Natur!!

Klart!! Varför känner du dej rädd?
Du ser ut att ha en biff med dej :)
Jag har ljusat bilden åt dej Chik. Varför är du rädd?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
ja med en sån kompis skulle inte jag vara rädd!
Jag säjer som chik.
Förr var jag rätt mycket ute i skogen själv. Var bara bahagligt.
Men nu drar jag mig för det och det retar mig.
I vår skog kan man stöta på bland annat vildsvin, sen går det ju alltid rykten om varg m.m. Men de tar jag med en nypa salt. Dessutom skulle jag bara tro att de var en schäfer och de är jag inte rädd för.
OCH jag vet att de är mer rädda för mig än jag för dem OCH att de oftast inte är aktiva när jag är det. Men jag vill inte hamna mellan i sugga och hennes kultingar.
Det är ju hellarvigt av mig. När vi var aktiva lantbrukare hade vi suggor som grisade.Tjurar som på vintern var i Ladugård och på sommar ute förståss.
Har alltid haft fin kontakt med djur. Inga av våra djur skrämnde mig vid något tillfälle. De var bara goa o trevliga. Gick ofta och pratade med dem undewr mina sysslor.
Tjurarna tog vi utan problem hem hela flocken över öppna gärden.
På tal om det En episod var kul, ( fast det tyckte vi inte då).
En kväll klockan 22.00 satt vi och tog kvällskaffe, då sa jag , jag tycker det låter som om det var tjurar i trädgården.
Nej det var de inte, men de var på gårdsplan och hade promenerat hem till ladugården allihopa. ca 600 m. Väl hemma skulle de tala om att de ville in.
Kan det vara så att man blir sjåpigare med åren 
Var rädda om varandra
Är det vilda djur hon är rädd för så kan jag förstå henne för jag blir knäsvag så fort jag ser en Älg på långt håll, och vildsvin är bra mycket farligare, särskilt när de har ungar. Man blir väl inte sjåpigare med åldern men man har svårare att klättra i träd eller springa Signemo!

Ja, så kan det vara. Kanske skulle börja med lite trädklättring. Det skulle vara en syn.
Var rädda om varandra
Då får du vänta tills jag kan komma dit!
Jag lovar, vi kan ju klättra båda två
Var rädda om varandra

Du skriver inte chik vad det är som du tycker är obehagligt i skogen. Vi har också fått väldigt mycket vildsvin i skogen och tyvärr har de lagt beslag på områdena kring där stencirkeln och bronsåldersgravarna ligger, så nu blir det inga ensamma promenader dit. Där håller också orre och tjäder till. Vargen har de skjutit så jag vet inte om det finns några nu, men björnen finns kvar. Och lodjursstammen har ökat markant, de har ju inga naturliga fiender så då kan det bli många. Nu senast hörde jag att vi även har järv i trakten. Jag träffade en man igår som berättade att han stött på en varg o skogen i höstas som han klappade!!! Först trodde han det var en hund men så såg han den där sökningsapparaten dom sätter på djur för att kolla hur de rör sig i naturen mm. Så kan det se ut i roslagsskogarna. Men jag känner mig mest otrygg med vildsvinen.
Från Wikipedia
"Vildsvinet är normalt nattaktivt men kan om det lever ostört vara aktivt även på dagen. Ofta tar det sin daglega i en tät granplantering eller i våtmarker i närheten av odlad mark.
I regel är vildsvinet extremt skyggt och flyr så fort det känner lukten av en människa. På senare tid har man dock dokumenterat vildsvin nära människor och till och med inne i samhällen i Sverige. Detta beror på populationens ökning.
Vildsvin anses ofarliga för människor och springer normalt undan långt innan man upptäcker dem. Skadade vildsvin kan dock anfalla om de blir trängda. Därför måste trafikskadade eller skadeskjutna vildsvin alltid spåras upp och avlivas.(av erfarna hundar och jägare).
Jag är rädd för Björnen, Jag vet! Men det började i sensommaren.Var ute med hundarna, när jag såg på min ena hund att det var något.Hör hur något knäks o går tugnt, o jag bara känner hur håren reser sig i nacken, o hundarna står blikstilla o bara tittar o Fia Moffar lite.Tre gånger hände detta, var av en gång som hunden backade. Hadde min sambo o kompis med ut för jag hadde set träck o myrstackar som jag aldrig har set. så dom googla o kom fram till Björn.
Sen försvan känslan o jag har lullat runt, men så för ett par dagar sen så var känslan tillbacks. Jag ser på hundarn mycket hur dom beter sig. Hallands Naturvårdar är inte intreserad. Dom har set Björn ca 3mil här i från. Har fått tag i en kille som är duktig som jag får ringa när jag har hittat något som kan härleda till Björn..O han sa att 75% av hundar backar för Björ.Tack för den.
