Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 841 ggr
Cristine
0

Jakt!

Vad anser du om jakt, Jagas det för mycket eller behövs det?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

fibro
0

Vi har inte sett en älg på våra marker på 4 år nu, tidigare såg vi flera dagligen. Rådjuren har oxo glesnat…Vet inte om det har med jakt att göra…Synd iallafall.

Men de j***la vildsvinen har tagit över Skrikandes

Soffe
0

Jag har ingen aning om det jagas för mkt.. Har inte koll på det.. Men jag tycker det är okej att jakt finns så länge det inte blir för mkt av det..

[Pirkkolino]
0

Min syn på jakt är, att förr i tiden jakten var inriktat mot att människor fick föda av vilddjur. Men våran tid jaktens största mening är vilddjursskötsel. Jag anser saken vara mycket viktig.

Jag är jägare som har lagt bössan bakom lås och bom..att om det jagas för mycket eller för litet..är utanför min nuvarande kunskap.

[MargaretaA]
0

Jag är inte så insatt. Vad jag har för mig är att jakt på älg blev nödvändig då att det inte fanns några vargar som höll nere älgantalet. Nu klagas det på att det finns för mycket varg (i vissa kretsar) om man vill skjuta dem också… själv fattar jag ingenting av det Obestämd

[peter54]
0

Jagas för mycket, vad menas med frågan? Ingen normalt funtad jägare är väl så dum att hon/han skjuter av sitt kapital? Man skjuter av överskottet, avkastningen, dvs den del av populationen som inte naturen förmår försörja under vintern.

Sverige har världens största älgstam räknat på areal. Faktiskt har vi lika många älgar i Norden som resten av världen har. En av de viktigaste faktorerna som medgivit att älgstammen blivit så stor är det moderna skogsbruket, med så kallade föryngringsytor. Detta har inneburit att många fler älgar kan försörjas under vintern än vad som var fallet med det gamla skogsbruket.

Älgavskjutningen är också alltid en kompromiss emellan skogsindustrins intressen och viltvårdens dito. Om vi skulle göra som skogsägarna vill, skulle vi bara ha en älgstam på 10% av vad vi har nu.

Dagens jägare är välutbildade människor som vet att förvalta sin jaktmark på ett sätt som medger att viltförekomsten är väl fördelad. Det betyder att om räven ökar måste man jaga dem mer för att upprätthålla rådjursstammen och förekomsten av hare och skogsfågel. Om räven blir för fåtalig jagar man inte räv, utan tar mer av rådjur så att balansen upprätthålls.

Det är självklart att naturen klarar av att upprätthålla denna balans själv utan vår inblandning men det skulle föra med sig två huvudsakliga konsekvenser som människor inte skulle gilla.

1 De olika djurarternas förekomst skulle variera över mycket längre tidsperioder. Rovdjuren ökar om bytesdjurens antal ökar, men rovdjuren blir för många över tid och bytesdjurens antal blir för litet för att förmå försörja rovdjuresstammarna. Då svälter rovdjuren ihjäl och antalet bytesdjur ökar.

2 De här fluktuationerna skulle innebära att under några år såg vi aldrig rådjur, medan under nästa följd av år såg vi aldrig några rovdjur. De flesta vill ju ha så kallad mångfald, dvs att vi har jämn storlek på viltpopulationerna.

Vilt är en av de bästa förnybara resurserna vi har att tillgå. I mina ögon vore det korkat att inte ta av det överskott naturen producerar istället för att låta dessa svälta ihjäl under vintern och ruttna bort.

[Pirkkolino]
0

#5 Det var vad jag väntade..att du skriver djupare om jakten….bra Peter…Glad

[peter54]
0

#6 Ja, jag är ju jägare sedan många år och det är möjligt att jag blir lite för intensiv, men det är så jag ser på saken och jag brukar inte hymla. Glad

Det finns en typ av jaktlig verksamhet med en speciell typ av jägare som i andra mer gängse jägarkretsar brukar kallas "hermeliner".

