"Guldskojare"
Polisen i Västernorrland varnar för guldskojare. Skojarna tränger sig på människor och försöker få dem att köpa smycken som vid första anblicken ser ut att vara av guld men i själva verket är det av ett värdelöst gult material.
Har du eller någon du känner, blivit lurad att köpa värdelösa föremål någon gång?
Nej!Jag köper bara saker från affärer.Vill inte medverka till att det kan vara stöldgods.
Men dessa Nissar popar ju upp varje sommar..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det där har de kört länge med i utlandet. Man ska aldrig köpa av dessa människor.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Då bor jag i utlandet.För vi har haft dessa skojare i flera år…Och ficktjuvar härjar också på sommaren.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Cristine vi bor nog också i utlandet för det här har de hållit på med i flera år både i Hälsingland och här.
Efter E4 har de fejkat att de får fel på bilen eller att det hänt något annat. De kliver bara ut och ställer sig mitt i trafiken och försöker göra allt för att få folk att stanna.De gör så att det ser ut som det hänt något, jag har sett det själv två gånger mellan Hudik o norra hälsingegränsen.
Ena gången höll jag nästan på att bli trängd själv men lyckades smita i mellan*s*jag funderade på om jag skulle köra på mannen om jag inte kom i mellan=). Jag vet att de tom har stulit mobiler och annat ifrån bilarna när de försökt sälja sitt krafs.
Sedan går de runt i städerna och byarna på parkeringarna de har varit flera år i omgångar på min affärs parkering. Jag tycker synd om de som inte vet vad de handlar om.
I Hälsingland har det nog hållit på mera än här uppe i Medelpad,men de sista åren har de även kommmit hit. Jag vet att i Hälsingland skickar de in minderåriga för att stjäla och även stjäla plånböcker mm. De vet vilka de är men eftersom de är minderåriga som gjort brottet kan de inte komma åt dem.
Jag köper aldrig bara går om de vill mig något men jag tycker synd om alla godtrogna människor som råkar illa ut.
Sedan har vi ju alla dessa rosförsäljare som också poppar upp samt tavelförsäljare och en massa andra *nasare* som ringer på dörren nu när det blir sommar. Jag har sån tur att jag brukar kunna gå ut på balkongen och fråga vem det är, så då brukar jag bara säga nej och sen går jag in.Sen kan de stå där med lång näsa.=)
Vi bor på ett litet lungt område med bara två återvändsgator så här sker det inte så mycket men det har hänt några små saker bla var det försäljare som gick runt och på natten stals det cyklar som stog ute.
Här hade vi aldrig dörrarna låsta när barnen växte upp vi hade tom öppet när vi for bort de skulle man aldrig våga ha nu.Jag låser alltid nere i hallen eftersom jag alltid är på övervåningen för jag skulle inite höra om de kom nån insmygande nere eller så tror jag att det är mina andar som kommer och bryr mig inte.*s*
Det var även folk ute hos äldre för några år sedan de var flera så medan de underhöll *offret* så passade nån annan att gå runt och kolla upp samt även stjäla pengar om de hittade det.
Nä nu får det vara nog med dessa föräljare och lurendrejare bäst som det är råkar man väl ut för nått själv för de är förbaskat smidiga*s*
Jisses är det så utbrett
ja då har det sina fördelar att vara lantis. Jag har aldrig varit med om det här i Sverige. Tack för infot Gunilla och till dej också Kerstin.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Vi är förskonade på Ön också… Alla vet ju hur lätt man spärrar bron och fångar in fula fiskar den vägen… Så smarta bovar kommer inte hit…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#6 Ah…bor du på en ö? Vad härligt! 
Ja jag bor väl för nära E4 och parkeringarna de varit på i vårt centrum ligger alldeles vid stora vägen.Ser ju bar på vårt område vad lungt det är här i jämförelse med områden som ligger centralare.
#6 Därute förstår jag att de inte vill komma för de finns ju bara en väg dit och därifrån ut till fastlandet.De är en härlig ö du bor på fast det har blivit mycket bebyggelse där sen bron kom.Var ut för ett tag sen på norra sidan passade på att åka en sväng på södra också när jag for hem för nu är det några år sen jag var ute där.
Min yngste son umgicks med kompisar från ön när han växte upp så då var det mycket skjuts dit ut.Sedan var det ju alltid
A… fejden som Scouterna hade där ute varje höst.
Jag minns tom när jag fick åka färja dit ut för min mamma hade släktingar där ute som vi hälsade på ibland när jag var liten.
Guldskojare finns det gott om, även i den etablerade smyckebranschen. Ni har väl sett allt krimskrams som säljs på alla turiststråk varhelst man kommer. Så kallade guldsmycken, men de håller en guldhalt på 9 karat, dvs 15 karat är något annat.
Sådana smycken borde inte få kallas guldsmycken. Egentligen tycker jag inte att det borde få heta "guld" alls om det inte är minst 3/4 guld, det vill säga 18 karat. Det innehåller 1/4 koppar och mer borde det inte få vara i något som ska kallas guld.

Vi är väldigt förskonade från försäljare här. Tre stora boxer som står och låter vid dörren och ingen vågar ens ringa på
. Även ute i samhället är det lugnt faktiskt.