Ät mindre kött!
Det är resultaten från en studie om medelhavskost och Livsmedelsverkets förslag om miljösmarta matval. Kött ökar risken för cancer och är det livsmedel som påverkar miljön mest. Hur kom man fram till detta? Läs här:
Jag äter redan så lite kött att steget till att bli vegitarian är hårfint….
…men jag skulle sakna varmkorv i bröd och julskinkan!
Jag har bott runt medelhavet så vi har alltid ätit mycket grönt och mest fisk och skaldjur. Olivoljan predikar jag för ofta.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja, det låter vettigt… det finns mycket annat som är gott och bra att äta. Skulle kunna tänka mig att bli vegetarian, nu tror jag att jag är vad man numera kallar "flexitarian". Äter mycket grönt och äter kött ibland. Har dock en last… tycker tyvärr om att äta skinka ibland… men försöker att inte göra det så ofta.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Lite kött behöver man för proteinernas skull.

Man ska väl oxå notera att detta i första hand handlar om nötkött. I vår familj äter vi mest vilt och kyckling, ytterst lite nöt även om det emellanåt blir nötfärs.
Sedan är min fasta övertygelse att det är processerna och tillsatserna i maten som är den största boven, liksom uppfödningen om man talar kött. Våra matvanor i stort där många väljer halvfabrikat och färdiga matvaror som är fullproppade av tillsatser och ofta tillagade med väldigt dåliga fetter osv, kakor och kex mm mm. Om alla skulle skala bort allt sådant och bara äta mat tillagad av råvaror är jag rätt övertygad om att de flesta av våra vällevnadssjukdomar skulle försvinna.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag kan bara hänga på Hoppfull…Bra skrivet.
Lena.P är jag i verkliga livet.

#4 Håller jag inte med. Det går alldeles utmärkt att leva på en veg. kost.
#5 har säkert en poäng i att fabrikstillverkad mat inte kan vara hälsosam men vad gäller de miljömässiga aspekterna handlar det om djurfabriker.
#5 jo jag har också förstått att det mest handlar om nötkött och även gris… som jag uppfattat… och det är vad vi äter minst av - förutom skinkan då men det finns rökt kalkon och kyckling som också är gott - det är den rökta smaken jag tycker om
Jaha då är jag den första då att säga att jag älskar kött i alla former trots artikeln. Köttgrytor, köttgratänger mm. Mums. 
Jag tror att om jag äter vad jag känner för utan förutfattade meningar så är det OK. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#7 Ja som jag skrev så är uppfödningen inte bra!
Om det är kravmärkt kött då? Finns ju till försäljning privat på gårdar oxå.. Jag smakade på egenuppfött kött på en mässa förra året, vilken skillnad på smak det var.. Men det va rökt oxå har jag för mig, kanske inte så konstigt att det smakade annorlunda..
# 11 Oavstt kött så smakar nästan alltid nyrökt jätte gott om det är rökt på rätt sätt. Så där kan man bli lite lurad på den verkliga smaken på köttet.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#11 Krav-märkt kött är förstås bättre! Det ställs ju helt andra krav både på djurhållning och foder så det blir ju aldrig som det massproducerade köttet som säljs billigt i handeln. Ett bra val! 
Rent generellt så skulle nog många må bra av att variera sig mera, att äta vegetariskt några dagar i veckan och kött några. På det sättet mår både djuren, våra kroppar och miljön bättre.
Ja det håller jag med om Hoppis :-)
Både i Sierra Nevada(Granadafjällen) och i Pyreneerna kan man få vänta länge på kyckling om man åker upp och äter i någon av småbyarna därför att de går ut och slaktar kycklingen medans du är där. Man fyller väntetiden med glatt prat och sangria så det går ju bra. Vill man äta lamm är det bäst att ringa före.
Hmm, den här diskussionen har jag sett på många ställen under de senaste åren och som vanligt tycker jag att det saknas en del sunt förnuft i den, speciellt blir jag alltid lite misstänksam när Djurens Rätt är inblandat. I mina ögon är det en rabiat organisation som i många stycken sätter andra djur före människor.
Jag håller absolut med om att köttandelen generellt är för stor i vårt kosthåll idag, men därifrån till att helt undanröja köttinslag i kosten tycker jag steget är alldeles för stort och inte alltid ens möjlig (jag måste själv äta en del kött). Speciellt inte i ett land som Sverige om man samtidigt ska vara miljösmart.
Här har vi en lokal köttbutik med närproducerat kött, mer miljösmart än så kan man knappast bli eftersom det inte transporteras någon sträcka alls. Jämför man det med exempelvis alla tofuprodukter som är så poppis numera, vilka ofta transporteras från andra sidan jorden och dessutom skövlar man regnskog för att utöka sojaproduktionen, vilket snart kommer att kosta mer än jorden kan bära.
Vegankost fungerar dessutom enbart för färdigväxta människor. Man kan inte föda upp barn utan animaliskt fett och protein utan att de riskerar svåra hjärnskador. Vi människor har en enzymuppsättning som visar klart och tydligt att vi, precis som råtta, gris och björn, är allätare.
Det som behövs är mer sunt förnuft så att djurhanteringen blir värdig och transportsträckorna för alla former av livsmedel minimeras. Exempelvis är den ekonomiska handelsbalansen ofta en käpp i hjulet eftersom man utsätter livsmedelsproducenter i olika delar av världen för orättvis konkurrens så att de inte kan producera livsmedel för att försörja sig.
Det ger nedläggning av fungerande jordbruk bland annat här i Sverige. Jag tycker att det är fullständigt vansinne att vi ska plantera igen åkrar som generationer av bönder har brutit sina ryggar för att röja och istället importera billigt spannmål.
Det är vansinne att importera kött och alla andra livsmedel som vi kan producera här. Handelsbalansen borde bygga på att man exporterar ett eventuellt överskott och importerar sånt som är omöjligt att producera här.

