Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 2087 ggr
zabelle
0

Spikmatta

Jag har fått en spikmatta Tyst….

Någon som har provat?

Zabelle   

[GunillaF]
0

Är det skönt att ligga på ?

zabelle
0

#1 Näää.. det var skönt att kliva av den. Skäms

Jag har inte gett den en ärlig chans än, har bara provat 2 gånger, men den ska vara bra för massor av "krämpor". Så här står det på broschyren som följde med:

Yantramattan är ett klokt val för dig som stressar, sover dåligt, har låg energi, muskelspänningar, stelhet, huvudvärk, smärta i rygg och nacke, eller dig som bara behöver bättre och djupare vila.  

Zabelle   

[GunillaF]
0

Den kanske känns bättre när du testat flera gånger.

solblomman47
0

Jag köppte en grön Shakti spikmatta i våras. Jag tycker den var skön bara man lagt sig på den men man ska inte röra sig mycket under tiden man ligger på den för då gör det väldigt ont.Jag tom somnade på den flera gånger.

Tyvärr så har jag lånat bort den och den har inte hittat hem ännu.*s* Får förmodlige hämta den för nu ska jag börja ligga på den få se om det hjälper min ny onda nacke och bröstrygg.

En av mina väninnor köppte en samtidigt hon ligger på den varje dag och tycker att det är det bästa hon köpt.Hon brukar passa på att meditera samtidigt.

Man får nog ligga ett tag på den innan man kommer överens med den vissa gllar den inte alls.

Jag saknar min lilla spikis.

Soffe
0

Jag har min Yantra-Matta här hemma som jag tycker är ont-skönt att ligga på en stund varje dag :-)

zabelle
0

#4,5, Ska absolut ge mattan fler chanser. Kan ju vara skönt efter ett rejält träningspass.

(åtminstone efteråt..)

Zabelle   

Soffe
0

En spikmatta ger skön avslappning och glädje.. Den frigör må bra-hormoner :-)

chik
0

Är det inte så att kropen av ger Ensymer???.Något som man porodeserar i kroppen när det gör ont.Det är väl det ämnet som blir mer av????

Någon som vet vad som händer på spikmattan?

Lena.P är jag i verkliga livet.

Soffe
0

Enzymer har jag inte läst eller hört talas om, men som jag skrev så frigör den må bra-hormoner som kallas oxytocin.. Även seretonin har jag för mig..

zabelle
0

Jag fick min spikis av omtänksamma vänner därför att jag kännt mig "låg" ett tag och inte alls varit samma energiknippe som jag brukar. Den påstås ju kunna ge ny energi och det gör ju "må bra hormoner"

Zabelle   

Soffe
0

Japp.. Precis :-) Det bästa tycker jag är att använda den en stund varje dag och efter att man blir van så kan man utöka tiden..

Maria
0

Jag har den gröna i plast och jag var mycket tveksam i början men jag tycker om den.

Det gör förb. ont de första 2-3 minuterna men står man ut så infinner sig en skön värme och man blir så avslappnad. Jag somnar nästan varje gång.

Det sägs att eftersom det gör ont av spikarna så utsöndrar kroppen endorfin som är det kroppsegna morfinet vilket bidrar till välbehaget.

/Maria

Soffe
0

Ja endorfin heter det ju! Tack för påminnelsen :-) Jag blandar ihop alla hormonerna :-P

evrekaw
0

Jag är spikmattefrälst… Har en shakti… Ligger på den i ca:20 min varje kväll innan det är dags att sova. Varvar ner och somnar mycket lättare efter det.

En Shakti har sammanlagt 6000 piggar(spikar) dessa fungerar som en sorts akupunktur som stimulerar både endorfiner och annat som får en att må bra.

Den är bra mot sömnsvårigheter, ryggont och mycket mer.

Här finns bild, info och - om man vill köpa en…

http://www.shaktimattan.se/

Shaktimattan - en spikmatta du kan lägga i väskan!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

zabelle
0

#14 så ser min matta ut! Min man sover jättedåligt… kanske kan hjälpa honom att ligga en stund på mattan?

Zabelle   

evrekaw
0

#15 Absolut! Om han tycker det gör ont kan han börja med att ha en T-shirt på sig. Man vänjer sig allt eftersom… så kan man köra utan T-shirt efter några gånger…

Karlar brukar ju vara lite pjåskigare…Flört Men min man ligger också på den emellanåt.

solblomman47
0

#14 Precis så där såg min ut=)

penke
0

ni som tagit ert ryggnjutning till dess spets..

har ni fattat vad det är för skillnad på de olika..mantra o shakti-mattorna ser väl lika ut,"samma" blomma..

en annan har vanliga plast-piggar,en o en  (och att man ..kan klicka ihop flera segement hur sort man behöver..) den ser mer ut som vad jag skulle kalla en traditionel fakirmatta

men,de andra,är det bara färg o pris som skiljer ?

(finns det kudde till?)

penke

/inte snarstucken

Maria
0

Hallå snarstucken…FlörtJag har fakirmattan och den gör ONT. Men oj så gott det känns när ryggen blir som bedövad efter några minuter…

/Maria

aggeelin
0

Jag har spikmatta och tycker att det är skönt en del dagar och andra dagar känner jag panik när jag lägger mig på den. Det är skönt att ligga och andas på mattan… blir sömning men sen pigg igen när jag tar bort mattan. Blodcirkulationen ökas vilket ger både det ena och det andra tänker jag…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

evrekaw
0

Jag har hört att man ska undvika att ligga på den om man är sjuk. Vet inte varför… Är det någon av er som hört liknande och vet?Obestämd

penke
0

..är du en såndär ..maskinist ? :- )

jag tycker de/din ser ondare ut,även om det verkar vara  .."trubbigare" piggar..

¿ ont så det gör gott när man är aldeles bedövad.. !?!?!?

vore det inte enklare att ..sluta

hammra sig på tummen ? *skratt*

närå,jag ..förstår..nej,jag har lärt mig något liknande,att skillnaden mellan smärta o njutning är väldigt kort..opps,det där lät nästan kinky Skäms *skratt*

penke

evrekaw
0

#22 Grrrr… penkeponken…   

penke
0

..jag är jätteolydig…. *hihihiiiiiiiiiiii*

penke

Cristine
0

Men vart har jag landat någonstans..en massa pers som pinar sig själva!Förvånad förr gjorde man det genom att ligga och sova med papiljotter. Senare genom att ta på sig blöta jeans för att de skulle sitta tajt när de torkade..och andra fick man lägga sig på sängen för att dra upp dragkedjan

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

#25 Det är andra tider nu Cristine. Du och jag hänger inte med alls eller kanske det är så att de här ungdommarna inte förstått ännu att man kan ligga på mjuka sköna bollster! Flört

Maria
0

#22 Haha, jag det finns kanske en liten maskinist som gör sig påmind när jag slumrar…

/Maria

evrekaw
0

#25 #26 Men detta är ju uråldrig kunskap! Det handlar inte om att vara fakir eller masochist… Det är en form av akupunktur som verkar positivt på många sätt…

Ta och testa en vettja… Ni kanske blir lika betuttade i den som jag…Flört

Soffe
0

Näää inget fakireri här inte.. Håller med dig evrekaw :-) Men vet ju inte förräns man testat ;-)