Vin sorter.
Om jag dricker vin ska det vara Marques de Riscal som är ett fylligt vin med lite smak av fatet,det smakar bra till rött kött.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Eller Siglo!
Vilken favorit har du?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag gillar röda fylliga viner, gärna Chilenska!
Siglo har jag smakat och det är jättegott men de andra har jag inte testat så nu måste jag genast inhandla dessa! Tack för tipsen!
Jag är ingen kännare av röda viner. Ska jag ha det nån gång, så tar jag bara nån flaska och hoppas på det bästa. Till mat ska de vara lite kraftigare. Som drink så gillar jag de lättare sorterna.
Men annars föredrar jag vitt bubbel 
Just nu kan jag nog dricka vad som helst eftersom jag tappat smaken och lukten (hittar dom inte!
) !!
Annars så gillar jag mustiga röda viner med inslag av vanilj.
jamen titta där har vi ju den! Den gillar jag 
#7 Ahaa.. Gillar du oxå den 

Gran Feudo Reserva, Montecillo är två av favoriterna. Lägger gärna en slant extra på ett gott rödvin och gärna Merlot eller Tempranillo
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Merlotdruvan är en klassisk migrän/huvudvärksdruva så jag kan tyvärr inte dricka Merlotviner.
Som tur är finns det många andra goda druvor 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ett tag snöade vi in totalt på Portugisiska rödviner, gärna från Dão-distriktet. Smakrika, lite mustiga som passar finfint till grillat. Bra priser brukar det vara på portugiserna också. Mycket smak för pengarna tycker vi.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Siglo är ju aldrig fel, ett annat riktigt gott rött vin är Morellini de Santano Leonardo, hur gott som helst och finns både i rött och ett friskt rosé.
Amor Vincit Omnia

Jag har också dåligt lukt och smaksinne just nu… Vad kan det bero på?
Ett glas rosè är ljuvligt såhär på våren, annars är Zinfandel min favorit..
Shar
Jag är mycket dålig på viner.Röda viner gillar jag inte, de är så sura.
Däremot vita viner till skaldjur eller fisk.Finns det någon som kan ge ett bra tips på ett gott vitt vin?
" Var nära naturen - var när dig själv "

Inte direkt nåt namn men vita viner från Sydafrika brukar vara goda.
Shar
Ok Tack Shar, då får jag testa det! 
ja Sydafrika! jag håller med. Annars så finns ett ganska stort sortiment av små flaskor som man kan prova sig fram med. En del tidningar har ju vinprovning där de sätter betyg på vin. Sök på nätet. Annars så är det ju tyvärr oftast så med vin att man får det man betalar för. Ju dyrare desto bättre. 
Här har receptsajten Tasteline en söktjänst för massor av olika betygsatta viner.
Den kanske är bra för oss som vill ha lite vägledning i vindjungeln.
Tack Maggan :-)
Tack Maggan! 
Så här in för sommaren så kanske ett litet vintips kunna passa?
Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.
Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.
De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan
jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.
Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.
Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.
När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.
Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.
Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft
Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt
Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:
- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.
Lycka till med vindrickandet i sommar! ;-))
haha 
för ett ögonblick trodde jag du var vinkännare på riktigt, men det gick över nånstans i höjd med ättikan 

Hehe!! 
#21Mammi
!!! var har du lärt dig allt detta ? (1
själv är jag mest insnöad på röda "kniv o gaffel" viner,kraftiga o smakrika,med en viss geografiskt spridning,började i Rioja,sedan spanien,> portugal > chile/argentina>sydafrika ..
den enda gången jag fann ett italiensk röd vin som var ok hände på plats (i rom) på -nittotalet,kylt (sic) nästan moserande en varm vårdag,till frutti del mare con penne,det var en hit,trots det eg, var något blaskigt
till i våras då jag fick rådet att prova en Valpolicella Allegrini nr 6010, 99 kronor .., *suck*, det har blivit hembjudet nå´n mer gång :- )
penke
(1 *asg*

Den är underbart kul. Den börjar lagom seriöst så man tror att man ska få ett riktigt bra vintips, vilket gör den än bättre, tycker jag.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.