Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 799 ggr
Cristine
0

Att hantera hat.

Jag tror att vissa personer håller sig styvsint fast vid sitt hat därför att de anar att blir de av med det så måste de ta itu med sin smärta.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Det finns väl olika sätt att hata på?

Hatar man något som inte går att ändra på, så blir man ju heller inte av med sitt hat.

Men varför hata något, istället för att vända det till nåt bättre?

Sisa.

aggeelin
0

Ja det kan man ju fråga sig… utifrån de handlingar som görs kan man tolka det som att mina barns far fortfarande hatar mig efter alla år (ca 18 år) vilket påverkar relationen mellan mig och mina barn och tror jag, även hans nya kvinna…

Hur kan ett hat leva så länge? Ja,kanske måste han om han släpper hatet ta itu med sin smärta…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Ditt fall är väldigt vanligt Agge, och jag förundras över hur det kan vara så när det oftast är männen som har bråttom att  flytta ihop med en ny kvinna, då borde de ju vara nöjda och förlåtande. Det är i alla fall vad jag ser runt mej.

aggeelin
0

#3 Ja han borde vara nöjd att "vara av med mig" och att ha en ny kvinna…

Och, skrev fel förut, det är inte bara handlingar, det är ord också. Han har som jag hört av sonen ofta talat om att han hatar mig… svårt att förstå hur det fortgår i alla år.

Varför inte gå vidare och släppa? Det som händer hos oss är att relationerna påverkas och det är inte bra… yngre sonen har jag ingen kontakt med sen drygt 1,5år

Cristine
0

Hur kan en förälder säga något sådant till sina barn, förstår han inte att han planterar in ett ont frö?

aggeelin
0

#5 Jag tror att det är meningen… jag tror, att vår skilsmässa var ett stort nederlag för honom och han kan inte hantera det, utan måste sprida det till sina barn, iaf den som var för liten för att kunna hantera detta. jag tror att han på något sätt får bekräftelse när barnen/sonen tar till sig fröet… det är som att han får näring… men jag kanske har jättefel…

Om man ser på hur barnen varit genom åren så har flera från omgivningen undrat om de är rädda för sin pappa… försiktiga och vill gärna vara till lags.. eller hur jag ska uttrycka det

Cristine
0

Ja det verkar som han redan hunnit kuva dem, men jag kan egentligen uttala mig om det eftersom jag inget vet. Detta var en ren gissning.

[peter54]
0

Hat är en underlig företeelse. Jag tror inte att jag hatar någon eller något. Tycker illa eller mindre bra om, men inte hat. Nuförtiden använder folk ordet 2hata" om en massa vardagliga missnöjesyttringar, men det tycker jag är snett, alldeles för starkt ord för att beskriva såna saker.

aggeelin
0

#8 Jag tycker också att ordet hata är mycket starkt och används allt för ofta. Och, jag tror inte heller att jag hatar något/någon…  hmm… kan avsky vara ett mer användbart ord… ? Avsky för mig är lite som - låt mig slippa

#7 som du säger så är det mycket gissningar. Vissa saker vet jag, att sonen från ca 7 års ålder pratat om att "vet du vem som hatar dig… pappa pratar om det… "  så det vet jag.

[MargaretaA]
0

Hat och kärlek ligger mycket nära varandra. Det finns ett inslag av passion i hat. Starka känslor som man inte investerar i något som man bara "tycker illa om".

Jag tror att den som fastnat i hat år efter år har egna problem att lösa, men det är givetvis lättare att skylla på "måltavlan" så blir det någon annans fel och ansvar.

Ett bra exempel på hat är den organiserade rasismen. Många avhoppare har vittnat om just det jobbiga med att ständigt och aktivt hata och vara emot något/någon - sånt äter upp en till slut.

Cristine
0

Jag kan inte heller känna hat till någon, du bara skadar och förgiftar dig själv. 

Den mannen borde gå i terapi!

Soffe
0

Ja det är ju oxå ett sätt att spendera sin energi på, att hata någon..

chik
0

HAT….Det är ett ord som är så stort.

O jag har varit väldigt noga med att säga till de mina att det använder vi inte.-varför kan jag inte svara på.

Jag har inte hatat någon något.Men jag kan tycka f…t illa om mäniskor o saker…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Pirkkolino]
0

Den som hatar blir i slutändan en förlorare och den som släpper hatet blir en vinnare. Eftersom känsla som heter hat, förstör "hatarens" eget liv, och den som släpper taget av hat känslan, lever vidare och känner sig lycklig.

Mads
0

Jag kan inte hata, har aldrig gjort och kommer förhoppningsvis aldrig att göra. Jag kan tycka mindre om, men inte hata. Och tycker jag mindre om någon så försöker jag att då inte lägga fokus just på den personen.

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

Så sant så…..