Barn vänlig FaceTime app?
Jag är 11 och mina föräldrar låter mig inte ha WatsApp SnapChat eller sånt men jag ska kunna ringa videosamtal.
Har ni nå bra förslag?
För att ringa videosamtal på ett barnvänligt sätt kan du använda appar som är säkra och lämpliga för yngre användare. Här är några alternativ:
Google Duo: En enkel och lättanvänd app för videosamtal som fungerar på både Android och iOS. Den har ett enkelt gränssnitt och kräver inte ett socialt nätverk.
Messenger Kids: En version av Facebook Messenger som är designad för barn. Den ger föräldrar kontroll över kontaktlistan och har inga annonser eller köp i appen.
Zoom: Även om det främst är känt för professionella möten, kan Zoom användas för att ringa videosamtal med familj och vänner. Föräldrar kan hjälpa till att ställa in säkerhetsinställningar.
Skype: En klassisk app för videosamtal som kan användas på flera olika enheter och plattformar.
Det är viktigt att diskutera med dina föräldrar och se vilken app de tycker är mest lämplig för dig att använda.
Källor:
Det bästa är nog att prata med dina föräldrar så kanske ni tillsammans kan hitta något ni alla är nöjda med.
/Maria
Ja men tänkte om ni hade förslag att prata om
Är du i behov av facetime? Är det många kompisar som använder det? Isåfall kan ju det vara en orsak stt prata om.
Du kanske kan göra en lista med för och nackdelar som ni kan diskutera?
/Maria
Beror ju också mycket på vad dina kompisar kan använda.
Om du och om du vill prata med har iPhone eller iPad, så är FaceTime perfekt. Inbyggd, inga konton behövs, och privat.
Kör kompis-gänget mest Android så har Android något liknande som jag glömt vad det heter. Meet kanske det är.
Teams / Skype fungerar också bra och inte har några funktioner för sociala media som jag misstänker är det dina föräldrar oroar sig mest för.
Mvh // Johan
Jag har samsung o alla kompisar gör det
Dem får nog ha lite vad som helst…
De har snapchat,tiktok,watsapp.m.m
När mina barn var i din ålder och ville spela online med voice chat, så satt jag eller barnens mamma med i rummet så vi kunde höra samtalen och se vad som hände.
När dom väl fick ha Instagram och TikTok, så fick dom inte ha öppna konton och vi behövde gå godkänna friend requests.
Jag tycker det var en ganska bra balans mellan att låta dom få ha ett liv online, men minska riskerna för det som faktiskt kan gå fruktansvärt fel online.
Om jag får ge både dig och dina föräldrar ett superviktigt tips, är det att ni måste hitta ett sätt kring det här där du som barn inte gör något du inte får i smyg, och om du råkar ut för något obehagligt inte vågar be dina föräldrar om hjälp för att då märks det att du ljugit och brutit med era regler.
Ofta är det just så som barn blir utsatta online. Det börjar med något litet, sedan hotar förövaren att avslöja det för föräldrar eller i sociala medier om dom inte får något mer, och sedan något mer, och sedan något mer.
Det absolut viktigaste du som barn kan göra online, är att vara uppmärksam på personer som beter sig konstigt och be vuxna om hjälp i tid.
Mvh // Johan