Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 690 ggr
[mia-38]
0

Spikmattan

Har hört så mycket om just spikmatta.
Men varför skaffar man en sån?
Vad är den bra för?

Är lite nyfiken så om nån testat detta så berätta. Skrattande

Mads
0

Jag har inte testat men mina vänner är på mig att jag borde köpa en, man ska bli mer avslappnad, muskelknutor och sånt ska lösas upp, ryggproblematik ska bli bättre, bättre sömn osv.

Så nu är frågan, ska man eller ska man inte?

Amor Vincit Omnia

[peter54]
0

Det står ganska klart att eventuella effekter av den är placeboeffekter, men det spelar ju mindre roll om man själv upplever att man mår bra av den.

Mads
0

# 2 Jasså, enligt vem ?

Amor Vincit Omnia

Soffe
0

Det som hjälper mig är att bli avslappnad o lite mjukare i musklerna, men jag ligger inte så länge på den, borde göra det egentligen..

#2 Allt är inte placebo och första gången jag la på mig den så tänkte jag inte att såhär ska det kännas o så kändes det så. Jag visste inte för det kan va olika för alla människor. För mig blev det genast varmt och jag blev riktigt avslappnad, det är inte placebo för mig det. Eftersom taggarna går in lite i huden så har det en viss påverkan vare sig man vill eller inte, oavsett vad andra skeptiska säger och tycker.

[mia-38]
0

Ja man blir ju onekligen sugen på att testa iallafall. Köpa vet jag inte riktigt. Är de dyra?

[Pirkkolino]
0

Jag hörde en program om spikmattan. Peter har du hört detsamma vad läkarna på KS anser om spikmattan? Att den ger inget medicinskt effekt på något sätt.

Mads
0

# 5 Jag tror det finns jättemånga varianter av den, det är det jag finner jobbigt. För man vill ju ha tag på rätt sort liksom…Obestämd Omkring 500 pix tror jag.

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
0

500 kr? Ja då vill man ju gärna ha tag på rätt sorts spikmatta. Gör den ingen nytta är det bortkastade pengar.
Kan man inte testa innan nånstans? Att det verkligen fungerar.

[peter54]
0

#3 Det var ett inslag i radio med en professor i neurologi, han kallade det som uppges av tillverkare/ säljare "trams", men tillade att om man tycker att man mår bra av mattan så är det ju gott nog. Placeboeffekten hjälper ofta lika bra som konstaterat effektiva medel.

#4 Självsuggession skulle jag kalla det.

Soffe
0

#9 Tyck va du vill. Jag vet att det är själva plastpiggarna som får kroppen att reagera och reagerar man positivt på det så är det inte negativt.

#6 Jag skulle vilja påstå att mattan är ett komplement som allt annat inom alternativa behandlingar och den ersätter väl inte medicinsk vård skulle jag tro.

[Pirkkolino]
0

#9  Jag hörde i Radio Stockholm att två läkare från KS pratade om spikmattan. Enligt de gör den inget nytta.

Soffe
0

#11 Ja tydligen så kan de tala för alla som använder den..

[Pirkkolino]
0

#12 Sådant är vetenskap. Folket kan tycka helt annat. Jag kan inte säga någonting, har aldrig ens sett sådan matta. Skrattande

[peter54]
0

#12 Du tolkar vad vi säger helt fel. Jag har inte sagt att det är negativt och som jag förstår Pirkko har hon heller inte sagt det.

Jag sa ju att oavsett vad man upplever så är det bra så länge man upplever det positivt. Att det sedan är fysiologiskt sett fullständigt verkningslöst spelar ju ingen roll om man själv tycker att det hjälper.

Det finns massor av människor som tror på magnetterapi också, eller de där koppararmbanden som var så populära. Alltihop är humbug, men för dem som känner sig hjälpta av det är det förstås bra.

Självsuggestion är ingenting negativt, det är ju bra. Om man kliniskt kan påvisa att spikmattan inte har de effekter som tillverkare och säljare påstår, men några ändå säger sig vara hjälpta av den, då är väl det positivt, eller hur? Glad

Mads
0

# 9 Du bildar hela din uppfattning på vad du hört på radio alltså ? Sen är det väl fortfarande så att många alternativa metoder är skrämmande för sjukvården.

Jag kan inte säga om den är bra eller dålig förrän jag testat, för innan dess kan jag inte veta.

Amor Vincit Omnia

Soffe
0

#13 Jo men jag tycker det är lite fel o säga att den inte gör någon nytta alls när det finns de som tycker att den gör det. Sen om det är placebo eller självsuggession får stå för dem som tycker det, men låt andra som använder den få tycka o känna att den gör nytta. Man använder ju inte något om det inte känns bra eller om man inte tycker det gör nytta, så för mig är det fel o påstå att den inte alls gör nytta när det finns dem som tycker det. Jag skulle ex inte använda sockerpiller bara för o låtsas att jag tar annan medicin.

