Glädje.
Glädje och lycka beror inte på vem du är eller vad du har , det beror endast på vad du tänker.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
eeehh…hänger inte med där….
Klart det hänger på vem jag är oxo…och vad jag har (inte materiellt)…
Vi brukar säga att det beror inte på hur du har det utan hur du tar det 
Fast lite tror jag att det spelar in hur man har det… och även det materiella. Jag har en kompis som är gift med en ung kille från Thailand. Hon är ensam försörjare i stort sett (han har ca 3000/mån) och hon jobbar och jobbar… Hon är jättelycklig iofs att leva med honom men jag ser att hon är sliten och funderar lite på om hon har en depression… Men det kanske är för att hon tänker negativt om allt jobbandet… ?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag skulle nog vilja säga att det hänger först på vad och hur man tänker, för våra tankar påverkar våra känslor.. Det kan bli en ond cirkel av det.. Men så finns det våra omtändigheter som kan avgöra oxå.. Men efter omständigheterna så kan man påverka med sina tankar - känslor hur man mår.. Kan va väldigt svårt..
Du kan vara urfattig och städa toaletter t.ex men tänker du att du är lycklig och glad ändå så är du ju det.
Är du däremot väldigt rik och har allt men tycker att du är inte lycklig förrän du fått mer, så är det ju så också!
Jag är fattig och sjuk, men är glad ändå…
Vore jag fattig och frisk vore jag lycklig…
Glädje och lycka kan alla ha inom sig oavsett omständigheter. 
glädje o lycka,hänger väl ihop med att du *ser* VAD du har,
inte med att du bara ser allt det du saknar..
penke
Bra sagt penke!

#7 Precis så!
Jag har valt att tänka på vad jag har och vad jag kan göra (trots sjukdom som inskränker både på ekonomi och socialt liv) istället för att sänka mig själv genom att se allt det där som jag inte kan!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#7 Bra filosofi som gäller även i andra sammanhang. Jag brukar förklara för folk som har svårt för mina handikapp och konsekvenserna av dem, att jag strävar efter att sätta likhetstecken mellan det jag kan och det jag vill.
*tack&ler*
9 o 10(mest)
jag har ju träffat på ..folk som varit nästan "döende" i mjäll&nageltrång,o snudd på gråtit sig till sömns för att de bara har en storbildsTV..
OCH mäniskor som jag inte riktigt fattat att de orkar dra efter nästa andetag ..men,ändå gjort det med ett leende !!
(det är mina ord o formuleringar,de är inte exakta o bokstavliga)
(ifall någon tvekade om ..) :- )
Jag har oxå (nästan) lärt mig att inte avgöra vad andra saknar/har för handicap,även om jag ibland tycker det är synligt o tydligt ..
Nå´n sa;
man har kvar sina begränsningar så länge man håller fast vid dem..
(?)
penke
*ler*

Ja jag möts ofta av svaret: Va, du som ser så otroligt frisk och fräsch ut, glad och strålande… när de frågat vad jag gör och jag svarar att jag är sjuk och inte jobbar just nu. 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hehe.. Bara för att jag tänkte på ordet glädje nu kom jag att tänka på.. Delad Glädje ger Dubbel Glädje..
pst penke
"försvara dina begränsningar och du får behålla dem"
Richard Bach
*örat* Maggan
aha,det hade jag tänkt på …(en gång)
jag har bra minne,men det är lite kort… *skratt*
penke
# 11 Du är så klok !
Amor Vincit Omnia
Man kan ha glädje ut av småsaker i livet. Man behöver inte allt som man har igentligen. Glädje kan vara att man är frisk och får vara det.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Ja det är viktigt att inte glömma de gammla. Jag brukar ringa åtminnstonde 2 ggr i veckan när jag inte kan ta mig dit.
Vi brukar ta med kaffe i termos och bakelser + en avec så det blir lite livat i holken.

i mitt arbete som uska på ett äldreboende, ser jag många gamla som aldrig någonsin får besök. Jag känner så mycket med dom… 
Jag ser även dom som får besök ofta och jag ser hur mycket detta uppskattas. 
Jag önskar fler ville tänka på sina äldre anhöriga, som bara sitter och väntar och gör ingenting hela dagarna.
Kram Sisa