Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettsjälvförverkligande
Läst 1894 ggr
Mads
0

Insikt

Jag har länge velat och strävat efter att komma till insikt i livet. Om vem jag är, hur jag är, vem jag är ämnad att vara osv. Ja, ni vet alla de här djupa tankar man har ibland eller ofta.

Säkerligen har jag ännu inte all insikt som kanske kommer genom livet men anser att jag har kommit ganska långt nu. Inser också att det var betydligt jobbigare och energikrävande än vad jag från början trott.

Livet är verkligen ett rejält äventyr som vissa dagar får en att sväva på moln och andra dagar undra vad fasen man är här för. Antar att det är en del av dess balans och charm.

Amor Vincit Omnia

[GunillaF]
0

SkrattandeHärligt Mads. Du är inte så himla gammal och har kommit långt i din insikt. Det är ju bra. Det finns de som levt ett långt liv men ändå inte kommit så värst långt.

Visst vore det tråkigt om man visste allt från början?!

Det är lite av tjusningen att det är upp ena dan och ner någon enstaka, ibland. Det är på det viset vi lär oss saker och ting.

Mads
0

# 1 Jag får lite känslan av att jag inte kom till insikt så vidare snabbt i mitt förra liv så kanske därför i yngre ålder denna omgång Flört För nån gång ska man förhoppningsvis fatta poängen med det hela som gäler just för en själv Skrattande

Ja, det där med facit i hand tackar jag nej till. Icke att jag skulle vilja veta vad livet kommer med innan.

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

Jag tror att man kommer till nya insikter hela livet. I livets skola blir man aldrig klar. Man kan komma till insikt genom att leva vaket med ögonen öppna, iaktta och dra slutsatser av det man ser.

Alltför många går "sovandes" genom livet…

Cristine
0

Jag har inte något att tillägga, Gunilla och Maggan har sagt just det jag ville säga.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Insikt är ett ganska subjektivt begrepp som jag ser det. Två personer kan komma till diametralt motsatta insikter genom sin väg i precis samma spår.

Insikt är en process som pågår hela livet och processen handlar om att lära sig alla sina förmågor och begränsningar i relation till den verklighet vi lever i.

Mads
0

För mig handlar insikt om att förstå sig själv såväl som andra. Men det är ett stort begrepp som är svårt att definiera med ord tycker jag.

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

Jag tror det handlar om att förstå sig själv och sin plats och uppgift i det stora det hela.

Men egentligen så är väl en insikt allt det som man säger aha om Glad

Hoppfull
0

Jag instämmer med peter här, att utvecklas och således komma vidare, till insikter, handlar om att låta sig vara med i de processer som krävs för detta. Som Maggan skrev finns det allt för många som väljer att vara utanför dessa krävande processer och därför oxå utvecklas betydligt mindre och mer långsamt än de har potential till.

Å andra sidan kan man ju uppleva det väldigt sporrande att se dessa människor som står stilla då det får en själv att verkligen vilja utvecklas och inte stagnera som de… så de fullföljer kanske sitt uppdrag de med Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

evrekaw
0

Jag har börjat inse att så fort jag trott jag förstått något så händer det förr eller senare något som gör att jag måste omvärdera det jag tidigare trott…

Ytterst få saker får vara fastcementerade…

Men jag antar att livet är som en lång lång skoldag och att döden bara är en rast innan det är dags för nästa lektion (liv) Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hoppfull
0

#9 Men visst är det underbart?! Det finns inget som gör mig så glad som när mina erfarenheter uppdateras, fördjupas och omvärderas, det gör mig sååå lycklig! Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mads
0

Precis att komma till insikt innebär ju att förstå att inget är detsamma alltid och inget går att applicera på alla människor eller alla situationer. Allt är unikt vilket gör det betydligt svårare att begripa sig på.

Amor Vincit Omnia

evrekaw
0

#11 Men allt det där svårgripbara gör det mera spännande. Om jag aldrig stötte på utmaningar skulle det vara bra trist…

Det är därför jag älskar att jobba med ungdomar. De vänder med jämna mellanrum oftast allt jag tror på kant… Eller när jag tror att jag vid det här laget är en pedagogisk veteran… Då dyker där alltid upp en elev som inget fungerar på. Jag tvingas göra en djupdykning och pröva nya marker…

Det finns dem som tycker att dessa elever är så besvärliga. Jag älskar dem. De får mig att känna mig levande. Om inte annat tvingas man bibehålla ett rörligt intellekt…Flört

Mads
0

# 12 Jag har ju då själv varit eleven som ena dagen hade högsta betyg och andra dagen inte alls dök upp. Glad som tusan ena dagen och helt förtvivlafd och deprimerad nästa. Kanske inte riktigt så häftiga svängningar men nåt åt det hållet. Många härliga människor engagerade sig i mig och många struntade i det, men just nu tycker jag nog själv att det till slut gick ganska bra ändå Flört

Amor Vincit Omnia

evrekaw
0

#13 En drömelev alltså… För fy så tråkiga alla de som bara fungerar perfekt hela tiden är…Obestämd

Nej tacka vet jag trasselsuddar (som jag kallar dem) Därför jobbar jag inte på studieförberedande program. Jag leds ihjäl då…

Insikt angående sig själv är ju svårare. Man är ju inte direkt objektiv. Man ser inte allt i sina egna skrymslen och vrår precis. Då är en vuxen dotter rysligt bra att ha. Där får man "sanningar" som heter duga, rakt i ansiktet.

Emellanåt blir jag till och med sårad, men får då tänka efter, och oftast ligger det något i även det som sved… Så jag brukar tänka att det är en ynnest att få det av någon som verkligen älskar mig.

penke
0

¿ är inte Insikt något som kommer till dig,istället för att det är något du ..jagar..och kan få grepp om.

att det är något som universum öppnar sig och glimmar till med..så du bara får en snabb glimt/aning om …

inte det hela,bara en liten pusselbit av det stora,bara den lilla är så mäktig att du inte kan sätta ord på den,inte riktigt förklara o berätta om den

det är ..en känsla du bär med dig,som är lättare att uttrycka i handling/känslaeller som en Harmoni ,inom dig 

så du bara kan säga: aha..utan att riktigt kunna sätta fingret på …

öpnna ögon eller hjärtan undelättar,men jag tror de kommer när du är redo.

penke

evrekaw
0

#15 Jag tror det är både och Penke… Både något som kommer till en och något man kan söka aktivt. Allt kommer inte flygande till en som stekta sparvar in i mun.

Man kanske läser om ett visst ämne och därigenom, när man smält informationen, kommer till insikt…

[MargaretaA]
0

Insikt är väl när "poletten trillar ner" tycker jag. Det kan ligga arbete bakom, men plötsligt - när man kanske håller på med nåt helt annat - så händer det bara… KLONK säger det! Förvånad och så vet man plötsligt Glad

evrekaw
0

#17 Precis! poletten trillar ner eller man får ett haleluja moment… Alla bitar faller på plats! Skrattande

penke
0

joooo,same,same but different ..ord

med öppna ögon o hjärtan samlar man in,smälter/"marinerar" (jag kunde inte låta bli,jag tycker det är ett härligt uttryck för att .."låta hjärnan ligga i blöt" o suga åt sig av ..funderingar)

och när man är redo så: aha

nop,det är inget man går en veckoslutskurs i insikt i .. :-- )

penke

sedan,är kanske frågan,om vi har samma sanning att få insikt om…?

evrekaw
0

#19 Sanning är ett ytterst relativt ord… Ingen äger den men alla vill ha den…

[MargaretaA]
0

samma sanning?! Förvånad

nej nej nej penke så får vi aldrig tänka! Vi får aldrig snegla på varandra och värdera vem som får de "rätta och sanna" insikterna. Vi strävar efter insikter som vi känner är på rätt plats för oss själva. Det kan vara nåt helt annat för nån annan… låt alla blommor blomma Flört

penke
0

Lugn MagganA Glad

det var precis så jag menade,vi har alla vår egen väg att gå..att finna just vår egen sanning (att det finns flera olika sanningar) (och att ingen är babsolut!)

#19 *ler*

penke

hmm,måste nog bita mig i tungan Tungan ute å skriva,att även under veckoslutskurser kan man få en skymt av sanningen ..,men då är det mer som Målet än Vägen ?? *skratt*

[MargaretaA]
0

haha då är vi överens då penke Flört

Alla vägar sägs ju leda till Rom, men sen går vi nog lite olika…

penke
0

joo,våra sanningar är bara ..nästan samma Glad

du har en bra liknelse,vi har olika vägar,men samma mål(?) ,ibland har vi innerkurva ibland ytterkurva,ömsom medvind ömsom motvind,vi startar från olika platser ,tar olika vilopauser..,ibland hinner vi ikapp någon,ibland blir vi omsprungna..ibland har vi sällskap ..

penke

[MargaretaA]
0

ja just precis Glad