Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 3181 ggr
Cristine
0

Min hobby!

Min dröm var när jag kom tillbaka till Sverige att gå en kurs i skåne för att lära mig göra möbler i antik stil,alltså kopiera 1700-tal möbler. Tyvärr blev de inte av så jag har fått snickra hemma efter bästa förmåga. Därefter kommer trädgården och att måla tavlor.

Cristine 

Medarbetare på Livskvalitet och Utomjordiskt

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

cillaj
0

Jag gillar att göra många saker, är nog lite av en allkonstnär, tycker om att ta tillvara på överblivet material och skapa saker av det. Vad som helst egentligen, trä, tyg osv.

Jag gillar utmaningen.

Anders 50
0

Har en hobby eller livsstil? som tar mycket tid året runt, nämligen jakt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mammzing
0

Många trasmattor, broderier, stickat, lite lapptäcken. Trädgården.

Fåren och mina barn.

Möbelrenovering och husrenovering.

evaste60
0

Tycker om allt som har med skapande att göra, silversmide, måla, inreda, pyssla, matlagning…

penke
0

gränslöst ?

jag tyckr nästan livet är som en ..hobby,jag tycker nästan att allt jag gör blir som ett flöde,ingen gräns för "arbete",fritid,matlagning,fantasi,skapande,trädgård,snickeri,oljande,målande,svampplockning eller bär,stavgång/promenader,utflykter/resor..

jag försöker ha passion för det jag gör,just nu.det blir både roligare o bättre(resultat)oki,det funkar inte riktigt alltid,men ..

har man aldrig tråkigt fattar man inte när man har roligt  :- )

penke

[Pirkkolino]
0

Även mig har hela livet varit som en varierande hobby. Jag har varit nyfiken att pröva lite det ena och det andra. Men, en sak vad man nu mest kan kalla som en hobby, lade jag av för några år sedan. Jakt och besök i skytte banor som blev min hobby redan som en ung tjej. I stället för den fick jag öka promenader och yogastunder att bli av suget att ha "någonting i kikaren". Men, jag är person som har lärt leva i nuet. Då det gäller att leva här och nu på stunden och vara glad för den. Glad Pirkko,lino

evrekaw
0

Musiken är nog min främsta hobby… Älskar att ta ut nya låtar på gitarren, klura och hitta rätt accord så att det blir perfekt…

Men om det vore sommar året om skulle jag förmodligen ha gröna fingrar… Älskar att påta i jorden… Blommor… Det är underbart…

Läsa böcker… Läser allt… Både skönlitteratur, historia, fakta… Vill veta, lära… enormt nyfiken och det finns ju böcker om allt vilket är underbart! Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har rätt många hobbies och jag utövar dem i perioder. Den viktigaste för mig är dock mina kungssnokar. Jag har just nu 29 individer av 7 olika arter. Ormen som mina barn gillar bäst är "Röde Orm", han är en sinaloamjölksnok och den största av mina ormar. Bilden är tagen för ganska precis ett år sedan.

[Pirkkolino]
0

#8 Oj.. vad vackert orm.

Jag är "reptil galen", har haft också snokar dock mindre arter än dina. Jag har haft även flera olika art gecko och sköldpadda förstås. En av mina söner hade giftormar när han var yngre, men han la av sin hobby. Han blev biten av en Kobra. Ormen var oartig mot sin husbonde. En Boa hade han kvar även lång tid efteråt. Jag tyckte om den jätte mycket. De tar bara så enormt stor plats. Skrattande

Fialotta2
0

Jag gillar att hålla på med många olika saker och jag väljer efter hur jag mår.

Sy, sticka, virka, brodera, läsa böcker (allätare), fiska, baka, hundarna, fota, träna, meditation och lyssna på musik. Jag har aldrig långsamt.

[GunillaF]
0

Egentligen har jag intresse av det mesta, men inte samtidigt. När jag gör något som intresserar mig (hobby) så är det väldigt intensivt ett tag och så när jag vet och kan lite så lägger jag det åt sidan för att prova något nytt. Men några grejer har jag som jag återkommer till med jämna mellanrum.

