Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 369 ggr
Maria
5

Pengar

Vi har säkert pratat om det tidigare men vad gör det😃
Använder ni pengar? Alltså vanliga mynt och sedlar?

/Maria

Carmarino
2

Har både sedlar och mynt i plånboken, men använder dem ytterst sällan. Betalar det mesta med kort eller swish.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
2

Jag har inte använt vanliga pengar på åratal.

/Maria

CasaRamon
2

Jag använder bara kort när jag handlar. Har ett Norwegian-kort som jag använder till allt och får bonus på varenda krona, som sen kan användas till resor. Däremot så har jag tagit ut pengar ifall något skulle hända som gör att korten inte fungerar.

Tarotstollan
2

Ja, både ok. Använder mest kontanter och tar ut regelbundet från automaten i Ica affären.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2

Jag vet inte ens hur våra sedlar/mynt ser ut idag. Inte ens vilka valörer som finns 😉

/Maria

DesK
5

Jag är övertygad om att vi behöver kontanter och försöker därför handla med kontanter, så ofta som möjligt.

/Désirée

beem
1

Jag har inte använt kontanter på flera år. Jag kan inte ens vilka valörer det är och hur de ser ut. Jag stränder kort och swish.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Emo
2

Jag vägrar använda kort.

Anledningen är att kontant betalning är billigare för mig. Skulle jag acceptera kortbetalning måste jag ha samma priser på varorna antingen de betalas med kort eller kontanter. Det tycker jag inte om, Hade jag fått lov att ge kontantkunderna den rabatt alla fick här, skulle jag kunna ha besväret med kort och gett kontantkunderna de låga priser kunderna uppskattade.

Många av mina kunder undrade hur jag kunde hålla så låga priser på de fina varorna,
Då förklarade jag att jeg slapp att ge en del av förtjänsten till kortföretaget.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fridaaaa
2

Extremt sällan. Inte många ställen som tar emot det och tycker det bara är bökigare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
1

Jag betalar med kort eller swish. Dock har jag alltid kontanter liggande i plånboken, utifall det skulle behövas nångång

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

TccT
2

Både kort och kontanter. Har alltid ett par hundra på mig i lägre valörer iaf.

aggeelin
1

Så praktiskt att betala med kort och swish. Har inte använt fysiska pengar på många år.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
1

#5: Samma här 😄har inte en susning om den saken!

/Christina

DesK
2

Ni som inte alls använder kontanter. Hur tänker ni lösa det vid ett massivt datorproblem, som slår ut alla kassasystem och alla bankomater? Hur gör ni när ni åker till t ex Tyskland? Där kan en inte köpa en fika, eller annat för mindre summor på kort, utan då gäller kontanter.

/Désirée

• Redigerat 2026-02-23 19:00 av DesK
Maria
1

#14 Jag har inte tänkt så långsiktigt.

Skulle jag mot förmodan resa så hade jag haft med kontanter.

/Maria

CasaRamon
2

#14: Jag har några tusenlappar hemma vid ev dataproblem. Och några hundralappar i plånboken ifall det skulle krångla när jag använder kort.

millan21
2

Jag använder både kort och kontanter när jag handlar. 70% kort och 30% kontanter ca

RackarFia
0

Nej, det var längesen jag hade kontanter. Vet inte ens om jag skulle kunna peka ut närmaste bankomat.
Oftast har jag inte ens plånboken med mig, då jag betalar med korten inlagda mobilen.

/Fia ☁️

DesK
1

Det har kommit nya rekommendationer om att vi alla bör ha minst 1000:- per person i kontanter.

/Désirée

aggeelin
3

#19: jag funderar på hur det ska gå till att använda pengar vid t ex strömavbrott? När det blir mörkt i butiken kommer inga kunder au släppas in. Alla kassor är digitala, hur ska en betalning gå till?

DesK
0

#20 Jag har funderat kring samma sak. Finns viljan, så går det att lösa, t ex med hjälp av papper och penna vid betalning och genom att endast släppa in ett fåtal människor i butiken, liknande som vi gjorde under pandemin.

/Désirée

aggeelin
1

#21: ja kanske, men inte helt enkelt. Jag tänker att det blir helt kolsvart i butiken. En lösning kan vara att personalen plockar ihop varor.

Carmarino
1

#20: Och inga kyl-/frysvaror kommer att gå att köpa eftersom de kommer att tina utan ström i kylar och frysar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

CasaRamon
2

Jag tror att dom flesta har en generator att använda vid strömavbrott, om nu inte avbrottet varar för länge förstås.