Mads
0

# 14 Jag kan förstå om du väljer att inte tro på det, men du kan inte döma allt och säga att det är humbug om du inte provat alla saker du nämner tycker jag. För då talar du om någonting du faktiskt inte vet någonting om utan bara vad du tror efter vad andra sagt.

Amor Vincit Omnia

[Pirkkolino]
0

#16 Soffe..jag sa bara den vad "gubbarna" pratade i radion. Deras prat handlade om kliniska/vetenskapliga tester. I de har inte spikmattan visat ha något läkande effekt alls. Peter pratar om samma sak som jag. Glad Den är annan sak hur var och en ändå upplever saken och ting.

Cristine
0

Mattan gör ungefär samma effekt som de finska sugkopparna, det blir fart på blodflödet. Jag tycker att de som provat den och är nöjda ska fortsätta med det och vise versa. Jag undrar hur många läkare har lagt sig på den.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Soffe
0

#14 Nä jag tolkar inte fel, bara lite *S* Jag skriver va jag tycker utifrån de ni skriver om, inget annat ;-)

#18 Jag vet att du skrev det..

[GunillaF]
0

Vi måste kunna berätta för varandra här på Lk vad vi tycker, tror, har hört på Tv och radio utan att det ska bli upprörda och "bråkiga" toner/känslor.

Någon frågar om andra vet eller ha hört och de som vill, svarar utan att för den skull behöva stå till svars för det man hört eller upplevt.

Va? Eller hur?!

Ingen ska behöva bevisa något och ingens åsikt är sämre än någon annans!

Tror man inte på en sak så måste man få berätta det och tror man så gäller samma!

Clary
0

Plus att det blir akupressur på energipunkterna Flört

Mattan har utan tvivel hjälpt mig massor, att sedan läkare uttalar sig negativt kan ju ha fler orsaker….

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Cristine
0

Håller med Gunilla!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mads
0

# 21 Absolut, men man måste ju också få fråga och undra kring det människor säger, tycker och tror ? Olika åsikter är spännande och lärorikt. Och just vad gäller detta är jag tex absolut ingen expert för jag har inte ens provat en spikmatta.

Text kan nog också låta betydligt mer hård i ton så att säga än vad den är menad Glad

Amor Vincit Omnia

Soffe
0

Jag är ingen expert jag heller, även om jag själv har en spikmatta och det jag skrivit är mest min personliga åsikt om det läkarna skriver o säger.

Hoppfull
0

Man trodde inte på akupunktur vetenskapligt heller under massor av år för man kunde inte mäta någon bevisbar effekt. Idag kan man det och plötsligt är den sanningen att akupunktur var humbug inte någon sanning längre… bara för att de idag inte kan mäta effekten betyder det inte att den inte finns där.

Innan man kunde mäta fibromyalgins orsaker fanns inte den sjukdomen heller utan det var inbillning av hysteriska gnälliga kärringar. Idag kan man det och plötsligt finns sjukdomen…

Så här kan man nog hålla på ett bra tag, så jag aktar mig mycket noga för att lita blint på allt som vetenskapen säger är sanningar bara för att de inte kan (vill?) mäta det idag!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
0

Du har så rätt Hoppis, det är bara att vänta x-antal år så är det nya sanningar

Medarbetare på Feng Shui och Indien

penke
0

..det är ju trendigt att skaffa en… :- )

nä,jag har inte provat/testat någon,men är (var?) oxå nyfiken,
jag kan intitivt förstån känslan att ligga på en…

Taktil massage..eller vad heter det..där masören bara trycker lätt o kroppen svarar med att trycka tillbaka..kan vara en liknelse
nu kommer jag inte ihåg var,men några gånger har jag legat illa,så det skavt o gjort ont först..men,det har gått över i nå´n sorts konstig njutning !! (tur man Är lite knäpp)*skratt*

"vetenskapliga bevis" en vetenskapare kan INTE med empiriska strikt vetenskapliga belägg påvisa sin egen existens……..

placeboeffekt betyder att du blir/mår bättre utan bieffekter/sjukdomar eller att läkemedelsbolagen tjänar pengar på dig
sådant "måste" naturligtvis förbjudas… (not)

:- )

penke

Maria
0

Jag brukar vara väldigt skeptisk men vad det gäller spikmattan så har jag en själv och det gör förb… ont de första minuterna.

De flesta vet ju att vid smärta så utsöndrar ju kroppen egna endorfiner (kroppsegna morfiner) så att ett visst välbefinnande infinner sig efter att den värsta smärtan lagt sig är ju ganska logisk eller hur?

Sedan hur mattan fungerar i förlängningen vid vissa åkommor det är säkerligen långtifrån bekräftat men att den gör gott för stunden kan jag gå i god förFlört

/Maria

[MargaretaA]
0

hur gärna jag än skulle önska att du har rätt penke så har du fel

en vetenskapare kan INTE med empiriska strikt vetenskapliga belägg påvisa sin egen existens……..

så kan vi med empiriska bevis påvisa vår egen existens - vi syns. vi hörs, vi känns och vi smakar och luktar (mer eller mindre gott) och det gäller även vetenskapareObestämd Tungan ute

sen beror det förståss på vad du menar med "existens"?

