Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 529 ggr
Cristine
0

Körkort.

Eftersom jag i utlandet körde bil utan Körkort, så blev jag för lat för att ta det. Här i Sverige är det så stränga regler så jag skulle aldrig våga utan här blir det taxi. Har du körtkort. Skulle du kunna vara utan bil?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

..kanske..

om du .."kör som en biltjuv"  bara på stora vägar är det lugnt..

smyger du väldigt "laglydigt", försiktigt mest på småvägar o bakgator blir polisen nyfiken o ber om ett andetag o "lappen"..   

I sverige tog/skaffade jag Körkort ..ganska sent (nå´ra år över tjugo)

efter en viss övning,både hemma o utomlands .. :- )

Jag är ganska ambivalent ang. bilar,,jag har haft få bilar,men nästan alla de har varit riktiga personligheter,samtidigt som jag tycker de mest är till för transport mellan A o B (eg. mest mellan  G o L ) :- )

penke

/ *B***

Mads
0

Jag fyller 31 i år och har då inte ännu körtkort, tyckte det var så obhagligt med halkan att jag hoppade av allt när jag kom dit i utbildningen. Nu önskar jag att jag hade ett så jag & lillfisen kunde ta oss iväg på lite äventyr och sånt.

Amor Vincit Omnia

Mammi
0

Jag höll mig i det längsta att ta körkortet främst pga pga rädsla och oro, men när jag var 24 tog jag äntligen mod till mig och gav mig iväg, och efter en kuggning blev äntligen lappen min!

Jag är jättetacksam för att jag har mitt Körkort även om jag nu kommer att bli utan bil i samband med separationen.

Skämtade med sonen i går morse och sa att jag skulle köpa mig en Grålle, flakmoped, där jag kunde ha Bella på flaket och åka och göra mina ärenden!Cool 

Nä skämt åsido, nu söker jag en liten bil för ca 6000 kr som är billig i drift och försäkring, nån som har ett förslag kanske?

penke
0

biltips. indiska Tata.kostar lite mer än 6 000:- (15-16 000) men är ny,o snäppet säkrare(?) än en trehjulig "gubbmoppe",en så´n med huv fram men öppen bak o lastkorg bak för snus-stocken + litern(mjölk)

..många ..sta´bor börjar fatta,att det är billigare att hyra bil de få gånger de ska utanför busskortets räckvid ,det är ..bara bekväma lantisar som vägrar tunnelbanan som har bil snart..

(om det inte blir tvång för alla att köpa o skrota en saab/volvo)

penke

Mammi
0

Hm, Tata har jag aldrig hört talas om…Måste kolla på nätet.

Jag tänkte mig en begagnad liten skitbil som ändå är i ett hyfsat skick och billig att äga. Nissan micra har jag fått tips på är en sån bil men jag tar gärna emot fler tips!

Jag vet att 6000 låter lite men man kan ju ha tur oxå…Flört

penke
0

*skratt*

fråga inte mig om bilar,jag har en blå ..volvo ……

beg. skitbilar är sällan billiga..(mer än i inköp,första gången) om man inte har en egen verkstad :- /

men,ibland kan man ha en himla tur ..o hitta den där felande bil-länken,fabrikens miss,en som inte rostar o rasar ihop.. :- )

penke

Mammi
0

Skrattande Haha! Du är som jag då med andra ord! Det har hänt att folk frågat mig om vad för sorts bil jag har och jag inte kommit på vad märket är utan har svarat den är vit typ…Skäms

Cristine
0

Jag kommer långt på min 4 hjuling jag*fniss* ääääälskar att åka omkring på den, jag kan också koppla på en vagn om jag vill. Dottern och jag är ofta ute och åker.

Njäääe penke, jag låter nog helst bli..ingen bil för mej, jag ser vad jag sparar in när jag lyssnar på mina söner. Det blir mycket billigare med taxi. Jag åker så sällan någostans nu för tiden.

Mammi
0

Det är mycket med tanke på min mamma jag känner att jag vill ha en bil, så att jag kan åka hem till henne och hälsa på och ta med henne hem till mig osv.

