Framtidsfullmakt
I en annan tråd pratade vi om detta.
Läste på lite och det verkar inte som det är helt solklart.
Vissa banker kräver sin egen fullmakt t.ex.
Har ni skrivit framtidsfullmakt?
/Maria
Jag har skrivit framtidsfullmakt, fått den bevittnad och varit till banken med den och visat upp den för att få veta säkert om den kommer att bli godkänd när den väl behövs.
Det är väl vad man kan göra ungefär …
Men jag har också läst om att det kan vara olika på olika banker. Svårt för den enskilde att hålla reda på, men man kan alltid göra vad man kan och fråga.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Framtidsfullmakt är en trygghet för dig och dina anhöriga om du skulle få kognitiva svårigheter.
Det är olika om banker accepterar en framtidsfullmakt vissa kräver en egen bankfullmakt.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/framtidsfullmakt/
Jag har inte skrivit framtidsfullmakt. Jag har ju hört r talas om det men inte satt mig in i det.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
nej vad är det?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Man skriver en fullmakt att någon du litar på i framtiden ska kunna sköta dina privata "affärer ".
Det handlar om när du själv blir oförmögen att klara av det.
/Maria
Kivra kan man dela enkelt med någon annan. Just kombinationen att se brev som kommer till anhörig i Kivra, och komma är bank känns som en bra kombination.
Det går också göra en variant av detta för vissa digitala tjänster. T ex att en partner kan få tillgång till ens Apple Id, Google -konto, etc om man dör.
Ofta har man ju mycket bilder och foton hos dessa tjänster som man vill att partner ska kunna ta över.
Mvh // Johan
#6 Min man och jag har allt öppet för varandra.
/Maria
Vi har skrivit framtidsfullmakter och lämnat in till de banker vi använder. Vi har också lagt in att vi delar Kivra.
#6: Även vi har allt öppet för varandra.
Vi har tillgång till varandras Kivra, men har inte skrivit framtidsfullmakter.
När min pappa började behöva hjälp med att göra inköp och visa tecken på demens så var vi tvungna att ta med honom till banken för att han skulle fylla i en bankfullmakt så att jag och min bror kunde betala räkningar och föra över pengar till oss för inköp vi gjort åt honom med våra egna pengar (ej tillåtet att använda någon annans bankkort). Han behövde följa med och legitimera sig samt skriva på papperen på plats på banken. Det hade varit smidigare för alla inblandade om vi hade löst det i förväg eftersom han var i fysiskt dåligt skick.
Det som jag tyckte var lite tokigt var att vi måste öppna ett eget konto i den banken för att få möjlighet att sköta pappas bankärenden. Jag har inget intresse av att ha konton i andra banker än den jag har valt, och dessutom behöva betala en årlig avgift för det…
Nalle Puh - A.A. Milne