Bibeln.
Den totala frånvaron av humor i bibeln är något av det mest besynnerliga i hela litteraturen
Alfred North Whithead.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nu har jag inte läst Bibeln från pärm till pärm….men delar här och där…..
Det finns många böcker som saknar humor men kan vara bra ändå. Bibelns, Höga visan, är tex en fin och romantisk bok. Romantik och kärlek hittar man inte i alla böcker heller. 
Jag måste bekänna att jag inte läst bibeln
Jag har hört delar genom att gå på dop och begravningar och då är det naturligtvis seriöst. När jag var barn var jag ofta hos mormor och morfar för mina föräldrar reste mycket. Morfar var kyrkvärd, och på söndagarna blev han liksom en annan människa för mig, stel och klädd i svart kostym.Därifrån fick jag aversion mot kyrkan, min snälle och rolige morfar tyckte jag inte passade in där.
Nej hag har eller aldrig läst bibeln - men finns det något av de "betydande" religiösa verken som har humor? jag tvivlar på det…
De färgade har visst annan syn på den för goospel gör ju en glad.
Ja de har förstått poängen kanske - Evangelium betyder väl Glatt Budskap 
Men om man läser Evangelierna i Bibeln så ser man att det är glada budskap där…
Men det finns mycket dommedagsord i bibeln också…
Jag tycker att bibeln är en intressant bok.

Jag tillhör också de som inte läst den, jag är konfirmerad tror vi läste lite i den då fast inget jag direkt kommer ihåg. Har tänkt någon gång att jag skulle men det blir nog aldrig. Men vem vet kanske jag gör
men mest då för att fatta vad människor pratar om när det gäller den biten.
Har nog egentligen lite svårt för religon. Tänkte en gång att jag skulle bli buddist som kanske känns närmst för mig men hittade en del fel där också. Så nu bara är jag och tror att jag är lika god människa ändå. Det som är rätt eller fel vet man nog ändå.
Eller?
#8 Jag tror/hoppas också att jag vet vad som är rätt eller fel (åtminstone för mig). Men det är lite kul att ha läst vissa delar iaf.
Jag tror att jag tagit till mig lite här och där ur olika synsätt och religioner.

#9 Jag tror vi vet det lika bra som de som utger sig för att vara religiösa. Om inget annat så stör det mig mer om de gör konstiga fel.
Ingen bibel..är "amatör buddist"…
Om bibeln skrevs ..idag o skulle ges ut för första gångan,hade den totalförbjudits pga allt bestialiskt våld,incest,tortyr o andra vidrigheter..
Den är inte utan glädje o vackra kärleksberättelser,men allvaret den läses med(?),tar udden av all humor..
tror jag.
det Buddhistiska leendet är inte heller utan ett uns allvar,du tar med dig *känslan* du har i dödsögonblicket in i nästa..
men,Koraner,Biblar o andra "läroböcker" är väl eg. väldigt utförliga ordningsregler,lite grovt kan de väl jämföras med de uppsatta i allm. tvättstugan..o alla dess tillägg
Du behöver ta ett steg tillbaka..för att se humorn i dem..*ler*
(ibland två)
*Om Sat Chit Ananda* ..eeeh
penke

Jag har läst bibeln och kan ta till mig en del, annat inte men så är det med andra religioner också, dock är det buddismen som stämmer bäst överens med hur jag känner.
Mina föräldrar var inte kyrkliga precis, jag gick i söndagsskolan under ett par år men det var för att jag själv ville, tyckte annars att söndagar var trista för vi besökte ofta farmor och farfar och jag var oftast enda närvarande barnbarnet. I början av 50-talet skulle ju barn vara tysta och lugna, synas men helst inte höras så mycket.
Fortfarande när jag hör att det ringer till gudstjänst så kan jag få den där känslan jag hade som barn, trååkigt….
Nu är det ju helt annorlunda, barn får göra sig hörda och även i kyrkan är atmosfären öppnare och gladare än det var förr, tur att det förändrats.
#12 "Absolut" …… 
#12 Ja jag tar med allting vad jag har upplevt….
Jag minns när jag var inne på Jesus sajten en vända då var de som idkade healing dömda till helvetet och då blev jag ännu mer emot den tron eftersom Jesus själv idkade healing. Dem säger ju emot sig själva som jag ser det.
#11 Vad är amatör-buddist? Nu blev jag nyfiken!

#17 Jag vet inte heller riktigt vad det är, men är jag något religiöst så är jad det också
låter lite lättare än andlig
Jeremina och Free…….Jag förstår att ni inte förstår. Den namnet fick jag av min äldsta son. Mina barn vet att jag har vuxit upp helt utan något aktiv religion i min omgivning. Men, filosofiska tänkandet hade jag redan som ett barn. Och sedan formades mina tankar mest mot buddistiska hållet, men absolut blev aktiv buddist heller. Då sa min son, "morsan är "amatör buddist".