Men va fasen, på med skoteroverallen på lilla mamsingen så sitter hon nog där på flaket i tryggt förvar, eller vad tror ni?!Flört

Tjoho, here we come!!Cool

Cristine
0

Jättefin Mammi..Tungan ute

aggeelin
0

Jag har haft Körkort sen jag var 18 och vill gärna ha tillgång till att köra bil - men - en del i tanken när vi flyttade till vårt nya hus var att vi skulle cykla och gå i vardagen. Och det gör vi för det mesta. På vintern när det är oväder tar sambon bussen till jobbet, det tar längre tid med bilen än att gå till och åka buss. Och som jag sagt tidigare, så bor vi som på landet med kor utanför men har nära till stad, affär (jag handlar oftast när jag åker cykel, storhandlar basvorar någon gång ibland).

Det är skönt att ha Körkort för att åka till handelsträdgården, det är svårt att få hem ett träd på cykel. Min bror och mina barn bor några mil bort, vi har släkt och stuga i dalarna osv.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soffe
0

Jag har inget Körkort.. Har inte haft ekonomi till det och jag har inte varit så välbehövlig av det heller när det finns bra med bussar och tåg här.. Men någon gång lär jag nog skaffa det ändå..

[KinaSylejmani]
0

Jag har Körkort och skulle inte tänka mig att vara utan. Jag tog körkortet på den tiden man körde upp och skrev teorin samma dag och fick körkortet direkt i handen. Då var det ingen "prövotid" heller (eller vad nu det heter). Jag minns så nervös man var när man skulle köra upp och sen när jag fick kortet i handen var nog den "lyckligaste" dagen i mitt liv.

Jag skulle inte kunna klara mig utan bil. Dels jobbar min man på annan ort, så vi är tvungna att ha var sin bil, och dels så jobbar jag så oregelbundna arbetstider så jag vet inte hur jag skulle kunna ta mig till och från jobbet annars. Busstrafiken går ju inte alltid efter hur man jobbar.

Sen när man storhandlar är det ju bra med bil.

Annars så kör jag inte så mycket bil, tycker om att gå (promenera) och att cykla.

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle inte kunna va utan min bil Huva vilken miljö bov jag är..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

ajaj chik Tungan ute

Jag tog Körkort när jag fick mitt första riktiga jobb, för det låg ute på landet och svårt att nå annars.

Nu skulle jag kanske klara mig utan om jag måste, men jag har blivit allt för bortskämd - så utan bil blir jag aldrig frivilligt.

blombuketten
0

Jag var 30 när jag tog Körkort. Hade ingen tanke på att ta något, men till sist så blev det så i alla fall. Idag är det bra för jag behöver bilen för att komma till jobbet. Arbetar oregelbundna tider så bussarna stämmer inte alls in med mina arbetstider.

#3. Vi har en bil som kostade precis 6000 kr. Det är en liten Opel Corsa. Den har varit snäll och bara startar och går. Två gånger har vi hunnit att ta den till bilbesiktningen och bägge gångerna har den klarat sig, så gott som. Bara små fel som är lätta att åtgärda har det varit. Vi har en Volvo 960 också. Den är bra mycket dyrare, hå hå ja ja, och yngre och den har vi haft dyra reparationer på. Så inte stämmer det alltid att gamla begagnade bilar är skitbilar som blir dyra att ha, du kan nog hitta någon hyfsat bra bil om du letar Glad.

Mammi
0

Va bra! Tack för tipset blomman! Skrattande

[peter54]
0

Jag tog Körkort som 25-åring, men körde bil ända får 18 års ålder utan. Idag är jag ganska beroende av min bil eftersom jag oftast inte kan nyttja allmänna färdmedel.

Farwuq
0

Jag har Körkort men jag har inte kört på 20 år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[peter54]
0

#19 Jag har en bekant som bor i Göteborg. Hon skulle komma upp till oss och hälsa på en sommar och jag var ner till järnvägsstationen och hämtade henne. När vi kom ut på vår lilla landsortsväg frågade hon om hon kunde få köra, hon hade Körkort men hade inte kört bil på tio år.