O jag har Ormskräk o Björn skräk.Har varit inne på o ta jakteksamen så jag kan ha gevär med.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Maggan!!Vildsvin har vi.Men än så länge så har dom här respekt för mäniskan.Hundarna jagade en. -Bara en bit.
Men så som det står i böker är det inte i verkligheten.
Vildsvinet är så smart..
varg har vi också Signemo Vi har Lo..O det är konstigt för dom djuren har jag inte det minst ont av,,
Man bor ju i en J…a djurpark!!!
oj du håller väl reda på bössan chik? *duckar*
Ja du chik. vi passar nog där.
tror du inte det.
Det är många år sen svärfar lär ha sett björnspår här nere. Han var en mycket duktigt djur och naturvän. Och nämnde det inte förrän det gått några år. Inget att hetsa upp sig för troligen.
Var rädda om varandra
I vapenskåpet! Har du tittat i vapenskåpet Signemo.
ja!jag känner så.
Signemo vi kan la slå oss i hopp.Det kan ju bli en J…a smäl!!
Om inte har vi säkert roligt.
Får vi ingen Björn så kanske vi får något annat..
Det har du ni rätt i får kika i gubben vapenskåp. Sen smyger vi oss ut ( skämt om det var nån som inte förstod)
NU skall det jagas högvilt.
Var rädda om varandra
Signemo! Ni har väl lite mer uppen natur eller är det jag som tänker fel? För nu när det har varit snö så har jag sett Stora spår o det är inte mina hundar.Men om det är efter katt eller varg det vet jag inte.Men vi kände mitt ut i skogen en doft av kattpiss o deras urin skall tydligen luckta.som våra katter.
ha en bra o solig dag Granne.
#20 Att du har varg och lo i dina marker är ju sant, och mer lär det bli. Björnar kommer ner norrifrån och hälsar på, kanske var det samma som var hos dig som var här i höstas.
Minns "Granis", han blev skjuten bara någon mil härifrån, han finns numera som uppstoppad på Naturum vid nationalparken Store mosse.
Men rädda för att vistas i naturen ska vi inte vara.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag har alltid älskat att promenera i skogen men inte längre, jag har nämligen fått björnskräck! Dessa björnar verkar ju finns överallt. Närmare och närmare samhällena kommer de. För nåt år sedan fanns det björnar i en by utanför där jag bor som välte omkull soptunnor för att få tag i mat! Skulle sk-ta på mig om jag träffade på en…
Sen har vi massor av älgar här uppe i norr också. De är inte alltid så snälla helst inte när de har kalvar eller när det är brunsttid. Nä usch va tråkigt det är, när man inte törs gå i skogen…
890-3..Ja Blev granis sjuten,? Jag blir så tröt på länstyrelsen för dom kan inte ge några besked. För dom såg en björn några mil här i från på sensommaren, o vad är den nu? Björnen går ju i Ide, när kan man tänka sig att den vaknar?
evaste60. Vist är det jobbigt när man inte känner sig säker. Vi hadde en dampskadad Älg här som jagade min ena hund.Den stackan sprang för livet.Men som älg, vet jag på ettungefär hur jag skall uppföra mig, o jag kan alltid försöka ställa mig bakom ett träd. Det är många gånger som jag har fått vänt när jag har kommit ridande, har sett på älgen att han har inte tänkt flytta sig.O andra gånger går det hur bra som hälst..Men Björn är något helt annat för mig..
#23 Jodå, Granis blev skjuten inte långt härifrån. Han kunde inte låta bli fåren.
Björnen har vaknat och är ute redan, vet folk i Jämtland som sett.
De björnar som vi har besök av är ungbjörnar oftast hannar som är ute på vandring, och i regel söker de sig norrut igen efter en tur söderut. Och dessa behöver vi inte vara rädda för.
Märkligt nog följer dessa nästan samma rutt varje gång. Verkar som ett stråk går genom västra sverige och ett annat kommer på östra kanten och ner genom småland.
Hej Anders ..så roligt att se dej här. Välkommen!
#25 Tack för det. Här verkar det vara full fart! 
Här har vi mycket björn..bor där det finns mest med björnar enligt inventeringen av björnskit.
Varje vår och ibland höst har vi björnspår på tomten och någon i byn ser varje år en björn eller flera inkl. jag själv och min man…inte så kul inte!
Har man hund med sig så kan hunden reta upp björnen men ska man då lämna hunden hemma?
Varför inte låta jägarna skjuta fler björnar???