Det är när någon stor markägare lyfter ut sin mark ur gemenskapen och privat hyr in marklösa jägare, ofta utländska sådana. Dessa jägare känner inget ansvar för populationerna på marken och har ingen känsla alls för viltvården där. De vill bara ha så mycket valuta som möjligt för pengarna.

Resultatet blir att marken snabbt jagas tom på vilt. Markägaren ifråga tappar sin sidoinkomst och brukar komma krypande till jaktvårdskretsen för att återinsätta sin mark. Detta brukar som regel aldrig accepteras, dels för att med marken medföljer ett antal såna "hermeliner" och dels för att marken är tom på vilt och därför ointressant ur viltvårdsperspektiv.

Cristine
0

Jag har ingen aning alls Peter, men jag tyckte att jag skulle ta upp ett lite annorlunda ämne. Jag förstod ju att du skulle skriva och det är ju intressant för oss att få veta vad som händer i de Svenska skogarna.

[Pirkkolino]
0

#7 Tack att du skriver allt detta…jag är intresserad allt om jakt, trots att aktiv jägare är jag inte längre. Men, en gång jägare.. alltid jägare….sa min första svärfar till mig…länge sen.Glad

[peter54]
0

#8 Ja det är ett gott initiativ Skrattande

Många människor i samhället, speciellt de som har liten eller ingen koppling till landsbygden och livet där utanför stadsgränsen, hänfaller alltför ofta till uppfattningen att jägare bara springer ute i skogen och skjuter på allt som rör sig, inklusive varandra.

Så är det så gott som aldrig (undantag finns inom alla verksamheter). En modern jägare är en viltförvaltare, en slags "naturekonom", som månar om sin jaktmark och allt som lever där.

Jaktmotståndare ser undantagslöst oss jägare som lustmördare. Om en sådan person skulle följa med på jakt tror jag att hon/han skulle bli mäkta förvånad eftersom av all den tid man som jägare spenderar i jaktmarken och av all verksamhet som jägaren där ägnar sig åt, utgör aktiv jakt bara några få procent av tiden.

Jag vet inte hur många av dessa "aktiva" jakttillfällen jag har funnit mig själv titta på en fin sextaggad råbock i kikaren och tänkt, nä jag har ingen lust att jaga idag, så jag sitter här en stund och tittar istället.

Numera jagar jag inte rådjur alls längre eftersom både jag och min fru kommit underfund med att vi inte gillar köttet något vidare och då är det ingen mening alls att skjuta dem.

[GunillaF]
0

Jag litar och tror på att inventering av våra djur ute i skogen går rätt till och att avskjutningen är rätt uträknad!

(Fd. älgjägare i över 20 år)

[peter54]
0

#11 Så är det säkert, även om en viss eftersläpning sker på grund av byråkratiska tröghetslagar.

Det jag tycker om älgförvaltning är att man fortfarande jagar kött istället för att jaga för en kvalitativ stam. Det vill säga att man från jägarkretsarnas sida tar beslut i alltför små enheter som i sin tur också har svårt att generellt anamma goda avskjutningsprinciper.

Detta har fört med sig att i den södra halvan av landet är genomsnittsåldern hos älg cirka 3 år. Detta är komplett vansinne tycker jag. Under många år har jag försökt införa tanken att kapitala älgar aldrig ska jagas, utan att man bara ska skjuta fjolingar, kalvar och returälgar (överåriga ej produktiva djur).

Gjorde man så skulle medelåldern snabbt stiga, slaktvikterna öka och älgstammens vitalitet och kvalitet skulle öka mycket. Älgjägare generellt är dock i första hand köttjägare istället för viltförvaltare som småviltsjägaren i allmänhet. De små beslutsfattande enheterna gör också att det får liten betydelse om en krets har bra avskjutningsregler. Älgarna rör på sig och de kapitala djur som sparas på ett ställe blir skjutna på nästa.

