er:
Gör en vetebullsdeg som vanligt, men tillsätt i MORTLAD anis och låt jäsa ca 30 min.. Kavla ut till dryga centimeterns tjocklek. Skär ut rektanglar, ca 5-6x3 cm. Skär två snitt på ena långsidan, ungefär halva bredden, så det ser ut som bokstaven E. Låt jäsa ytterligare ca 30 min. Fritera sedan i kokosfettet och rulla sedan de färdiga bakverken i strösocker, men bara den mängd som ska ätas direkt. Sedan tar man fram ur frysen, värmer i ugnen och \"socker-rullar\" eftersom och man har garanterat mycket goda bakverk att bjuda på.
Har aldrig hört talas om dem?
Det låter gott!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 18
Kul Gunilla,
Nästa gång lusten faller på, får det bli sådana… 

Aha vetebrödsdeg… hm, det lät inte bekant alls däremot… men de kanske blir annorlunda när man friterar dem förstås. I övrigt stämmer både formen och sockret utanpå 
Förr så bakade jag ofta, både matbröd och kakor av olika slag. Nu för tiden bakar jag i stort sett aldrig. Paj någon gång då och då blir det förstås 
Vad är pannbulle Sisa?
Det där med pitepojkar var något nytt Maggan, har aldrig hört talas om, spännande 
Med ljus och kärlek... Tina
Jag bakar alltid matbröd. Sen bakar jag kanelbullar o lite småkakor när andan faller på. Hade nog bakat mer om jag hade haft större frys. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
# 22
Pannbulle bakade alltid min mamma. Vanlig vetedeg, jag brukar smaksätta med kardemumma. Lägges i långpannan, in i ugnen 15 min. skär upp i bitar. Det bästa är att den räcker till många…Jag är inte så mycket för kaffebröd, utan gillar mest det neutrala, som slätbullar!
Sisa