Jeremina som inte går ensam efter vägen och absolut inte vägen ovanför vårt hus….
chik
Det räcker inte med att ha jägarexamen för att få bära bössa i skogen. Dels måste du ha jakträtt i den skog du går, dels måste det vara jakttid på något vilt när du går där och då måste förstås vapnet vara avsett för just detta vilt.
Du kommer sannolikt heller inte undan juridiskt om du skulle skjuta mot en björn för att du är rädd för den.
När det gäller orm vet jag att massor av folk har rädsla för dem, men få vet att det räcker med lågskor och långbyxor för att vara säker om man skulle råka trampa på en huggorm. Viktigt att veta är också att samtliga sex reptilarter i Sverige (3 ödlearter och 3 ormarter) är totalfredade och får inte röras, än mindre dödas. Samma sak gäller för övrigt för samtliga arter groddjur.
Om man tycker att man har problem med huggorm på tomten, kan man ringa till sin kommun. De har oftast kontaktpersoner som har tillstånd att flytta huggorm, även om detta är en åtgärd som bör undvikas eftersom bara cirka 50 % av de huggormar som flyttas överlever. Ett bättre sätt är att göra sin tomt olämplig för huggormen, detta kan man också få hjälp med.
Åh påminner om för ett par år sedan när min äldste son hittade en groda /padda (jag borde verkligen lära mig se skillnad) på tomten och ville "ta hand om den". Vad han grät när jag sade att den inte lämpar sig som husdjur och att den trivs mycket bättre i det fria. Samma gråt har det varit när vi inte ens ska försöka fånga någon av alla söta kaniner som ligger och gonar sig på vår gräsmatta efter att ha kalasat i våra rabatter… 
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Peter!!Jag skoja.Fast o andra sidan så är ju kärringar fridlysta, men det stryker med några om året.Presis som gubbar. Vilken fin blomster äng ni har..
Ja huggormen är fridlyst i olika religoner.Men jag blir inte mindre rädd för den för det. Här har vi rätt så många huggormar o granungen har blivit biten tvågånger o fått ligga på sjukhus..Men vi har ju lite olika syn på vad som är farligt o otrevligt.o tur är väl det.
Mavios. Jag hadde groder när jag var liten, så jag kan förstå sonen..O sen små kaninungar..
Jeramina..Hu vad du är modig, som vågar bo där..
Åh så fin stuga..är det någon som använder den? Den ser så välmående ut.
Ja Hembygdföreningen har hand om den.O dom gör ett gediget jobb med underholl o gräsklipning…
mycket fina bilder gillar att dom ligger så fint inbäddade i naturen……..
Väldigt fina bilder, tänk så mörkt de hade förr i tiden i husen. Små fönster ,mörka tapeter och sedan bara fotogenlampor.
Puttar upp denna.
Skall gå ut o hoppas att jag får mig lite fina bilder o sätta in.Lena
Snabbtittar pga. av order från vännen chik :-)
Så underbara bilder som säger mig så mycket med allt från kära djurvänner till lite historik.
Jobba nu flitigt i skogen chik
/kram Spanaren

#36 Hahahaha, du är allt härligt klurig du chik!
Hemma i byn hos mamma och pappa strövar det runt en björn just nu. Så där vågar de inte låta barnen leka ute och den springer omkring både här och där. Antagligen är han där för att det funnits slaktplatser efter älgjakten. Där är det ju tillåtet för jägarna att skjuta björn och det är mitt i allmäningsjakten nu men de vill inte för att det är så dyrt och så mycket papperskrångel med att skjuta björn. Tycker ju att de kunde ta det för att få lite lugn och ro precis vid husknuten.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Här i Skåne verkar det vara rätt lugnt, inga vargar, inga björnar…men vi har vildsvin och älg..men vildsvinen sover i tät skog på dagen, så länge man inte stör dem är det nog ingen fara…hoppas jag..
och jag som blir rädd för räven när den skriker..
skäms när jag läser om björnen
U R us
Vilken härlig tråd, chik!
Du kan verkligen konsten att bjuda på Dej själv… Många roliga och intressanta inlägg och bilder. Jag blir glad, då jag får lära känna Dej mer och mer…
Tack chik, och en jättekram förstås
Sisa 
Hästar, hundar och svamp och nu är Spanaren nöjd :-)
Tack för fina bilder chik! /kram Spanaren
Ja det var fina bilder. Du verkar bo fint Chik 
Jättehärliga bilder, chik…
Måste kännas bra att bo så fint,
och ha så mysiga djur omkring sej som du har.
Det vill jag kalla Livskvalitét!
Sisa
Vilka underbara bilder Chik, och tack för att du delar med dig!
Kram 
Zabelle
Jag tackar för att ni vill titta in i min dag.
Jag bor så fint o naturen ger mig min kraft o tysnaden….
O så är det kul att få dela med sig.
Lena….