[GunillaF]
0

#12 Vilken tur att det finns undantag som bekräftar regeln, vad gällande varför jägare är ute i skogen!Flört

I det stora hela håller jag med dig!

Cristine
0

Ja mycket får man lära, men jag tycker det är ett måste att intressera sig för allt vi har omkring oss.

[peter54]
0

#14 ja den inställningen har jag också. Jag minns när man under mitten av 80-talet gjorde en undersökning på Göteborgs universitet hur studenternas kunskaper runt stadsfåglarna såg ut.

Det visade sig att över 70 % av studenterna inte kunde skilja kråka och kaja från varandra och hela 30 % visste inte ens skillnad på skata och kråka. Då höll jag på att ramla av stolen.

[Pirkkolino]
0

Kunskap är den som håller även fördomar borta…sa min klok pappa. Glad

[Pirkkolino]
0

Peter…härifrån kan du ladda in smaileysar… 

[peter54]
0

#17 Sorry, det är ett Windowsprogram av typen .exe, såna kan jag inte öppna alls. Det blir bara en vit sida med kryptiska krumelurer på.

[Pirkkolino]
0

#18 Oj då..synd att du inte får fina gubbar….  

Hoppfull
0

Här i småland där jag bor arrenderar i stort sett alla som jagar och jag skulle nog ljuga om jag påstod att det jagas ansvarsfullt överallt. Min man är jägare sedan länge och han suckar förtvivlat över de som skjuter markerna tomma! Han avstår helt från att skjuta vissa år då grannjägarna skjutit så att det är nästan tomt på rådjur.

Så det är en önskan såklart att alla jägare tänkte som du Peter men så ser det inte riktigt ut, tyvärr.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0

#20 Nej det är nog olika hur det fungerar på olika platser. Här hos oss finns en bra allmän attityd bland jaktklubbarna och i kretsen som sådan. Vi har nio lag här i vår "by", grannbyn omfattar 10 lag och nästa by lika många.

Här finns gott om lo, en del björn och varg, samt oerhört mycket räv, så alla är ytterst försiktiga med rådjuren.

Det enda jag är riktigt kritisk mot här, är hur de flesta äldre av våra jägare resonerar kring älgjakten - skjut det som kommer. En genomsnittlig vuxen älg häromkring har en slaktvikt på runt 130 kg, ungefär hälften av vad den borde vara.

[MargaretaA]
0

Jag antar att det här med jakt är okej om det går till som du säger peter. Men som jag vet har älgjakten legat nere här i Sörmland de senaste två åren - jag vet inte varför - men nånting måste ha blivit fel…

Anders 50
0

Oj, en tråd om jakt!

Har tyvärr inte varit hemma idag så jag kunnat delta i diskussionen, men efter att ha läst vad Peter skriver så har jag inte så mycket att tillägga. Håller med om det mesta.

På frågan om det jagas för mycket så kan det nog vara så på en del mindre marker när det gäller rådjur, särskilt bockjakten. Och visst känner man till lite om det som Hoppfull skriver.

När det gäller älgjakten så börjar vi häromkring få en bättre kvalitet i stammen efter ett antal år med selektiv avskjutning. Det bildas allt fler älgskötselområden, vårt omfattar ca. 26 000 hektar, där alla deltagande jaktlag jagar efter samma avskjutningsregler. Och när förslaget om det nya älgjaktssystemet går igenom tror jag vi kommer ännu närmare en bättre älgstam.

Vad gäller markägare och jakt så har jag turen att även jaga på Sveaskogs marker. Där har älgen sin givna plats och det är väl det enda skogsbolaget som inte vill utrota älgen. Där arbetas det mycket för att öka fodertillgången så att älgen har annat att äta än tallungskogen.

