Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterövrigthälsa-och-harmonihus-och-hem
Läst 187 ggr
Magi-cat
2

Om att leva "off grid"

Känner ni ibland en längtan att leva så här som det här paret: "off grid" och i ett "tiny house" som de byggt själva?
De har ingen el, eldar med ved och bär in vatten i hinkar. Det de uppskattar mest är lugnet och friden.

Helt "off" verkar de dock inte vara, det syns en bil på gården.

https://www.dn.se/insidan/ruben-och-elin-lamnade-storstan-fodde-barn-i-sitt-tiny-house/?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ruben och Elin lever på 20 kvadrat utan el och vatten: ”En drömvision är att vara självförsörjande”
[Undertaker]
3

Oj, ja, det är ofta jag tycker det vore skönt att bo mitt ute i ingenstans. Vara självförsörjande när det gäller grönsaker och ägg, handla enbart produkter som jag behöver men inte rimligt klarar att producera själv.

Visst är det jobbigt, och så varma som sommrarna är så vill jag inte ansvara för odlingar den tiden på året, men jag önskar ofta att jag kunde leva långt borta från männskligheten. Leva med djuren och naturen och ägna dagarna åt att ta hand om dem, odlingar, samt ett hus.
Jag har ändå levt i ett hus utan vatten och avlopp. Med utedass och en brunn. Vattnet behövde kokas men blev då okej att använda för matlagning. El har jag inte behövt leva utan.

Fridaaaa
2

Hade inte klarat mig utan el och rinnande vatten.
Bor på landet, och i lugnet, inget modernt hus eller så. Är skönt tycker jag.

Men skulle inte klara 22 kvm på 4 personer :P Knappt på 2

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2025-08-26 10:12 av Fridaaaa
oh-la
4

Nej, den längtan har jag aldrig känt. Jag har höns och är självförsörjande året runt på ägg. Jag odlar mycket av mina grönsaker på sommaren som extra lyx och tar in egen ved. Jag älskar att leva i ett samhälle, att ha tillgång till vatten, el, bil och moderna bekvämligheter. För mig är det snarare off grid-romantik när man pratar om lite produktionsdjur och odla lite grönsaker. För mig är det skit samma om potatisen får ohyra och jag glömmer vattna gurkan. Jag behöver inte få panik om mina hönor helt plötsligt är 50% ruggare och resten bara vill ha kycklingar. Att lrva off grid på riktigt för mig är att lämna samhällets strukturer helt bakom sig, och om sanningen ska fram gillar jag att vara en del av samhället för mycket. Däremot uppskattar jag att ha möjligheten ta en paus från det i växthuset eller hönshuset emellanåt, och jag tankar energi när jag gör basala saker som att hämta ägg till pannkakorna. Jag uppskattar också att jag slipper mjölka kon och mala vetet till resten av sagda pannkaka. Med andra ord - jag gillar att kunna plocka russinen ur kakan 😁

Maria
4

När jag var yngre så hade jag absolut kunnat tänka mig det.

Vår sommarstuga hade el men inget vatten i börja. Ingen telefon heller.
Jag älskade att vara och bo där på somrar och alla helger.
25 kvadrat, tre personer, katt, hund och andra smådjur.🙂

/Maria

NeferNefer
4

Jag skulle vilja leva off-grid light, och med det menar jag att få all el vi konsumerar från solpaneler. Vi har redan ett antal paneler, men fler skulle inte skada.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

DesK
3

Off grid är intressant och jag har ju, på sätt och vis, bott så. Mitt campande är ju lite av off grid. Det finns ju några olika tv-serier om människor som valt att leva mer, eller mindre, off grid. T ex Ett enklare liv och Där ingen kunde tro att man kan bo.

/Désirée

snowy00
3

När jag var yngre hade jag en "romantisk" syn på att leva själv i naturen, i en liten timmerstuga typ. Men nu mer trivs jag så bra i hur jag bor. (mindre lägenhet en bit från stans centrum).
Jag har nyss börjat odla tomater på altanen….vilket blir en glädje för mig att pyssla med.
Visst hade jag gärna bott närmare naturen, så att man bara kunde ta en promenad i skogen, eller vid vattnet bara genom att gå utanför dörren. Men egentligen har jag inte så långt till naturen, skog och vatten ändå… En kortare cykeltur bara.

Huvudsaken är väl, att jag är nöjd med hur saker är just nu. Är jag inte det, så förändrar jag saker… Eller väntar på att förändringen kommer

Men visst, jag gillar att se program med de som bor i en liten timmerstuga i Alaskas vildmark t ex…..så att man kan drömma sig bort en stund.
Men det är nog något jag själv aldrig kommer göra. Och det är jag tillfreds med🙂

Tarotstollan
1

Jag är alldeles för bekväm av mig för det och nu när jag blivit sämre i kroppen behöver jag det så lätt som möjligt för mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Draken
1

Vill inte leva "off-grid" ,men har ingenting emot att bo långt från folk och vara självförsörjande på endel livsmedel (grönsaker, ägg, kryddor etc.)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis