Julgran
Hur gör ni?
Har ni en gran? Köper ni en varje år? Plastgran?
Vi har inte haft gran på många år.
Vår katt Moriz försökte vara toppstjärna några gånger och då la vi ner det.
Det är inget jag saknar speciellt.
/Maria
Vi har haft kinesisk gran i många år. Det började när vår Borzoi trodde att vi hade ställt in en toa åt honom 😉🐕🐾
/Désirée
Jag har ingen gran alls. Sonen med familj, har plastgran. Praktiskt, enkelt och billigt.
#2 Ja vad gör man inte för djuren😃
/Maria
Jag har bara haft (plast)gran ett par jular när jag var barn.
Tycker det är mysigt med pyntad gran och älskar doften av granris men här i min lilla lya finns det ingen plats om jag inte köper en pytteliten en.
Finns förstås olika bordsprydnader men det är inte samma känsla. 😅
Bästa minnena av julgranar är nog ändå från hästgården där vi släpade ut skänkta (giftfria) julgranar till hagarna i början av januari. Sen hade hästarna kalas med sin nya tugg- och leksak i månader. 🥰
// Harley
Jag kör på en levande gran. Och inte avsiktligen. Jag tänkte aldrig skaffa gran efter att ha flyttat hemifrån. Förra året skänte man mig en kalender som innehöll bland annat en liten gran. I år är min lilla gran lite större och har fler grenar. Kanske hinner skaffa större boende innan granen blivit stor.
- Redigerat 2025-12-15 08:11 av [Undertaker]
Plastgran. Ger jättemysig julkänsla där den står och lyser upp rummet, utan att man tar in diverse levande kryp på kuppen.
- Redigerat 2025-12-15 08:40 av Liz85
Skulle jag skaffa gran igen så blir det en "riktig"
Just doften är något jag saknar.
/Maria
I år tog jag hem en minigran för att se om Lille Skrutt (kaninen) ville ha en att tugga på (inte så poppis) när vi hade Glögg och Gran i stallet (alla samlas och man får gå och hugga ner en gran hos stallägaren om man vill ha en, brukar dock aldrig ta någon då jag inte firar jul).
Men denna var så gullig (nu fått toppen avbiten) och satt under stängslet så den behövde ändå tas bort.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hoppas Skrutt uppskattar granen.
Levande gran. Se hur det går i år med trassel 🙈
Sen efter jul får kaninerna granen. Så inget går till spillo. Brukar även få hem granar från andra som går till kaninerna.
En gran räcker inte långt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag hade inte mycket böcker som barn men minns plötsligt att jag fick boken "Granen" av HC Andersen i julklapp.
Det var den sorgligaste bok jag läst då och minns att jag var så skeptisk till gran efter den historien.
/Maria
#11: Hon var inte så imponerad, tuggat av toppen sen har hon helt struntat i den. Kanske trycker ner den i rabatten så får den pryda lite ute en stund iaf.
#14: Jag tänker att det kan vara som med nymfer: Kort intresse, därefter tar det hundra år innan de inser hur cool den nya prylen är. Och därefter slaktas den.
#15: Kan vara. Hon brukar vara skeptisk till nya saker. Ny mat/godis kan ta några dagar innan hon ens testar att stoppa det i munnen och sen kan det ta ett tag innan hon bestämmer sig för om hon gillar det eller inte. Så kanske granen blir lite mer intressant om några dagar (fick ju hem den igår så inte haft så mycket tid med den än).
Ingen gran inne men en liten på altanen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sonen har liten plastgran, vi har inte mer än så, tar för mycket plats
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har numera en plastgran och den har jag haft i ca 30 år nu. Evighets gran! 🎄
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Färdigklädd bordsgran bara att ställa den någonstans där det finns plats
Plastgranar köpta på second hand
Vi har en lite smalare plastgran med inbyggd belysning. Jättefin 😊
Men i år kommer den nog inte upp. Orken finns inte helt enkelt, och tanken på att den ska ner sen också gör mig ännu tröttare 😆
/Fia ☁️
Jag har två 😊
Har en inne och en ute på balkongen. Den inne är en klassisk grön men den ute på balkongen är vit.
Båda två är plastgranar.

Granen på balkongen är rest, men inte färdigpyntat. Den inne är inte rest ännu.
Trodde att den var rosa.
#0:
Jag har en mindre gran på en byrå hos mig, en plastgran.

#24: Nej den är vit. Det är bara ljuset ute på balkongen som luras 😊
#25: Vilken fin 😀
#26:
Ja, tack.😊 Det går åt en del batterier under julen till granens belysning… Men har tänkt "uppgradera" till belysning som kopplas in i vägguttaget ist, sen.😊
Vi brukar hämtar några granar som ändå måste gallras bort i vår skog.
På altanen har vi ljus, glitter, tomtar och div annat pynt. Vid entren blir det endast med stora lampor
Iår blev det bara en utegran. Det var bara regn och regn så det blev ingen på altanen
Låt dagen idag bli din bästa hittills!