Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 727 ggr
[Jeremina]
0

Utbränd?

Jag har under snart ett helt år varit ute på iFokus mycket och ofta. Det har varit en stor förändring från att förut bara kört typ mail.

Men jag har fått problem med att jag blir beroende av att läsa och skriva varje kväll vilket resulterar i att jag blir mentalt trött.

Med det följer glömska, jag kastar om bokstäver när jag skriver och får skriva om.

Är det någon fler som blir stressad när ni sitter mycket vid datorn?

Mirjami-78
0

Ja datan tar mycket ut av ens tid. Allt numera ska ske via data. Jag kan känna igen det där du skriver Jeremina. Jag försöker att strunta i datan mer och mer. Göra en massa annat istället. Men sedan har jag även en sajt att sköta så att det måste man ju ta hand om.

Tror man ska sätta upp tider för sig själv när man ska vara vid datan och när det är tid att stänga av den och sova eller göra något annat. Sedan är det ju det att det finns många goa människor som man träffar just via datan.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Cristine
0

Visst kan det bli för mycket av det goda men stressad, nej det blir jag inte.Om det skulle bli så, lade jag av. Jag tycker tvärtom att det är lungnade och roligt att få komma in och läsa alla inlägg när jag hållt på mycket med annat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

nillanb
0

Jag tycker att det är skönt och avkopplande att sitta här vid datorn.

Kroppen säger till att den behöver lugn och stillhet och sitter jag här, så här jag ju trevligt medan kroppen slappnar av Glad

spikes
0

Jag har aldrig haft problem med att fastna vid datorn eftersom jag inte kan sitta framför den för långa stunder,sedan är jag en ute människa och har hund,och det gör ju att man inte får tid ofta att vara här,så jag låter inte datorn ta överhanden trots att jag är Medarbetare.

Tvärtom är det skönt att koppla av med den när man har den tiden….

Maria
0

Jag känner heller inte igen mig. Jag tycker bara det är trevligt och avkopplande. Jag är ingen TV-människa så data är egentligen den första teknik jag fastnat för.

/Maria

[MargaretaA]
0

Jag känner igen det till viss del. Även när man gör sånt man tycker är roligt så går stressen upp och man börjar må dåligt. Har man en gång blivit utbränd så tål man aldrig stress mer. Det är något man måste lära sig att leva med och försöka hantera på ett bra sätt. Då gäller det att tänka sig för och kanske göra något annat ett tag.Flört

[ouioui]
0

Jag brukar inte känna stress eller liknande när jag sitter vid datorn men jag håller med om att den tar mycket tid och så.
Pröva att ta en promenad lite då o då, eller meditation eller kanske yoga. Det är väldigt avslappnande =D=D=D=D

Hoppas att det blir bättre
Kramar

chik
0

Hej Jeramin.

Nä jag blir lugn o ser det som avkopling att sitta här.

Men jag har nog blivit lite beroende…

Men vi är ju så olika…

Så prata med dig själv o kom fram till något som passar dig så att du känner dig bekväm. Man vill ju inte att någon skall känna sig pressad .Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Jag stressar inte heller upp mig över sådant längre, jag har varit mer sådan förut.

Nu sitter jag här när jag själv har lust och tycker att det är kul, det funkar för mig.

Hänger det där ihop lite med "duktiga-flickan"-syndromet tror ni? Att man måste finnas till hands och ställa upp hela tiden? Så var det nog för mig… när jag slutade vara duktig flicka för andras skull blev allt i mitt liv mycket bättre. Visserligen blev livet jobbigare för en del andra som surade över det men det struntar jag i, mitt liv är mitt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[rore]
0

Ja, det känner jag igenGlad.

Släppa antaganden och tysta regler från andra och släppa den duktigt flickan är det bästa som jag gjort för mig själv.

Men det var en övnings sak det ocksåFlört.

Hoppfull
0

#10 Precis! Och tysta regler från mig själv framför allt, det var jag som behövde känna mig duktig och behövd!