Lyckligtvis så är vi förskonade från rovdjur i mängd härnere i Småland, så än så länge kan vi våga släppa våra hundar och bedriva jakt som man hållit på med sedan man som liten parvel fick följa med pappa till skogen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

Ja det här med jakt är ju ett ämne som väcker starka känslor i båda lägren - både för och emot. Själv fegar jag ut och vill inte ha en åsikt och jag skyller på att jag vet för lite. Men en sak vet jag - det fina köttet hamnar i jägarens frys och det lilla som hamnar i butiksdisken är svindyrt. Att få äta viltkött verkar vara endast förunnat ett exklusivt litet fåtal - som jag inte tycker särskilt synd om, om de inte får jaga lika mycket som vanligt Tungan ute

Anders 50
0

#24 Svindyrt var ordet…tur att man inte räknar ut vad det kostar att få det köttet i frysen. Inte är det så i alla fall i södra Sverige att varje jägare lägger ner en halv älg i boxen.

Började man räkna vad kilopriset blir när alla kostnader för jakten är betald så vore det billigare att köpa det i delikatessdisken i affären.

[MargaretaA]
0

Men herrejösses det måste betyda att butikerna säljer under produktionskostnaden - hur hänger det ihop?!

[peter54]
0

#26 De flesta marklösa jägare betalar mellan 3000 och 10000 för sitt medlemsskap i en jaktklubb. Många betalar än mer, upp till 30 - 40 000 per år. Pengarna går i första hand till att betala jaktarrendet.

Jag själv är en av dessa marklösa, men vi har ett litet område och liten tilldelning, så vi har en låg arrendekostnad, runt 2500 per år och jägare.

Vi har en vuxen älg och två kalvar att dela på det antal jägare i klubben som väljer att delta på älgjakten, oftast 10-11 st (av 15). Oftast brukar vi få runt 8 kg älgkött. Eftersom jag inte jagar något annat ätbart vilt blir det ungefär 300 kr/kg älgkött och då är inga andra kostnader medtagna.

Med "andra kostnader" menar jag jaktkortet, övningsammunition, skjutbaneavgifter, bränslekostnader osv. I mitt fall omkring en tusenlapp (jag laddar egen ammunition). Då är mina 8 kg älgkött plötsligt uppe i 450 kr/kg.

Glöm då inte att jag är priviligierad som tillhör en kategori marklösa jägare som jagar billigt. Det är många jägare som betalar över 1000 kr/kg kött.

Det älgkött som säljs i butik kommer ifrån olika håll. Dels finns det jaktlag som säljer älgkött för att de har större älgtilldelning än vad jägarna gör åt med, då säljer man en älg till slakteriet.

Dels hamnar ofta trafikdödade älgar i köttdiskarna, förutsatt att de är "hela" nog att äta och dödas utanför jakttid eller tilldelad kvot.

Sedan finns det bolag som har egna bolagsjägare och dessa får en andel kött, resten säljs av bolaget till slakterierna, som sedan säljer det till butik.

[peter54]
0

#22 Att man inte jagar älg under ett par år kan ha en rad olika grundorsaker. Dels kan inventeringen ha blivit väl i överkant tilltagen så att Länsstyrelsen medgivit för stor tilldelning och avskjutningen blivit för stor.

Dels kan älgarna ha varit extra utsatta för annat tryck, sjukdom, rovdjurspredation osv. Hårda vintrar kan också ta sin tribut om jaktvårdsenheterna inte är tillräckligt observanta och stödfodrar extra.

[MargaretaA]
0

#27 + 28

aha tack dä fårstår jag lite mer.

chik
0

kan inget om jakt jag heller.

Men peter o 890 har sagt allt.O dom vet vad dom pratar om.

Men jag vill bara säga utifrån mina tankar.

Så för mig är det inte jakt utan slakt.

När man sätter upp foder bod ca 100m från jakttornet.O man parkera sin bil presis nedan för.så man inte behöver gå …Sådana mäniskor kan jag inte respektera.O det visar jag klart o tydlig..

Jag rider o går mycket i skogen o jag träffar inte en mänisk mer än när det är Älgjakt.O då sitter dom i sina torn..