Sömnad, stickning, trädgården, måla, tapetsera, snickra, fota, baka, släktforskning, flyg, smyckestillverkning, jakt, inredning, färgsättning, resor…..

Just nu är jag inne i en intensiv medial period.

chik
0

Intresant o läsa vad vi är intreserade av..

Peter!!Fina barn, men du!!Ormar..Usch vad äkligt.

890!! Jag skulle villa ha ett gevär, så att jag skulle kunna känna mig tryg när jag går i skogen.

Penke!!jag håller med dig!Livet är ett intresse..

Ett av mina intreser är att gå i skog o mark.Men nu dom sista 10åren så känner jag mig periodvis inte trygg där..

Så då har min livslvalitet blivet så mycket sämre.Äfter som jag bör röra mig muket o går du rätt ut i skogen,-Vi pratar inte stigar nu. utan rätt ut.Då får du mycket trim, För man får klättra krypa hoppa, ja man får röra hela kroppen…

Det är så fint när5 man kommer till någon plats i skogen som är orörd o bara få stå där o njuta…

Sen har jag ju hästar hundar. Men jag tror inte det är något intresse.Utan det är ett behov, som att man har barn…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

Jag måste nog hålla med de som säger att själva livet är hobbyn - jag har så fullt upp med att leva, så jag hinner inget annat. Glad

[peter54]
0

chik. Vad menar du, varför är ormar äckliga? Jag vet att det finns människor med ormrädsla, men de är lärda att vara rädda, det är ingenting medfött, vilket i och för sig mina barn är ett levande indicium för. De har inte fått någon negativ input alls för några djur och därför är de också öppna för andra djur än kaniner, marsvin och katter.

Det där med att ha en bössa så att du känner dig trygg i skogen förstår jag inte heller. Är det någon plats i dagens värld där man kan känna sig trygg så är det väl i skogen? Där finns inga gatugäng, väskryckare och våldsverkare. Vad skulle du förresten göra med bössan? Den är ingen trygghet om det skulle hända något av det du verkar oroa dig för.

Margareta. Jag kan hålla med om det där i någon utsträckning jag också - att livet är hobbyn, fast kanske hellre tvärtom att hobbyn är livet. Åtminstone jag använder mina fritidssysselsättningar som ett slags själslig batteriladdare och trivselfaktorhöjare. Inget annat tillfälle ger så mycket frihet för tankar och funderingar som att sitta på en stubbe och tälja på en albit, eller att laska ett läderstycke så att något konstruktivt växer fram, både i händerna och i huvudet.

Mammi
0

Hobby…….vet inte om jag vill kalla det hobby men mina intressen i livet förutom mina älskade barn och barnbarn är sång och musik. Jag sjunger jämt och ständigt och har alltid gjort så, är typ aldrig tyst…Skäms, och plinkar gärna på min gamla gitarr till det.

Djur! Älskar mina djur som ger mig stor glädje,tröst, kärlek, värme etc. Ja, dom är bara helt underbara! Kyss Sen så läser jag böcker så det står härliga till och jag känner väl igen mig i evrekws beskrivning när det gäller den biten, ligger en hel radda på mitt sängbord just nu som jag håller på med! Tungan ute Promenader är oxå nåt jag gör varje dag och som jag har ett stort behov av för både min kropp och själ ska må bra.

Sen så tycker jag om att laga mat och baka och är en fena på att baka bullar! Dessa bakade jag innan helgen, ta för er bara! Flört

Cristine
0

Nämen fy Mammi, lägga upp en sådan bild när påskmaten står en i halsen usch…….. hmmmm ..Tungan utevilken tid sätter du på kaffepannan?

chik
0

Peter!!Jag ber om ursäkt om du blev ledsen..Fy mig. Men jag är föd med orm skräk. När jag var liten så var jag en plåga för mina föräldrar.Dom fick bädda om sängen hur många gånger som hälst vissa kvällar. Jag kände hur dom kröp. Jag har blivit bätre män jag går inte för bi om det ligger en orm på vägen.Jag går inte i skogen nu om det inte är stigar som man ser tydligt vad som ligger. Min granne har ormar ödlor kamelonter o krokodil. O Det är bara ormarna som jag inte klarar av. Det är samma med björn. Nä.dom tycker jag inte om..Nä, nä.

