Trädgårdsregel:
När du rensar ogräs och du verkligen vill veta om det är ett ogräs och inte en värdefull växt, dra i den. Om den lossnar lätt är det en värdefull växt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nu är det så här!!!
Att jag har bara Unor o lådor.
För hadde jag en himla ambition o plantera o rensa o böka,.. O vad hadde hänt!! Jo Jag hadde rensat bort blommor o växter o gräset stod kvar o spira.
O i dagsläge så är jag så seg. att o gräset hinner i från mig innan jag har kommit ner på knä i eventuella rabbater..Sen har man ju problem o komma upp..
Så mitt svar på den frågan är Nej -Bara Låder o Urnor.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Här är det stenhård uppländsk lerjord som blir som betong. Vi har helt givit upp försöken att få något att växa annat än i små blomsterrabatter, bärbuskar och fruktträd.
När vi försöker med morötter till exempen, så växer moroten upp ur jorden så att den till slut står där och vinglar på sin spets.
Då kan jag bara säga att ni har gjort så gott ni har kunnat.
O behöver inte känna någon präss på er,j för att rabbaterna inte är perfekta…
Jag har ingen rygg till att stå på knä och rensa i rabatter så för mig blir det urnor och lådor.
Bor just nu på en skogstomt och det är toppen för då blommar det och grönskar ändå, trots att man inte behöver lyfta ett finger!
Jag kan inte heller stå på knä..kan inte vika knät helt..så jag spänner ögonen i ogräset så dör det…*skoj*
Än är jag så pass vig så jag når det ändå.
Så tråkigt med lerjord, men det hade jag med i ett hörn av trädgården men med ett lass matjord var det avhjälpt.
Skulle inte kunna ha en trädgård utan blommor.
Vi har försökt med många lass jord och dynga, men lerjorden tar över ganska snabbt i alla fall. Blommor finns det gott om hos oss ändå, vi bor på en gammal skogstomt, så gräsmattan är mycket kuperad och full med snödroppe, scilla, stor vårstjärna, vårlök, blåsippor, så småningom vitsippor och gullviva.
#8 Har du lånat vår kärra? haha, vi har en exakt likadan och jag har svurit över den i snart 15 år (handtagsdelen är för kort så jag snubblar på stödet hela tiden).
Jo det där ser ju fantastiskt välordnat och fint ut. När barnen blir lite större och min fru inte längre är chef får vi kanske tid att fixa något liknande fint.
#9 Barnen brukar tycka att det är jätteroligt att få rå om en egen pallkrage där dom får så och sköta om, själva. Det är otroligt vad tom riktigt små barn är vårdande när dom får ta ansvar. Låt barnen välja ut ett par fröpåsar som faller dem i smaken.
Åh så fint du har det Anders.!
Och en fin liten kisse också!
Har jättefin jord men massor med fröogräs, mest våtarv. Har mycket blommor i urnor och amplar lite överallt i trädgården.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

jag tycker om dina trädgårdstips Cristine enkla och lätta att komma ihåg

HAHA!! 
Ja där gror inget ogräs! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
*skratt* det där stämmer så ..äddrans bra,jag har grävt upp maskrosor i landen,med ett fast,men försiktigt grepp för att inte slita av,är de omöjliga att rubba,med spaden har jag vänt "en kubik" o mellan tummen o pekfingret lyft hela långa maskros-roten så att jorden bara rinner av den ! (sic) när jag håller den upponed(med greppet från "djupaste" punkten)
sen har jag fått hjälp att bära roten åt sidan… :- )
o inte undra på att trädgårdspyssel räcker hela livet,när man vill hindra gräset från att växa där det själv vill,men inte ..jag,o samtidigt kämpa med att få det att växa där jag vill,men inte gräset.. :- )
Men,egentligen ska man inte "kämpa" med en trädgård,jag tycker det är både roligare o lättare att arbeta MED blommor o blader, (inte mot) å inte få fnatt för att en hare eller insekt gnagt lite på nå´n grönsak. Jag brukar faktsikt göra en deal,Den..får ni ta av,så slipper jag gift o annat i landen(det brukar fungera ganska bra) *ler*
penke
Visst är det konstigt att ogräset är så strakt och kraftigt? 
Jag älskar maskrosorna som alla tar bort..de lyser upp så man blir glad.
..mm,älskar är väl att ta i om maskrosor,det är lättare att gilla dem när de växer _brevid_ grönsakslanden .. :- )
*undrar* ¿ om man försökte "odla" dem för att göra vin,skulle man DÅ få leta efter dem i sin trädgård ? *skratt*
penke
/som tycker det är ..spännande att under en promenad stanna upp och fråga nå´n i en trädgård:Nämen,hur gör du för att få kirshkålen så fiin ?
(det är bäst att göra på..annan ort)
Du kan få komma till mig och fråga! Är jag bara på gott humör (för det mesta) kommer jag bara skratta och fråga om du vill ha några riktigt fina exemplar med dig hem…
Är det en mindra bra dag, så kommar jag bara börja gråta…. 
Tror jag ska börja med en "naturträdgård" låt allt som vill får växa göra det vart det vill. Snart sk*ter jag i allt vad trädgård heter…
Tur att krukor/urnor går att hålla fina i alla fall!
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
#8, #10 Det där ser fantastiskt välordnat ut och jag har redan börjat mjuka upp min högst motsträviga fru för att implicera idén. Jag kom hyfsat långt redan på första försöket, med visst kompromissande då förstås, vi bygger ett litet växthus mot garageväggen och ordnar med pallkragesystemet inuti det .
Grym idé 
Då är du på rätt väg. Du ska se att hon tycker att det är så gynnsamt för ryggen att hon vill ordna till på samma sätt ute i trädgårdslandet!
Free-s. Vilken fin liten hjälpreda du har…
Jag har mjukat upp min hårdlera med massor av häst och fårbajs. Med inblandning av torv och halm. det växer så det knakar. Lättresat blir det ochså när jorden är så mjuk. Men än är det lite tidigt i landen.
Mitt största problem är gruset och gångarna. Där grönskar det friskt !
#23Mavios
va´bra,då vet jag vem fixar salladen .. :- )
..naturträdgård..hm. när de säljer fröpåsar till det,heter det oftare *Vildäng* o liknande,en tanke för att du ska få större förståelse från grannar o frågvisa förbipasserande,skaffa en lie som du slår med ,IBLAND,gärna lite vallmo o andra ängsväxter..så kommer alla beundra och säga *Åhhh* istället för.."visk-visk" :- )
..har man riktigt gröna fingrar,kan t.o.m urnor få gott om ..allternativa växter.. *skratt*
penke

#26 Han är bra på det mesta 
Hade en massa fina snäckor och andra strandfynd som jag och andra plockat men han tyckte inte det var så fint.