Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 542 ggr
shareza
0

skogens guld

Skrattandehar varit ute i skogen i dag,,,hade svamp-lycka med mej,,drygt 1,5 kilo gula kantareller blev det och det efter dom var rensade,,,detta är för mej livskvalitet,,,ont överallt,,visst!!det är priset jag får betala,men tror dom flesta håller med mej,även om man har fibro eller annan värk så är det lycka och harmoni att komma ut i skog och mark.

Cristine
0

Ja absolut, och att komma hem med så mycket kantareller är enastående. De och hjortronen är en lyx plus att man tankar energi ute i naturen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Jag blir nästan förb….efter alla år med svampplockning eller snarare letande.

Det enda jag fått och då har jag varit i skogen säkert varje år i 30 år är Borrelia och en näve kantareller på sin höjd…Skrikandes

/Maria

shareza
0

ja det är inte alltid rättvist,,,men kan trösta dej med att jag bara de sista 2 åren hittat mycket gula kantareller,,,inann var det bara trattisar,,och jag har gått i skogen säkert 25 år(inte i ett sträck förståss)(L)jag började leta under mossa,,och då helt plötsligt fanns det massor,,jag brukar dela med mej till vänner o bekanta,alltid en välkommen gåvaKyssoch energin man får i skogen är underbar.

shareza
0

glömde säga att jag tycker synd om dej!!bumbleboo,,,borelia är inget roligt.Gråter

Maria
0

#3 Jag vet. Jag älskar kantareller…och skogen.

/Maria

shareza
0

bumbleroo,,,vet inte var du bor,,,jag bor i halland,,,du kunde få svamp av mej.Glad

Maria
0

Jag bor i Göteborg och det känns som om jag har avverkat hela Bohuslän…grrr.

#6 Snälla människa…Kyss

/Maria

[peter54]
0

Man måste ju liksom ställa in ögonen på rätt sökmode så att säga. Nu är det tidigt på året för gula kantareller och de borde vara hyfsat lätta att se bara man hittar bra växtplatser, men annars på hösten med alla gula löv på marken är det ingen lätt sak att urskilja gula kantareller.

Det gäller också att hinna före djuren, älgar och i någon mån även rådjur gillar svamp. Jag tycker nog att gula kantareller verkligen är guldet i skogen, inget annat är lika mycket värt för mig av det jag kan hämta där.

Cristine
0

Mmmm jag minns när mamma gjorde omelett med svamstuvning,det var bland det bästa jag visste.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

shareza
0

ja det är jätte-gott,,,,det ska vi ha i kväll,,,,visst är det tidigt på sässongen,,men den är också tidigare i år än normalt.

Åsa S
0

Har plockat ca 20liter kantareller denna vecka och har ätit många liter också, så idag ska jag inte äta några kantareller. Andra ätliga svampar jag känner igen som jag sett denna vecka är 2 stora Karl-Johan (med hyresgäster), 1st stolt fjällskivling (även denna med hyresgäster) + en av grannarna har 4st fina exemplar av jätteröksvamp i trädgården.

(de första små kantarellerna plockade jag i slutet av juni ofta kommer de små sommarkantarellerna ganska tidigt ifall det inte är alltför torrt)

Ett bra tips är att kolla in svampguiden.com där kan man skicka in rapporter med  vad man hittat och vart i sverige så då kan man gå in på sitt landskap och kolla vad folk har hittat där så man vet vilka svampar man kan försöka spana efter.

Hoppfull
0

Jag hittar aldrig gula kantareller… Gråter utom en gång när vi snubblade över ett jätteställe, men annars är det bara trattisar för hela slanten. Fast nu kan jag ju inte äta svamp längre så nu kvittar det ju Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

shareza
0

jag plockar bara gula kantareller och trattisar,,men visst är taggsvampen ätlig,fast den är ju senare,,,kan man äta röksvampen då den är vit,,,hittat massor av dom

Branneli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sambo var i skogen när jag jobbade häromdagen….en full påse kom han hem med. Innan vi tog kortet gav han bort 3 liter till grannen.

Tyvärr tycker jag inte om svamp…men det gör inget, tycker min älskade sambo Obestämd.

[peter54]
0

#14 Ja, men det finns ju svamp … som smakar …svamp … och sen finns det smörstekta gula kantareller på knäckebrödsrundel från Vikabröd. Det spelar i en helt annan division än bara … svamp FlörtSkrattande

Branneli
0

I min värld finns…svamp…alltså den som vi strövat runt & plockat i skogen…Jaa, så har min uppväxt sett ut !!

Jag strövar gärna runt för att plocka Glad…men…ÄTA SVAMP…..Tyst…nää tack.

De första yrkesverksamma åren av mitt liv, svalde jag konserverade champinjoner (fanns i de flesta maträtter). De var smaklösa & gled ner till magsäcken Oskyldig….

Men nu, låter jag de som njuter av dessa olika svampar …få göra det…det finns annat som min gom dreglar över Flört.

Åsa S
0

#13 På svampguiden är den listad som matsvamp, och det står att den ska vara vit och fast i köttet + att den passar att steka i skivor. +Jag har sett program på TV från england då man ugnsbakat den. Jag har själv inte lyckats hitta någon att plocka de är inte så jättevanliga här i mellansverige, jag har hittat rester av gamla jätteröksvampar i dikena när jag plockat kirskål på våren men grannens exemplar är de första ätliga jag sett, men jag ska nog gå och leta där jag sett de gamla svamparna tidigare (tyvärr är det massor av brännässlor där och inte bara kirskål). Men sedan är ju frågan om man bör plocka dem de verkar inte vara speciellt valiga här i mellansverige enligt länken nedan men hittar man fler än en kanske man kan ta en och provsmaka.

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/djur-och-natur/upptack-naturen2/svamp/jatteroksvamp-atlig-men-ovanlig/

Glömde även nämna att jag hittat 2 blek taggsvamp, en av dem hade hyresgäster men den andra var fin och vit i köttet.

shareza
0

tack för tips…och härliga svamp-fort,,var inne o kollade på sidan som var medsänd och det är sådan svamp jag hittat,,,