Så Peter ursäkta….

Mammi lika snäl som vanligt.Här sitter jag o suger på en knäcke..tack Mammi..

[peter54]
0

Jag blev inte ledsen så du behöver inte be om ursäkt. Jag vill bara ha klarhet och förklaringar till påståenden, dina såväl som andras.

Du kan inte ha blivit född med ormskräck, den måste man lära sig. Någon vuxen som är rädd i din närhet överförde sin rädsla på dig, det är alltid så det går till med den här saken.

Cristine
0

Jag fick ormskräck sedan en sådan liten sötnos kom neddimpandes från ett träd i Afrika.Rynkar på näsan

chik
0

Peter!!Jag är född med ormskräk. Viste inget namn när jag var liten, bara att det var något som kröp på mig. Såg nog ingen orm för än jag var 8-9år.För att få en få bi säger dom att man måste varit utst för det. O det har jag inte i detta livet…"Nu fick jag till det"..

Jasso Cristine! Dom häller ormarna på dig,

Cristine
0

De snor sig runt grenarna så man inte upptäcker dem (de bor i träden) och när ett byte nalkas hänger de i svansen och släpper sig ned över bytet Chik.

evrekaw
0

Nää Mammi…. Inte visa bullar så där frestande… Tyst

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

chik
0

Cristine!! Det är nog därför jag aldrig åker över stadsgränsen…

mona43
0

Tungan uteÅ vad jag blir sugen på bullar och choklad tillGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[peter54]
0

Cristine

Nja, riktigt så går det inte till. Det finns inga ormarter som "släpper sig ner på bytet". De trädlevande snokarna som exempelvis mamborna, boomslang och diverse andra trädsnokar, jagar, hugger och sväljer på samma sätt som alla andra ormar gör, fast de gör det i träden.

De tre arterna ormar vi har i Sverige jagar sina byten på marknivå, samt när det gäller den vanliga snoken, också i vatten.

Mavios
0

Jag har många olika intressen som jag försöker baka in i min vardag - olika beroende på humör och årstid.
smyckestillverkning (inte smide - än i alla fall), virkning, stickning (nybörjare), scrapbooking/korttillverkning, syr gärna enklare saker, broderar, målar på det mesta (brevlådan står på tur när sonens vägg är färdig), läser gärna det mesta, djur (har hund och malawiciklider) och natur (passar bra med hunden då) samt festmatlagning (vardagsmaten är inte alltför skoj, mest ett måste) och vår trädgård (mycket kvar att lära). utöver rena hobbyaktiviteter så har jag ju förstås mina intressanta pojkar i familjen, mannen och sönerna. För tillfället har jag fått lägga ridningen på hyllan, tidigare red jag islandshäst en gång i veckan på ridskola (barndomsdröm som äntligen kunde uppfyllas). Jag är nyfiek npå oss människor och våra relationer till varandra, hur vi kommunicerar och tänker. vi är fascinerande varelser. Glad

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Cristine
0

Jag vet inte Peter men denna hängde i svansen och ramlade ner över oss.

[Hellas]
0

Min hobby är livet och livet efter detta.
Mediumskapet är för mig ett fantastiskt skafferi av kunskap och lärdom, det tar aldrig slut.

attvaraellerintevara
0

Hobbis,ja allt konsthantverk,ja,vad mer jo livet själv..