Rätta mig hemskt gärna om du tycker att jag har fel Flört

[peter54]
0

#15 Nej det gör jag inte, jag hänvisade bara till ett tillfälle där en professor i neurologi berättade vad man kommit fram till när man gjort kliniska tester av spikmattan. Såvitt jag har sett är vetenskapen helt ense om detta.

#16 Jamen det är väl det jag säger hela tiden - att de finns folk som är hjälpta av mattan, men att orsakerna bakom är egala.

penke
0

du kan oftast påvisadet EN gång,
men du kan inte upprepa det exprimentet i flera olika lab.
på flera olika platser över världen ,inte ens samtidigtb ..

Expriment som bara,lyckas EN gång,på EN plats …tss.tss
(eller om samma laborant gör repriser på samma expriment,kan det vara ..misstänkt…)

att någon ser dig via webbkamera.. Bah,
eller hör "din" röst via telefon..hörsägen..

jag inte bara "tror" du finns..
..men,jag är ju oxå lite ..vidskeplig :- )

penke

[MargaretaA]
0

jag lovar att efter mina femtio på på jorden så finns det gott om empiriska bevis för min existens flera ggr om - sannolikt din och alla andras också.

Empiri betyder det vi upplever med våra sinnen. Flört

Men annars har du helt rätt penke - för att något ska kunna erkännas som vetenskpligen bevisat så måste samma resultat ha visat sig i flera oberoende av varandra och upprepade försök. Annars duger det inte.

AnnL
0

Har själv använt spikmatta i ca. 4 mån. Nu kan jag gå böjd i trädgårdlandet o påta, o har inte ont i ryggen efteråt. Innan kunde jag knappt räta på ryggen när jag gått böjd för länge. Dom flesta saker jag gör där jag anstänger kroppen har jag numera ingen träningsvärk.  Ligger ca 30 min varje dag.  Skrattande

Sen har jag också läst att det inte finns någon vetenskaplig bevisning att den gör någon nytta. Men så är det ju med många alternativa metoder som folk mår bättre av.  Rynkar på näsan

Vi har den svenska spikmattan som är 4 gröna plattor man sätter ihop. Den trivs vi med.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

penke
0

wow..det är ju pinsamt så jag blir nästan glad Glad
att jag missuppfattat ett ord så
å tragglat in "fel" betydelse i skallen.. *skrattar * med röda kinder

*lärdomar kan vara kul*

…oki,får vär *tro* på ditt ord då…. :- )

penke

[MargaretaA]
0

lärdomar är det kuligate som finns - nästa gång lär du mig nåt Tungan ute

tilja65
0

Jag vill också ge mig in i debatten och tala om hur nöjd jag är med min spikmatta. Jag skaffade den för att jag var lite nyfiken och ville se om den hade någon effekt. Har haft den sedan i våras och är så nöjd Skrattande Jag blir så avslappnad att jag näst intill somnar (ibland somnar jag). Efteråt känns det mycket skönt i hela kroppen. Jag har ofta problem med ryggen, men numera har jag inte haft samma problem. Känt av den några gånger inte mer.

Jag tyckter att det var väl värda pengar och ångrar mig absolut inte!

/Tilja

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[Spanaren]
0

Nu scrollade jag ned och läste inte allt vad ni har skrivit för jag ville bara tala om vad jag tycker *ler*.

Spikmattan är det bästa som vi har köpt och nästan varje dag så ligger jag på den. Den får mig helt avslappnad och skön och drömmen brukar som oftast infinna sig Flört.

Alla lärda får säga vad dom vill men kan jag uppleva en inre stilla ro så har väl mattan ändå uppfyllt en bra sak. Piggarna stimulerar säkert alla viktiga punkter i min kropp också.

Tro vad ni vill … men för mig/oss var det ett bra köp!

/kram Spanaren

Mammzing
0

Jag har inget behov av en spikmatta.
Tycker piggarna är ruskigt vassa.
Men om jag hade nåt problem där spikmatta rekomenderades
så skulle jag givetvis testa.
Man kan ju inte veta förrän man provat?

Kompisen och särbon ligger på " fakirmattor "

Det är deras lycka när ryggen krånglar, annars hade dom nog haft svårt att sköta sina jobb.

signemo
0

Jag har den svenska spikmattan. Den skaffade jag när jag hade som värst ont i axlar, nacke o del av rygg.

De första gångerna tog det en stund innan man slappnade av.

NU tycker jag det är väldigt behaglig att ligga på.

Vad som händer för min del är att kroppen slappnar riktigt ordentlig. Blir så otroligt avslappnad.Det är som om det sätter fart på cirkulationen och sen stör det områdena med värk.

En systerdotter lånande den en period. Hon tycker lika bra om den.

Om det är inbillning eller ej. Har jag ingen aning om. Det har ingen betydelse för mig. Den hjälper mig och det räcker.

Det är denna jag har.  www.spikmattan.com/

Var rädda om varandra