Men jag har ett udda tänkande…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Vi är glada om vi får älgkött vartannat vart tredje år och med tanke på de utgifter Peter beskriver plus kostnaden för att vara ledig från jobbet så får man nog mera se det som ett halvdyrt nöje än ett prisvärt mattillskott Glad

[peter54]
0

#30 Det är inte tillåtet att jaga så nära bilen. Den jägare som jagar vid en foderbod kommer inte att blir respekterad bland andra jägare heller.

Däremot kan det finnas anledning att jaga från torn vid exempelvis en vildsvinsåtel. Det gör man av respekt för viltet eftersom det bara är på det viset man kan avlossa ett absolut säkert jaktskott mot vildsvin.

Om det vore slakt skulle jägaren komma hem med byte när hon/han själv valde att komma hem med byte. Så går det dock inte till i verkligheten. De flesta gångerna man är ute för att jaga kommer man hem tomhänt.

#31 Jag glömde den kostnaden. Orsaken till att jag glömde den är att eftersom vi har såpass liten tilldelning, så jagar vi aldrig på vardagar.

chik
0

Peter!1jag skall gå upp o ta kort så skall du få se hur nära jakttorn o foder bod.

O bilen.Det är inte folk från trakten.så dom skiter i det..

Cristine
0

Det blev en väldigt intressant tråd och jag har fått insyn i eran värld och fått lära mej mycket.  Man får sina goda ideer iblandGlad

Anders 50
0

Visst finns det "jägare" som missköter sig. Sådana figurer finns det överallt i samhället. Vore märkligt om jägarkåren vore de enda perfekta människorna.

Det är dessa s.k. jägare som förstör för alla seriösa jägare och ger jägarna dåligt rykte, och naturligtvis dras alla jägare över en kam.

Synd att alla de som fått en felaktig bild av hur all jakt går till inte får möjlighet att få ta del i hur jakten bedrivs när den sker på rätt sätt, vilket jag är säker på att det görs på de flesta marker.

En annan orsak till jaktmotstånd och illasinnade rykten är när icke-jägare, typ folk som rastar hundar, ryttare, (inte du Chik ?) och andra kommer i konflikt med jägare när det pågår jakt.

Efter en t.ex. en tillsägelse att koppla sin hund som stör jakten eller en förklaring att -"vi jagar älg här idag, kan du gå en annan väg?" så är det lätt att det blir bråk. Och då är det alltid jägarna som blir syndabockar, och med tiden så kan spridas väldiga rykten om dessa "hemska jägare som skjuter på allt de ser" både folk och fä!

Vet om flera sådana fall runt samhällen där seriösa jägare fått dåligt rykte på felaktiga grunder. Men som tur är har jag aldrig själv haft sådana problem, lite givande och tagande från båda sidor brukar lösa det mesta.

Hoppfull
0

Jag är ändå glad åt jakten och åt att jag har en mycket ansvarsfull jagande man, för köttet är både godare och nyttigare tror jag, än köttet jag köper i affären. Dessutom älskar han jakten så han får komma ut och sitta och meditera i lugnet och tystnaden och mår kanon när han kommer hem Glad

Maria
0

Intressant tråd och jag har fått veta en massa.Tack.

Nu handlar tråden mest om älg men hur ser ni (som är insatta) på det här med jakt på varg, lo, björn, järv osv.

/Maria

chik
0

890.jag håller med dig i vad du skriver…Man skall inte ställa till bråk.Men jag har svårt för att kalla det jaktlaget jägare. som inte orkar gå något o inte är ute o kollar sitt revir mer än jakttonet o stället en tunna med mat vid matbordet.

Sen dom andra jägarna som bor i samhället Dom respekterar jag.För dom är ute i skog o mark på sitt revir o kollar….

bumblebo.Jakt på varg olo björn järv kan jag inte tycka så mycket om.

Inte mer än att dom skall stjutas när dom tappar respekten för mäniskan o tamboskap..Mitt favorit djur är varg. Men jag vill inte ha den runt bena,Då skall den tas bort.Det är min åsikt…

Anders 50
0

Björn och lo jagas ju redan och det fungerar nog bra, med en lite större avskjutning kanske inte skulle skada på en del håll. Järv vet jag inte så mycket om mer än att den ställer till problem för samerna.