Skrivlust ,ofta kommer den på… Semester vid en naturskön härlig badort,helst stillsam sådan,men e finns väl knappast längre..Sköna promenader,djur och natur/ Allt som ger glädje och tillfredställelse… En och annan gång bakar jag och lagar god mat,bjuder in våra Flört goa vänner..Bort med pessimister och gnälljönsar, fram för optimister ..Flört/ AStrid

Cristine
0

#28 Mediumskapet ja..det tog jag aldrig upp, det är ju vad jag mest håller på med, men jag tänkte mej den mer som en livsstil. Men visst är den en hobby när jag tänker efter.Glad

[Hellas]
0

#30 Ja, det är både hobby, livsstil och vem vet, kanske det även så småningom kan bli något jag kan arbeta med framöver.
Men det sistnämnda är inte det viktigaste idag

[GunillaF]
0

#30 Tog inte heller upp det….Flört

blombuketten
0

Släktforskning och mina tre hundar. Fast nu har jag varit otroligt slö ett tag och inte gjort så mycket, varken med hundarna eller släktforskningen. I höstas började jag viltspårsträning med minstingen och fick sluta efter ett par gånger då han var alldeles för omogen. Ska pröva igen nu till hösten. Han är otroligt duktig på att spåra men orkar inte hålla koncentrationen tillräckligt länge, men det kommer Glad.

Släktforskningen är något som både jag och en annan skribent här inne, KinaSylejmani håller på med. Vi har haft stort utbyte av varandra när det kört fast, vilket det ofta gör. Tack vare henne så löste sig knuten vad gällde min morfar. Där hade jag kört fast totalt och Kina var den som hittade familjen till sist och glad var jag, för jag hade nästan gett upp. Detta är en hobby man kan sitta och dona med i timmar för det är så kul.

[peter54]
0

#27 Ja det kan jag gå med på, men varför tolkar du den händelsen som att de släpper ner sig på bytet, det förstår jag inte?

Fin bild förresten Glad

Nu vet jag inga detaljer om händelsen, men min gissning är att den blev skärrad av din/er närvaro och tappade fästet så att den ramlade ner. Det ser ut som en grön mamba eller möjligen en boomslang och de är båda giftsnokar som jagar fågrar, deras ungar och ägg, samt smågnagare. De skulle inte få för sig att angripa en människa oprovocerat. De är dessutom inte starkt revirhävdande som exempelvis den svarta mamban är.

Cristine
0

Det är en boomslang Peter och det kan hända att den tappade taget

jag tolkade det som att det var en vana hos ormen, jag kan ingenting om ormar, och jag frågade alldrig vilket var dumt.

chik
0

Boomslang!1det var ett udda namn. Orm på Norska hetter Slang..

Hella Mediumskap. tack. Då lägger jag till det.

Blombuketten. Släktforskning verkar så intresant men, för mig är det nog för krävande.

Där i mot så håller jag på med Fornsök, det är så roligt. Men man blir lite idiot förklarad men det bryr jag mig inte om. Kan vara helt lyrisk över en pinne eller sten. Eller som när jag hittade mig Hästsko. Då terrade jag min omgivning.

Jag blev så himla glad, när jag fan den. Ett ställe som jag ofta lula runt på. Man kan ju känna om det har varit något på vissa platser, o Här kände jag det så tydlig. Men när det inte fins något att se, så är det ju ingen som tror en. När man säger att här känner jag att det har varit full aktivitet..Men när jag hittade skon, så bevisade det ju att det har gått en häst där.

Anders 50
0

#36 Jag är nog likadan, har alltid ögonen öppna för något gammalt ute i naturen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

Boomslang är trädorm Glad

[peter54]
0

#38 Ja ordet boomslang betyder trädorm på afrikaans. Det är en upp till 2 meter lång klättrande snok med bakre gifttänder, dvs gifttänderna sitter längst bak i munnen, vilket är en anpassing för jakt på småfåglar och ödlor.

Länge trodde folk att boomslangen var ofarlig eftersom de som blev bitna inte fick några symtom, men sedan var det någon som råkade bli biten i ett finger varvid gifttänderna långt bak i munnen penetrerade fingret och mannen dog. Han sökte inte vård eftersom alla trodde att ormen var ofarlig.

Boomslang (Dispholidus typus) är en av få ormar med bakre gifttänder som orsakat dödsfall hos människa.