Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 459 ggr
Maria
0

Allvarsamt prat...

Min man och jag satt och pratade allvar i går om döden och om vad var och en av oss skulle göra om den andre dör först. Huset, flytta? Abete osv. Ibland kan det vara bra att ha pratat om sådana här saker fastän det kanske inte är så kul.

Så går det en halvtimma ungefär och så säger han 

- Om du dör före mig (nu väntade jag mig att han skulle säga något i stil med hur ledsamt det skulle vara) så ska jag skaffa en takfläkt i sovrummet.

Vad svarar man på sånt…???Obestämd

/Maria

Hoppfull
0

Hahahaha, en skön avslutning på ett allvarligt samtal Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Saiva]
0

Skrattar? :o)

[MargaretaA]
0

Jo jag har fått höra nåt liknande fast då gällde det en kaffebryggare. Och en båt… Rynkar på näsan

Hoppfull
0

Och ni då, vad skulle ni göra/skaffa?

Maria
0

Han menade dessutom allvar…Förvånad

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra. Förmodligen skaffa två katter till…

/Maria

Maria
0

När min mormor och morfar levde så sa mormor ofta till morfar att -När någon av oss dör så ska jag flytta till Guldheden (ett område i Göteborg).

Nu flyttade de faktiskt tillsammans utan att morfar behövde dö för detFlört

/Maria

[MargaretaA]
0

En rotweiler för att känna mig trygg. Jag hade en stalker i min ungdom när jag bodde ensam som förföljde och trackasserade mig Skrikandes

Hoppfull
0

Vore jag själv skulle jag bli vegetarian, nästan i alla fall. Antagligen skulle jag byta boende med…

AnnL
0

Vore jag själv skulle jag skaffa husbil o bo i.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

aggeelin
0

Några katter till.. skulle jag skaffa Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Hos oss är det väl oftast så att vi förutsätter att det är jag som ska vika hädan först. Dels för att jag är 14 år äldre än min fru och dels för jag har ett mastigt bagage av medicinska och fysiska belastningar.

Nu vet man förstås aldrig hur morgondagen ser ut, men vi pratar i alla fall oftast om de här sakerna från just den utgångspunkten. Bland annat är det ju barnen som ofta står i centrum för såna diskussioner.

Barnen är väl medvetna om att det förhåller sig så här med mig och de frågar ibland om jag kommer att dö innan de hinner bli vuxna. Vi brukar svara att ingen kan veta säkert, men att jag ska göra vad jag kan för att det inte ska ske.

Jag ser det som mitt yttersta mål i livet - att överleva tills mina barn är vuxna och utflugna. Klarar jag det har jag slagit nytt världsrekord i överlevnad som hemodialyspatient.

Det har ju varit så för mig i min forntid att jag dömts ut av läkare och alla i min omgivning. Det är intressant att kliva upp levande och starkare än någonsin ur såna situationer. Alla tappade hakor runt en kan bara de ge en oerhörd känsla av styrka och tillfredsställelse.

Mina föräldrar är inte speciellt känsliga av sig i såna sammanhang. Min far sa till min bror när jag var som allra sämst och alla trodde att jag skulle dö; -"han har ju några fina bössor som jag kan ta och sen har han ju en fin cykel, den kan ju du ta till din pojke".

Min bror blev förstås fruktansvärt upprörd över de orden. Han sa åt far att "det är faktiskt min bror du pratar om och han är inte död än".

Nu har det gått 20 år sen dess och här sitter jag fortfarande och skrattar gott varje dag Skrattande

Branneli
0

Med din inställning peter Flört såå har du många goa skratt kvar som förlänger ditt liv Cool

Heja peter !!Tungan ute

Toyan
0

Kan bara hålla med Branneli att du har rätt inställning Peter, härligt.

Har varken sambo eller äkta man men har pratat med mina barn om hur jag vill ha det den dag det är dags att gå vidare.

Dom tycker väl inte det är så trevligt att höra men förstår att jag vill underlätta för dom, jag vet själv hur jobbigt det kan vara att mitt i sorgen och saknaden fundera över hur den avlidne ville ha det.

Min fd mans farmor hade skrivit ner precis hur hon ville begravningen skulle vara och det blev ett ljust och vackert minne.

zabelle
0

#0 Skrattar gott åt takfläkten! Det är det enda vi har "bråkat" om i inredningsväg hemma hos oss. Maken vill ha takfläkt men det vill inte jag Skrattande . Han fick offra takfläkten när vi flyttade ihop Tyst

Zabelle   

AnnL
0

# 14 Då vet du vad han skaffar om du försvinner hehe.Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Mammzing
0

Om min särbo skulle dö då förlorade jag min tvillingsjäl.

Så enkelt är det.

chik
0

bumleboo.Till din fråga "Vad säger man.Jo du har en man med humor o det är värdefult…

Jag tycker det är ett viktit ämne,För det är något som vi inte kan komma i från.O det blir så mycket lättar om man har lite aning om hur personen vill ha det..

Vi ar diskuterat det jag har diskuterat de mina vill inte höra.Men man har ju fått lite pejling på hur dom närmaste vill ha det..

Sambon vill till Norge.

O jag vill inte ha något Mineslund o så jkan dom spika en låda.ja vet låter groteskt.Men jag är död o vill bli ihåg kommen med hyss o bus o även att jag kan ge bra svar..Inte vill jag att de mina skall gå bankrutt för att få mig ur paprena..Det är psykist jobbit.

För Kistor är svindyra.

O jag har ingen försäkring.För när jag blev sjuk så gick premien upp till nästan 500kr i månaden o dom pengarna hadde jag inte..

-Med andra ord så är det ett vicktit ämne o diskutera---

Lena.P är jag i verkliga livet.