Vargen är ju ett känsligt kapitel. Folk har en gång utrotat den och att så skedde berodde på att folk inte kunde leva tillsammans med den.

Och när man ser vilka problem och kostnader vargen för med sig så funderar man på varför vi ska ha den åter och just på dessa platser där den finns nu.

Men nu är den etablerad och måste jagas så att stammen hålls på en sådan nivå att människor kan leva utan inskränkningar i sin tillvaro. Jakten bidrar också till att vargen blir skyggare för människan.

[peter54]
0

Det krävs en speciell typ av jägare för att jaga andra jägare. En del jägare menar att man aldrig ska jaga andra predatorer, åtminstone inte toppredatorer eftersom dessa inte har ett naturligt flyktbetende på det sätt bytesdjuren har.

För egen del ser jag mer praktiskt på saken. Jag tycker att det är populationstätheten som ska avgöra om och i vilken utsträckning jakt på de fyra stora ska ske.

Järven finns inte i en beskattningsbar numerär, så den kan vi inte jaga annat än skyddsjakt efter särskilt besvärliga individer.

Vargen har uppnått ett antal individer som medger att viss begränsad jakt kan ske, åtminstone lokalt. Jag skulle dock vilja höja ett varningens finger när det gäller jakt på djur med starkt utpräglad social struktur. Det är av största vikt att jägaren vet exakt vilka individer som kan skjutas och vilka som inte kan skjutas, i vargens fall Alfaparet.

När det gäller björn och lo har vi som sagt redan jakt, men den är för liten i vissa regioner så rovdjurstrycket där blir för högt.

En annan del av den här diskussionen är den alltmer "gulliga" samhällsattityd som framförallt björn och varg omgärdas av idag. Den är inte bra och leder till att rovdjuren tappar i respekt för människan, vilket i sin tur leder till att djuren tar sig in i byar och på gårdar.

En björn som blir överraskad och skrämd när den står med huvudet begravt i en soptunna, av något barn som ska till skolbussen kan mycket väl bli livsfarlig. Alltså det är inte frågan OM det händer, utan NÄR det händer. Jag tror dessutom att så snart det första fallet inträffar, kommer den allmänna attityden mot de stora rovdjuren att svänga 180°.

Som jag ser det var den gamla tidens metod bättre, man sköt då efter rovdjur, inte på dem utan efter dem, så att de begrep att där det luktar människa är det inte hälsosamt. Både rovdjuren och människorna mådde bättre av den metoden.

Hoppfull
0

#40 Instämmer!!

Cristine
0

Hur vet man om det är djur härifrån eller om de kommer från Norge eller Finland..vad händer om man skuter ett djur därifrån som är på Svenska sidan?

[peter54]
0

#42 Det vet man inte försåvida det inte är ett märkt djur, men det har ingen betydelse i något sånt här sammanhang. Djuret jagas på den mark det befinner sig, varifrån djuret kom ifrån början är ovidkommande.

Precis detta sker hela tiden med de så kallade vandringsälgarna i Norrbotten. När älgjakten inleds kommer dessa att jagas där de befinner sig just då.

moonflower
0

Tror de räknat väldigt fel ang antalet björnar och fler och fler incidenter inträffar - tror tyvärr att det behövs skjutas av en hel del björn i allafall här i jämtland och runt i kring. 

Vi människor har ju brett ut oss och djuren får inte plats lika bra och de är säkert inte speciellt lyckliga heller över detta.

Är  nästan helt vegeterian - och ändå kan jag förstå att det behöver jagas bl a älg - fast det är en stor skillnad på  jakt och jakt… Jakt med respekt eller vårdslös slakt?

Cristine
0

Ja just i jämtland har jag hört talas om tjuvjakt från scoter. Fy så avskyvärt.Skrikandes