Jag är köttätare! Tänker inte skola om mig heller. Jag tror på en varierad kost så att man får i sig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler man behöver.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Dagens Nyheter hade en artikel häromveckan,
med TVÅ lite banbrytande "nyheter" dels att det vara inte bara ok,utan nästan bra med lite,vin varje dag OCH "första officiel" ..inte bara vaga rekomendationen att äta mindre kött kan kanske vara eventuellt möjligen vara ok,,för ett långt liv,Det var ganska tydligt skrivet: Ät mindre kött ! (o ta ett glas vin då o då)
det var "kopierat" från British Medical Journals
jag tror denna artikeln är byggd på samma engelska förlaga
¿ var det inte någon som kopierade in den här ?
Själv kan jag inte äta mindre,för jag är vegetarian *ler*
..andra,får själva ta ansvar för sin kost och hälsa..
penke
(från lånad dator)
Jag har inte ens tanken på att sluta äta kött.. Det är så gott och mättande :-)
Ja vi är olika där… själv kan jag känna mig lite "förgiftad" efter att ha ätit kött, ibland. Otäck smak i munnen efteråt - men bara efter rött kött…

Jag är av den tron att vi har olika kroppar och således olika behov. En del mår kanonbra av kött och upplever att de behöver det för sin hälsa, andra mår väldigt bra av att blanda kött och vegetariskt och åter andra mår allra bäst helt utan kött.
Därför tror inte jag på generella rekommendationer, jag tror att var och en behöver lära sig att lyssna på den egna kroppen och dess signaler. Lära sig vad det är kroppen egentligen vill ha när den ger oss sug efter olika saker. Kroppen är fantastisk och vet själv exakt vad den behöver och försöker få oss att förstå det. Så om vi lär känna våra kroppar bättre skulle vi oxå anpassa vår kost efter det och må mycket bättre.
Tror jag alltså.
#21 Låter sunt. Det är nog mycket svårt att "omvända" köttåälskare till något annat.

#21 Jag har läst någonstans att, beroende på blodgrupp, ska man ha skilda behov av olika föda… Nu kommer jag som vanligt inte ihåg hur det var…

Jo det finns en sådan teori, men den stämmer då inte på mig, precis som alla andra generaliserande teorier

Tråden handlar om att äta mindre kött men genast går köttätare till försvar. Man ser hur känslig denna fråga är.
Nu är det ju inte Djurens Rätt som uppmanar utan livsmedelsverket. Läs gärna mer på deras hemsida. Det finns inga näringsmässiga förhinder för barn och ungdomar att äta vegetariskt om de vill det.
När det gäller Djurens rätt som organisation tycker en del att de är för mesiga och en del att de är för radikala. Knepigt!
Ur djurens synvinkel är KRAV knappast bättre. KRAV har en mer restriktiv syn på läkemedel vilket gör att djuren inte alltid får läkemedel när de behöver det.
Prova en vegetarisk dag i veckan så kanske köttdieten framstår som rätt torftig till slut.
När det gäller miljöaspekten som rapporterna handlade om rekommenderas Jens Holms häfte "mat, miljö, rättvisa. Köttkonsumtionens påverkan på miljön och den globala livsmedelsförsörjningen"
Jag tror att om folk satte sig in i ämnet mer så skulle mycket förändras. Mer fakta och mindre tyckande.