Jag har gått på bibelstudium… Nu drygt 20 år senare skrattar jag gott när jag läser Jonas Gardells "om Gud" och "Om Jesus"…
Det finns en underbar satir och humorik i det faktum att denna bok motsäger sig själv evinnerligen… Att den å ena sidan så kärleksfulle å andra sidan så hämndlystne guden kan vara en och samma Gud…
Det krävs en stor skopa humor för att klara av att smälta allt… Gardell har humor med råge…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Nu får du gärna fördjupa dig lite..
att vi bär med oss alla livserfarenheter är jag med på,
det jag hade lärt var att buddhister,iallafall vissa inriktningar menade att just i själva dödsögonblicket var det viktigt,vilken känsal du bar på ,att den färgade av sig väldigt starkt,under "lång" tid..
eller.. ?
penke

#21 Jag tror inte känslan i dödsögonblicket spelar någon roll, oavsett om det är utifrån kristendom, Islam eller Buddhism… Jag tror det är utifrån vad vi lärt och inte lärt under vårt liv…
Vart vi kommit med oss själva. Bär vi på kärlek eller hat? Visar vi förakt eller förståelse? Tro eller misstro?
Oavsett religion skiljer det sig inte så mycket som vi kanske tror…
Gud, oavsett vems och vilken religions tro kommer i slutet att fråga vem du är och hur du levt ditt liv… Det är inte misstagen som spelar roll - det är hur du hanterat dem och hur du blev utifrån dem…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag har svårt att uttrycka mina tankar i ord på grund av att mitt ordregister är så knappt men du klär mina tankar så bra.
Jag är troende. Jag har läst stora delar av Bibeln och visst, det är ingen kommedi. Det är inte livet heller så jag kan ta det…
.Jag är ändå övertygad om att Gud har humor.
Oavsett vilken religion (eller ingen) man känner sig hemma hos så gäller det att leva HÄR OCH NU.
/Maria
#21 Jag känner inte min buddistiska tänkandet som en religion, utan vad jag känner av den, är enbart buddismens filosofi som är närmaste hur jag tänker om livet. För mig spelar ingen roll äkta buddististens troende delar eller ritualer och dylika.
Pirkko,lino.
##22/25
Jag tror/menar oxå,
att vi alla kommer till samma ställe varje gång vi dör..
efter vad jag hört så ska viss(?) buddhism mena,att det spelar en roll hur du "är" i dödsögonblicket,det var de funderingarna jag var nyfiken på
Jag undrade lite om det är därför många asiater/buddhister oftats ler,att det är ett sätt att låta döden gå vid deras sida(döden kan komma närsomhelst)
//Det är inte misstagen som spelar roll - det är hur du hanterat dem och hur du blev utifrån dem…//
hmm.. :- )
penke
#26 Det ligger i mycket annat också än tänkandet av dödsögonblicket varför buddister ler så ofta. Jag har lång erfarenhet av buddister, har en person även i närmaste familjen, att jag går inte närmare på den saken. Men, det gäller samma sak bland buddister som alla människor. Det finns aktiva och icke aktiva, oavsett vad det gäller filosofi eller religion.
Pirkko.
Jag har inte läst alla inläggen, o inte biben häller.
Men Bibben är väl en rysare???
Lena.P är jag i verkliga livet.
#28 Om du ser den som en rysare, jaa…då är den det! 
Det märkliga (eller det naturliga) med alla religioner och religiösa skrifter är att alla har det gemensamt (fast lite olika uttryckt) att du ska älska din nästa såsom dig själv…
/Maria
mmm,accepterande av lidandet o att allt är förgängligt..
slarvigt skrivet..
när jag är redo så möter jag någon som lär mig,tålamod.
(bara en reflektion,av skillnaden i samhället där leendet är norm
och där man "ska" vara/se tuff ut,så stenhård som man inte varit på toa på två veckor..
den märks)
*Gör gott,få gott*
penke
*ler* Jag har oxå upptäckt samma kärna isågottsom alla(?)religioner
Den gyllene regeln kallas den väl,
för några år sedan läste jag i tidningen Sökaren om den regeln,de hade översatt den från "30" olika språk andliga inriktningra,
samma hjärta,men med olika ord :- )
Chef.red är ju hemkallad på semester, ….så webb-platsen går inte att söka på.
har många skabara,men hittar jag tidninge(?) så ska jag försöka skriva in dem själv här,
ordvalen är intressanta. *ler'
penke

Det gäller att inte läsa bibelns ordagrant utan se andemeningen tror jag. Det är när man läser och citerar rakt upp och ner utan eftertanke som det blir så vansinnigt fel tror jag!
Precis som Jonas Gardell skriver (har dock enbart läst boken Om Gud som företrädesvis handlar om gamla testamentet men inte bara) så är hela boken så motsägelsefull och fylld av faktafel utifrån sin samtid så de tolkningar man ofta hör blir helt totalgalna!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hmm, jag har inte läst många sidor i bibeln heller, jag är väl inte tillräckligt intresserad av vad som står i den kan jag tro.
Vad som däremot intresserar mig mycket med bibeln som sådan, är att ingen av texterna är nedtecknad under samtiden, de äldsta texterna nedtecknades minst 50 år, kanske 100 år efter jesus korsfästelse. De färskaste kan vara skrivna så sent som på 900-talet. Det ger ju en uppfattning om trovärdigheten, åtminstone för mig.