Det var, utan jämförelse, den absolut mest skräckfyllda halvmil jag någonsin åkt i bil!

Glad

Mammi
0

Behöver man inte så finns ju ingen anledning att sätta sig i bilen, miljöovänligt och dyrt, huvvaligen! Men här uppe i norrland har man många ggr inte nåt val pga avstånden samt bussförbindelser som saknas mm Rynkar på näsan Där jag bor nu går inga bussar förbi så hade jag inte haft bil hade jag blivit kvar här i skogen och fått leva på kottar eller nåt! Flört

Farwuq
0

Jag behöver inte någon bil, bor och jobbar i stan.

Mammi
0

Förstod nästan det! Flört

Toyan
0

Jag har Körkort men har inte haft bil på 5 år, först blev den stulen men hittades efter 1 vecka i Botkyrka utanför Sthlm. Inget förstört men lite grejor stulna, tror att den mest användes för att ta sig dit.

Efter det bytte jag parkeringsplats till en där det var bättre upplyst men då var det någon/några som hade lånat den och kört ca 6 km och sedan ställt tillbaka den men på fel p-plats. Inget skadat.

Ska väl berätta att det var en gammal Saab 900, mycket lätt att öppna och som kunde startas med en skruvmejsel (enl polisen)

Tyckte det var obehagligt, vem vet vad den användes till så jag sålde den och nu tycker jag det är för dyrt men just den här årstiden saknar jag bil, jag tycker om att köra och det ger en frihet att slippa passa buss eller tåg.

Farwuq
0

Ja, jag travar till jobbet tre km bort. Jag har nära till butiker etc. jag har inte ens en cykel.

Flört

Cristine
0

# 20 Ji hi det skulle jag velat seFlört

#21 Ja det där med bussarna är ju en annan historia*suck*

här får vi åka taxi

[GunillaF]
0

Jag har haft Körkort i 37 år och där jag bor behövs bil om jag ska någonstans. Jag går iof till jobbet men ska jag handla eller åka och hälsa på folk så är det svårt utan bil eftersom de drar in på bussturerna. Jag har en "lagom" nygammal Ford.

Hoppfull
0

Jag tog Körkort när jag var drygt 19 år. Jag har, förutom ett par korta perioder, alltid bott i glesbygd och gör fortfarande. Så det i kombination med min smått risiga hälsa gör att jag är beroende av bilen för att kunna klara min vardag, tyvärr, för jag hade mycket hellre cyklat om jag fixat det! Men även här är det glest mellan bussturerna även om det faktiskt börjar bli bättre… dyrt som bara den är det att åka buss med!

Jag är ju uppvuxen i norrlands inland och har därför (tror jag) förkärlek till bilen som transportredskap. Bilen stod för frihet och den tog oss till sommarstugan och fjällstugan (på sommaren) och till affären och andra nödvändigheter. Och alla de timmar jag nött mellan hemmet och skolan i buss har gjort att jag skapat en trevnadskänsla när jag färdas på det sättet Glad

Idag kör jag en ganska stor toyota som ska säljas nu och istället bli en lite mindre toyota.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

nicke56
0

Jag har haft Körkort i 34 år. Bor där det nästan är ett måste att ha en bil om man ska ta sig nån stans. Jag sålde min bil i oktober i fjol så nu måste jag försöka att hitta nån lämplig bil, jag hoppas att jag lyckas med det.Glad

cillaw
0

Jag tog Körkort straxt efter 20 år ålder, Nu kan jag inte leva utan den pga jobb. Har 18 resp,24 km till jobben, bor mitt imellan…   enda  kollektiva är skolbussen som kommer 07.10. och jag börjar 14.30. :S    har pprovat en gång att cykla nästan 2 mil… det tog  70 minuter. många uppförsbackar…

Hade jag bott i staden så lätt att jag åkt bussmen nu är jag ju öbo…