Fast det är väl inte så konstigt om människor som älskar kött inte vill sluta äta kött? Det betyder ju inte att de inte bryr sig om miljön eller djuren. Många som lever vegetariskt gör ju andra totalt mijlövidriga saker som de rättfärdigar på sitt sätt så det är svårt att döma tycker jag.
Personligen tycker jag absolut att man kan äta vegetariskt ibland och jag köper inte det billiga äckliga kött som framställts på ett vidrigt sätt. Men det är ju mina prioriteter… å andra sidan kör jag bil varje dag och gör annat som inte är snällt mot jorden.
Det finns så många fler saker man kan kämpa om som är mijövidriga, men var och en har sitt hjärtas frågor och det ena är lika bra som det andra tycker jag 

#26 Ingen dömer någon men diskussion måste vara tillåtet. Vilka miljövidriga saker tänker du på som vegetarianer gör?
Tråden handlade inte om att bli vegetarian utan om att äta mindre kött för miljöns skull bl.a.
Skulle någon vilja vara vegetarian så tycker jag det är bra.

Jag menar bara att de precis som oss andra inte är renlevnadsmänniskor helt igenom. De som är vegetarianer är ju inte duktigare än andra med sopsortering, handla miljövänligt, köra mijlövänligt osv. utan är som folk är mest.
Nejdå, jag menar inte att du dömer… jag menar bara att det faktum att äta kött kanske inte är värre än att köra en orenad bil många många mil varje dag… och den som gör det ena kanske inte gör det andra.
Däremot att välja bättre både mat och annat i vardagen bör vi väl alla sträva efter.
Sedan håller jag med dig om att det är en känslig fråga, åt båda håll skulle jag vilja säga. Det enda sättet att närma sig varandra är nog med total respekt (och nu pratar jag generellt och inte om denna tråd) för varandras val.
I strävan efter en bättre värld är mat en del bland många andra som jag ser det.

#28 Visst. Är man vegetarian av etiska skäl kanske inte miljöaspekten eller hälsoaspekten är den viktigaste. Så kan det ju vara.
Ja mat av bättre kvalité är ju önskvärt och strävan borde ju vara att uttnyttja de resurser vi har så effektivt och etiskt som möjligt.
Nog måste man kunna diskutera köttkonsumtion utan att bli beskylld för hetsjakt eller att det man säger är propaganda trots att det finns undersökningar att luta sig mot. Jag tror att mer kunskaper är den enda framkomliga vägen. Matvanorna har vi med oss från barndomen och de är svåra att förändra men om kunskapsnivån höjs tror jag de kan förändras. Det är viktigt att man ser/hör vad den andre verkligen säger/skriver och inte vad man tror eller tycker sig se.
Håller med dig i din sista mening.
Om man vill leva längre så skall man följa dom förslagen om man är Grek.
Många undersökningar har visat att om en viss folkgrupp lever längre på grund av en viss diet så kan man inte föra över den dieten till en annan folkgrupp och på det viset öka livslängden. Det är många andra faktorer som som spelar in.
Det intressanta är att om du vill leva länge så skall du inte komma från Grekland eller Italien. Japan ligger högt på listan och dom äter som vi vet mindre kött och mycket fisk men inte långt efter så ligger Australien där man älskar sitt kött.
Om vi skall tänka på miljön så finns det mycket annat som är viktigare än om vi äter kött eller inte. Om man inte kör bil utan använder cyckel så sparar man mer på miljön än om man inte äter kött.

Jag tror att genetik har en större roll än kosten, ang. om vi får leva länge eller inte… Däremot kan man säkert förbättra sina odds genom att leva ett sunt liv…
Jag låser den här tråden då det visat sig att TS har spammat ett stort antal sajter med samma innehåll.
Denna sajt är inte en plattform för diverse propaganda från personer som aldrig skrivit här tidigare.