Usch ja, vad jag har övat för att komma bort från det… men övning ger färdighet Glad

[rore]
0

Japp, känner mig träffad. Mitt i prickFlört och som sagt små små steg är alltid en bra början.

[peter54]
0

Nä jag känner mig inte alls stressad. Gjorde jag det skulle jag koppla ner mig direkt. Det händer ibland att jag känner att jag sitter lite för länge - det gör ont i mina "stumpar" att sitta mer än en timme med proteserna på, men när jag får den signalen går jag och gör något annat på en gång.

Under långa tider är ju aktiviteten låg här och på andra ställen och då är det ju dödstrist att hänga kvar mer eller mindre själv. Då är det bara att gå och hämta tumstocken och sågen igen Flört

[Jeremina]
0

Tack för era fina och bra råd, de tar jag till mig. Men mitt problem är att jag sitter för länge fast jag får så ont så jag inte kan sova sedan.

Men jag tycker ju att det är så kul att läsa och skriva men jag vill läsa så mycket som möjligt och det går nog till överdrift.

Jag har idag haft en mycket givande, trevlig och rolig dag så nu ska jag köra lite meditation och sedan har jag middag att göra och så har jag fått ett litet uppdrag av en väninna som verkar kul. Som sträcker sig flera månader framåt…..Flört

Kram på er alla! Jeremina!

[Asta]
0

Jag tror i och för sig att det inte är ovanligt att man kan bli "beroende" av att sitta vid datorn. Jag märker själv att jag kan sitta  mycket mera än vad jag borde göra. När man hamnar där så tror jag - som någon skriver ovan - att man måste sätta upp tider för sig själv.

[Jeremina]
0

#15 Man får sätta upp regler som till barn som inte bör sitta så mycket framför datorn eller tv-spelet!

[Asta]
0

Absolut! Ibland är man definitivt i behov av att någon bestämmer lite åt en. Om det så är man själv.

[Jeremina]
0

Jag funderar på att sätta timern jag har i köket och när den ringer då är det stopp!

[Asta]
0

Det är inte någon dum idé. Men du får inte säga "bara en kvart till…" och kanske måste du sätta en gräns på kvällen. "Jag får sitta till max halv tio…" eller vad som nu passar.

[Sisa]
0

Jag tycker det är kul att sitta här, då många är med och "pratar" om allt möjligt. Ibland dyker det upp saker, som gör att man blir så himla glad. Och tiden bara rinner iväg. Kanske blir man lite stressad då…Men roligt ska man väl också ha!

Ibland är det lugnt här. Ni håller väl på med annat…Och att sitta här alldeles ensam, är inte lika kul.

Jag gillar dessutom att skriva om påhittiga saker, har alltid gjort! Det är roligt att skriva för Er, även om det inte alltid blir jättebra.

Sisa  Flört

[Jeremina]
0

#20 Om jag skriver mycket tycker jag ibland att jag kan få prestationsångest. Då vill jag både skriva och läsa så mycket som möjligt. Då glömmer jag att lagom är alltid bäst!

[MargaretaA]
0

Ja fast stressen är lika farlig även om man har trevligt under tiden. Det är samma skadliga mekanismer som går igång i våra kroppar som vid otrevlig stress - hjärnan vet ingen skillnad.

[Sisa]
0

Det kan jag hålla med om! Ibland kanske man gör trådar, bara för att man vill så gärna skriva nåt. Det kan bli många onödiga trådar, men vissa trådar kan det också bli nåt väldigt bra av!

Jag försöker skriva så kortfattat som möjligt, eftersom jag själv tycker det är jobbigt att läsa inlägg, som är jättelånga. Hellre flera och korta, än bara ett inlägg som är superlångt. Jag vet inte vad Ni andra tycker…

Kanske skulle man bestämma sej för, att bara göra en tråd i veckan typ, och då försöka skriva nåt man tycker är väldigt bra.

