Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 440 ggr
Cristine
0

Pressfriheten

Vad tycker du om pressfriheten, får journalister skriva om vad som helst, finns det inga gränser.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Kanske beror på vad det skrivs om. Men i det stora hela, tycker jag man ska visa respekt och hänsyn.

Jag har varit med i tidningen ett par gånger, t om blivit interjuvad i Lokal-TV, då visade man mycket hänsyn. Fast detta var ju lokalt, och inte så stort!

Sisa  Obestämd

[Sisa]
0

Sen finns det ju även riktiga "gangsterjournalister"!

Jag tänker på Lady Diana…

Sisa igen.  Gråter

Cristine
0

Svenska kungahuset har blivt utsatt för förtal i Tyska pressen flera gånger men nu har de vunnit mot dem. Jag tycker det är fint gjort av dem att donera pengarna till behövande barn.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Pressfrihet är grundläggande i en demokrati. Det finns alltid dom som inte gillar vad tidiningarna skriver, men så ska det vara. Vem skulle annars avgöra vad som får skrivas och inte…?

[Sisa]
0

Jag läser bara rubrikerna,

orkar inte med det andra…  Rynkar på näsan

Sisa

Soffe
0

Jo gränser finns det allt och dem överskrids ju väl..

AnnL
0

Tycker det är bra med tryckfrihet. Men ibland tycker jag det går långt över gränserna.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Branneli
0

Sen kan man hoppas att läsaren sållar lite , om vad som står i tidningarna.

Det är ju rubrikerna som lockar människors nyfikenhet, att läsa vidare.

Sen har vi olika förmågor att uppfatta de skrivna orden !!

Cool

[MargaretaA]
0

Jag blir så arg över tidningarna så jag bokottar dom. Det är krigsrubriker om skitsaker och verkligt viktiga eller intressanta grejer drunknar bland tramset om vad såpa-kändisarna hittar på. Yäck.. jag kollar nyheterna på TV i stället.

Denna kommentar har tagits bort.
[peter54]
0

Generellt tycker jag att sånt som skrivs i allmänna media måste hålla ett strikt mått av takt och ton.

Annars måste jag ju säga att "vår" modell är långt bättre än den censurerade pressmodellen de har i alla länder som reagerar på det som står i svensk press.

Jag kan tycka att det är riktigt löjligt att kräva att vår regering ska näpsa enskilda journalister eller tidningsredaktioner. Lika fånigt är det med såna reaktioner som bråket om rondellhunden.

[Sisa]
0

Jag håller med peter,

och jag saknar våra rondellhundar…  Gråter

Sisa

Maria
0

Tryckfriheten är en demokratisk rättighet som är värd att kämpa för sedan kan man tycka att den går över gränserna ibland men hellre det…

Vi har ju även friheten att välja vilka nyheter vi vill läsa i vårt land.

/Maria

penke
0

Jag vill göra skillnad mellan pressfrihet och yttrandefrihet..

Pressen bör har vissa ramar,yttrandefriheten inte!
men,det innebör i båda fallen ett ansvar för vad man "säger" ..

(en "tidning" ska inte åtalas för min insändare)

penke

[MargaretaA]
0

penke en "tidning" kan inte åtalas. Men alla tidningar måste ha en ansvarig utgivare - som kan åtalas om tidningen publicerar olagligt material, oavsett vem som har skrivit det.

Det är samma sak här - sajtvärdarna är ansvariga utgivare för det som publiceras på våra sajter. Om nån har till exempel skulle ägna sig åt "Hets mot folkgrupp" så är det min lagliga skyldighet att plocka bort det. Annars hamnar jag i finkan.

Yttrandefrihetslagen tillåter alla att säga sin mening - men tvingar ingen att publicera den.

penke
0

..lite det jag menade
att en tidning tvekar att ta med .."min åsikt/insändare" då de kan vara oroliga för åtal,"min" dumma åsikt borde inte spilla på dem..

men,jag förstår/är ibland tacksam för att ansvarig utgivare rensar bort rena oförskämdheter
"hets mot olika folkgrupper" hör inte hemma här,möjligen på ledar/insändarsidor i dagstidningar.
DÄR är det viktigt att man får lufta sina dumma åsikter,
likt troll spricker de i solsken ..eller gror..om de inte var SÅ dumma..

..för vad som är dumt idag,är morgondagens sanning.

penke
( nu berättade du hur det är,och jag om en förhoppning..) :- )

[MargaretaA]
0

sorry penke

jag kanske missförstod dig Skäms

penke
0

No worries Maggan

..tror du gillar att .."läsa lagen för mig" Skrattande

penke

[MargaretaA]
0

Ta det inte personligt penke - jag gillar att läsa lagen för vem som helst Flört

Det kommer sig förmodligen av att jag läste en 5 poängs grundkurs i Juridik för några år sen. Det blev några aha-veckor Skrattande jag tycker det är spännande och har fördjupat mig en del i det.

[peter54]
0

Kan någon av er med verktygsstatus här, vara snäll och plocka bort inlägg nr 10? jag vet inte hur detta har gått till - att inägget blev postat innan det var klart - men jag kanske kom åt skicka-rutan oavsiktligt.

[MargaretaA]
0

fixat

[peter54]
0

Tack Maggan, nu säger jag God Natt Skrattande

[MargaretaA]
0

God natt Glad