Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 519 ggr
[GunillaF]
0

Grannsamverkan?

Semestrer, sommar och sol.

Inbrotten ökar.

Hur fungerar det hos er/dig? Hjälps ni grannar åt att "vakta" hus och hem när någon ska resa bort eller i övrigt inte är hemma?

Tar ni in posten åt varandra?

Hur reagerar du, vad gör du om du ser något som inte stämmer hos grannarna och du vet att de inte är hemma?

Cristine
0

Ingen av oss har varit borta så jag vet inte hur det fungerar, det blir tvärtom, att det kommer mer fölk hit under sommaren Det är ju sommarstugeområde och en väldig trafik redan. De flesta håller på att flytta ut och jag har sett flera båtar och ett par friggebodar passera idag.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Här ute i "ödemarken" finns inga grannar och trots att vi har haffat en del skumma individer sovandes i bilar, lite undanskymt, på vår väg, så har vi varit förskonade från inbrott.

Våra hundar hjälper säkert till att hålla oärligt folk borta. Det blir ett fasligt liv så fort de hör en okänd bil närma sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

Jag brukar ha de som kommer hem till mig för att ge katten mat, vattna blommor och ta in posten varje dag så jag känner mig ganska trygg med det.

Om jag skulle se något konstigt hos grannarna och vet att de är bortresta så skulle jag ringa  till dem för att höra om de vet att de har "besök" eller ringa polisen.

Hoppfull
0

Vi är en gata med hus på ena sidan, så alla känner alla och man har ganska bra koll på vilka bilar som kommer hit då gatan är en återvändsgränd. Så här tittar vi åt varandra oombett och ombett och det är jätteskönt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Free-spirit-minded
0

På våran gata hjälps vi åt. Skrattande

evrekaw
0

Här hjälps vi åt… En för alla alla för en. Tar in posten, vattnar blommorna och matar katten eller kaninen eller vad det nu tänkas kan vara. Man lämnar bara nyckeln till den som ska vara hemma veckan man själv ska bort. Det fungerar jättebra!Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Clary
0

Har helt underbara grannar på båda sidor om oss och vi hjälper varandra med vad än det är, fungerar perfekt Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

penke
0

det är  inte bara semestern,det är året om..en Lagom koll på varandras vanor,så man känner igen om det är något onormalt,lite så man undrar o ..tar redan på,om det varit ..för stilla några dagar, och att grannarna vet om/när man är borta några dagar..

post o snöskottning o sånt där

penke

[peter54]
0

Vi bor i en liten bondby med en granne åt vardera hållet på sisådär 200 meters avstånd. De ser direkt om det kommer någon bil eller på annat sätt, så vi har bra koll. Vi är inte borta mycket heller, högst en vecka varje år och då brukar min syrra eller mina svärföräldrar bo i vårt hus för att sköta katten och vattna blommor och samtidigt få en lugn vecka på landet själva.

chik
0

Granverksamhet ja vi har koll o så har vi Vaktbolag som åker.

Det var ingen som såg på Efterlyst. Jag tror inte folk är kloka. Några som gick in hoss en Småbarnsfamilj o rånade-.Helt galet..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

De är så fräcka. Det finns hus som rånarna gått in i mitt på ljusan dag och tömt. Grannarna har trott att det har varit flyttgubbar som varit hos grannen och burit möbler.

Jag läser i min dagstidning att det har varit stöld på bränsle ur en helikopter aldeles utanför byn jag bor i. Värdet på bränslet de stulit ligger på ungefär 52000:-. Va sjutton ska dom med specialbränsle ur en helikopter till?!?

[peter54]
0

Är det specialbränsle till helikoptrar tror du? Det är jag inte säker på, de har nog en rätt konventionell turboladdad explosionsmotor.

[GunillaF]
0

#12 Jag återger bara det som stog i tidningen.

Jag har ingen erfarenhet av helikoptrar men på den tiden jag höll på med mitt flygcert har jag för mig att vi läste om att helikoptrar har en turbinmotor och drivs med nån slags jetbränsle (turbinolja och fotogen)