Skulle vara intressant att höra era åsikter om detta, och även få veta hur våra sajtvärdar tycker…

Kram till Dej Jeremina, som jag tycker skriver bra trådar!

Sisa   Obestämd

[MargaretaA]
0

hm,,, en tråd i veckan tycker jag låter väldigt lite! Förvånad

Jag tror nog att det är bäst att var och en själv känner vad som är rätt - ibland kan man behöva vila och ta det lugnt - då ska man göra det. Man måste inte läsa allt och svara på allt - då blir det för mycket till slut. Särskilt om man är på flera olika sajter.

Jag tror faktiskt att ganska många är lite sega och trötta nu - det kanske är höstmörkret som tar ut sin rätt. För mig blir det ofta bli så i september/oktober, Den goda nyheten är att det brukar gå över när man har ställt om sig Glad

Hoppfull
0

Jag håller med Maggan, jag läser bara det jag är sugen på numer och hoppar över de andra trådarna. Förr gjorde jag inte så utan kände mig tvungen att läsa och kommentera överallt… men det är ju bara dumt!

[peter54]
0

Jag tror inte att man kan ha en generell regel för användarna här eftersom alla är olika och fungerar olika framför datorn.

Det händer att jag är här inne och skriver flera gånger på en dag, medan andra dagar kanske jag inte ens hinner logga in ens.

[GunillaF]
0

Jag tror att tjusningen med en sån här sajt är borta om det är regler på hur lite eller mycket man ska skriva.

Det är så klart roligt om många skriver men det får inte vara ett måste…tycker jag iaf.

ANNIA
0

Jag regga mig på iFokus jan 08 och blev medis på support jan 09. Och fram till här i somras så hade jag en viss rutin. Kikade in på mina favoritsajter som jag har i listan plus ett dussin till. Det var standard och jag tyckte det var kul.

Sen hände det ett par grejer här i somras på iFokus som gjorde att jag tappa lusten totalt. Så jag tog en time out på ett par veckor. Efter det så har jag radikalt ändrat hur jag är inne på iFokus.

Numera så kikar jag in på mina favoritsajter. Men det är det enda som är standard, jag förutom att jag försöker kika in här åtminstone en gång om dan. Och det här är nästan enda sajten som jag idagens läge skriver nåt på, när jag känner för det. Men även här är det så att jag bara öppnar de trådar som ser intressanta ut, så rubriken är viktig även här för mig. Kikar även då och då in på andra av iFokus alla sajter när andan faller på för att se om det finns nåt intressant men är inte så ofta.

Jag övervägde faktiskt att sluta helt på iFokus här i somras. Hade det inte varit för att jag fått ett par vänner här på iFokus så hade jag nog inte ens funnits kvar här idag.

Nu när jag har ändrat på mina rutiner så har även glädjen över att vara på iFokus och vara medis kommit tillbaka, men numera så är jag inte inne alls lika mycket som jag har varit.

aggeelin
0

Jag tycker att det är skönt att sitta framför datorn och koppla av en stund. När jag kommer hem från jobb, träning eller är för trött för att göra något annat… Eller på kvällen innan jag ska sova. Roligt att läsa trådar och skriva lite här och där. Jag ser sällan på tv, jag tycker att det här är mer avkoppalnde.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Jeremina]
0

#28 Jag har ju känt likadant som du men när LK dök upp så kom det just livskvalitet på rätt sätt här på iFokus och jag stannade!

ANNIA
0

En sak som jag blev att fundera på just nu medan jag var utloggad. Att det kanske blir en sorts press/stress när man svarat i en tråd, att man då sitter extra länge och väntar och ser om någon svarat på ens inlägg för man vill då gärna snabbt svara den personen.

Jag tror att det åtminstone för min del ligger en del i det. Att skriver jag i en tråd så väntar jag lite extra för att se om någon svarar mig. Och mer så om jag själv startat en tråd. För internet är ju ett snabbt media där trådar snabbt kan rasa iväg och bli långa.

