Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 629 ggr
Cristine
0

Fasiken också!

Jag tycker att det värsta med att inte kunna somna är när man plötsligt förstår att man inte kommer att kunna sova.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Har sällan det problemet men de få gånger jag upplevt det har jag känt frustration för de få timmar som är kvar innan väckaren ringer.

Cristine
0

De blir otroligt långa.

tilja65
0

Det är inte ofta jag har svårt för att somna, men det händer ibland t.ex. om jag vaknar på natten. Då känner jag igen det du skriver och stressen man känner över att snart ska jag upp och iväg till jobbet och jag har sovit tillräckligt ännu. Men ofta när man väl förstått och gett upp det är då jag i varje fall har somnat…

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

truffan
0

Jag brukar lägga mig på spikmattan en stund om det blir så och då brukar jag kunna somna till igen.

Men har haft rejäla stressperioder när jag vaknat vid tre och "pling" klarvaken, omöjligt sova igen. Det är tufft!

ANNIA
0

Hade så igår. Skulle försöka sova tre gånger, men icke, efter en stund när jag precis var på väg att somna så sa kroppen ifrån så var bara till att gå upp igen. Och just igår hade jag behövt sova för jag skulle iväg tidigt imorse.

Så jag är bara in en snabbvända nu efter jag precis kommit hem. Och nu ska jag lägga mig och sova.

Så istället för god morgon blir det natti, natti åtminstone för några timmar. Skrattande

[Sisa]
0

Jag har för det mesta heller inget problem med detta. Men vad gör Ni om Ni inte kan sova? Ligger kvar i sängen, eller…

Dagen efter blir himla jobbig, särskilt om man inte kan sova då heller…

Sisa

[Asta]
0

Jag har i omgångar problem med att sova. Något jag fick veta var att man skulle inte ligga kvar i sängen vaken mer än 30 minuter. Då var det bättre att gå upp och göra något annat.

Idag har jag ett bra trick som fungerar för mig. Jag lyssnar på talböcker. Helst på engelska. Om jag vaknar och inte kan somna om tar jag fram min mp3-spelare och börjar lyssna. Jag måste koncentrera mig för att lyssna och då kan man inte tänka på allt det där andra som vill snurra i huvudet. Oftast blir jag väldigt trött av det och somnar. Och skulle jag inte somna så  lyssnar jag ju faktiskt på en bok och ligger inte och tänker på annat. Det kan kräva lite jobb i början för att lära sig att koncentrera sig så mycket att "snurrtankarna" inte tar över, men när man kommit över det steget så är det bra.

[MargaretaA]
0

jag har TV:n i sovrummet och den funkar bra som sömnpiller. Min erfarenhet är att man stressar upp sig när man inte kan sova så det blir svårt bara för det. med TV:n eller en bok så slappnar jag av från prestationskravet och somnar rätt fort igen.

Cristine
0

Jag har hörlurar och meditatiosskivor, så bara jag sätter på skivan slocknar jag.

Förra natten var vi utan el och det var tji att kunna somna, underlakanet låg som en snodd runt mej till slut.

Det är så retfullt för sedan somnar jag mitt på dagen och allt blir omvänt.

ANNIA
0

Om jag går upp eller inte beror på. Är det när jag ska somna först så är det inte ofta jag går upp om jag inte kan somna, det gör jag bara om kroppen säger ifrån. Annars så brukar jag ligga kvar för kroppen får i alla fall vila.

Är det däremot om jag vaknar och inte kan somna om så kan jag gå upp det beror på hur pigg jag blivit.

Men jag kan inte använda läsning som "sömnmedel". För tar jag en bok så läser jag ut den och sen försöker sova. Utan mitt trick i båda fallen är att jag tänker ordet svart så fort tankarna börja snurra om annat.

Och det där med 30 min regel kan jag inte heller gå på för då skulle jag nog få börja med att sova varannan dag. För mig tar det närmare 1 tim innana jag somnar när jag lagt.

[GunillaR]
0

Det stämmer att om man börjar oroa sig för att inte sova, då är det som förgjort.

Någor som är bra är att "avsluta" kvällen med en timmes lugn och ro. Ingen dator, ingen TV, ingen radio. Bara en skön tystnad och en lämplig bok. Att just känna in tystnaden är mycket avkopplande.

Hoppfull
0

Jag har efter år av intensiv och medveten träning lärt mig att meditera mig till sömns. Förr låg jag alltid i timmar innan jag somnade medan nu tar det sällan mer än 10-15 minuter. Men det tog tid och envishet att komma dit!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Det där med 30 minuter gäller när man vaknar mitt i natten.Inte när man går och läggger sig på kvällen. Men det är klart att allting är olika, men jag fick rådet från en sömnexpert.

Läsa böcker fungerar inte för mig heller, då kan jag fortfarande tänka på annat.

ANNIA
0

Asta jag tänker inte på annat när jag läser utan det är att när jag läser så koncentrerar jag mig på boken och då blir jag inte trött.

För vissa funkar nog 30 min regeln när man vaknar mitt i natten, men å andra sidan då ska man hålla koll på klockan då så man vet hur länge man varit vaken.

Vet inte men för mig skulle det nog då bli så att jag stressa upp mig istället, att nu har jag varit vaken i 20 min så nu måste jag somna. Obestämd

[Asta]
0

OK  fattar med läsningen. Man är som sagt olika och man fungerar olika.

När jag hade sömnproblem hjälpte de 30 minuterna mig. Det är ju inte som så att man ligger och räknar minuterna, men åtminstone jag hade god koll på klockan under mina sömnproblemsperioder. Tittade konstant på klockan och oroade mig för att inte somna. Inte som så att jag räknade minuterna, men jag tittade och oroade mig över att klockan var si eller så mycket och jag sov inte ännu.

Men efter att ha fått lite olika råd så började jag med att efter ungefär en halvtimme gå upp och göra något annat. Ibland gick jag ut och gick, ibland gick jag upp och tittade på TV. Vad som föll mig in egentligen. Det brukade sluta med att jag blev riktigt trött och kunde lägga mig att sova igen. Mina sömnproblem handlar aldrig om att inte somna på kvällen utan jag vaknar mitt i natten och somnar sedan inte om igen. Jag hade en väldigt lång period då jag sov otroligt lite, det var då jag sökte hjälp och det kan jag säga att jag är väldigt glad över.

Hoppfull
0

#14 Jag är som du… kan läsa i timmar! Men jag varvar ändå ner av att läsa så det gör jag en stund varje kväll men avbryter och lägger mig att meditera sen istället.

För mig var det superstressande att se klockan. Idag ligger jag så att jag inte kan se klockan utan att häva mig upp lite och det fungerar mycket bättre för mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Jeremina]
0

Vissa nätter kan bli så långa så långa då! Skrikandes