Och kanske därför som jag dragit ner på mitt skrivande för jag vill inte ha den pressen att det förväntas att jag snabbt ska svara för att andra sitter och väntar när dom svarat mig.

Vet inte, bara nåt som jag blev att fundera över nu när jag var utloggad ett tag.

Jag gillar LK, mycket för att det inte är nåt specifikt ämnesområde utan man kan prata om i stort sett vad som helst.

[Jeremina]
0

#31 Precis så tror jag att det är för mig med så det blir lång tid jag blir inne på ifokus jag med!

LK är den mest perfekta sajten tycker jag!

ANNIA
0

Då kanske du jeremina får börja göra som det jag började med här i somras efter min time out.

Jag började tänka på mig själv istället för att göra vad som förväntades av mig. Det är inte så att jag är respektlös på nåt sätt, men jag sätter mig själv före. För om inte jag mår bra så lär dom få vänta ännu längre på svar.

Jag har nog nästan halverat den tid jag är inloggad mot hur det var. Förut när jag var utloggad så nästan skynda jag mig tillbaka för att se om det kommit nåt nytt. Nu får det vänta tills jag känner för att logga in igen för det någon skrivit finns ju kvar då också.

[Jeremina]
0

#33 Tack för kloka råd som jag ska prova helt klart!

[peter54]
0

#31 Det kan jag ha viss förståelse för, men mer då om man håller i någon av lektrådarna och känner att man behöver ha hyfsad koll på svaren där, inte så mycket i vanliga diskussionstrådar tycker jag.

ANNIA
0

peter vi är alla olika och nog väntar jag lite extra innan jag loggar ut ifall jag svarat i en tråd, just för att se om någon svarat på mitt inlägg eller om det kommit inlägg i egen-startad tråd.

Men det är det jag har slutat med, numer loggar jag ut när jag är färdig med det jag tänkt jag ska läsa/kolla upp.

[peter54]
0

#36 javisst, det är ungefär vad jag också tycker. En sån dag som idag till exempel, har det varit så långsamt här att det inte blivit många inloggningsminuter sammanlagt för min del.

Glad

[Sisa]
0

Jag sitter inte heller kvar, och väntar på svar. Då rinner tiden iväg, och det gör att man blir stressad. Då jag kommer tillbaka nästa gång kollar jag om ni svarat, eller svarar själv på något. Annars skulle man ju inte få göra annat hela dagarna.

Sen kan det vara lite olika hur länge man stannar kvar, beroende på hur lång tid man har att sitta här…

Sisa

[MargaretaA]
0

Jag vill också tacka ANNIA för dom kloka råden. Dom kan vi nog behöva ta till oss lite till mans. Flört

Yssa
0

Råd kan man få och även ge men vem tänker man på då man ger ett råd? Sig själv först eller den andre?

[peter54]
0

#40 Vilken ovanlig fråga. Jag har aldrig givit någon ett råd som inte helt och fullt var tänkt att hjälpa den som frågar efter det.

[Jeremina]
0

#41 Det låter fint peter Flört

[MargaretaA]
0

jag tror att man ger ett råd till den som frågar efter det med utgångspunkt från sina egna erfarheter - hur skulle det annars gå till?

[Jeremina]
0

När jag läste Pedagogik så läste vi en bok som heter: Som man frågar får man svar. Den sa en hel del om hur man kan formulera olika frågor.

Den hade syftet att lära oss bl a hur vi skulle göra enkäter och hur vi kunde formulera frågorna så att vi kunde vinkla svaren.

Ganska spännande faktiskt"

[peter54]
0

#43 Jo självklart, men jag tolkade frågan som om man tänkte på sitt eget bästa före den som frågar efter råd när man ger rådet.

[Jeremina]
0

#45 Intressant för jag tolkade också frågan så.