Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 377 ggr
Tarotstollan
1

Telefonterror?

I över två veckors tid så har det ringt olika telefonnummer till min mobil med SMS meddelandet: Nr bla. bla. har försökt att nå dig 2 gånger, senast 2025-06-26 kl. 12.06. Aktivera genom att skicka sms-texten VM till 4466. Mvh. Telia.

Saken är den att min mobil har hemligt nummer och den är nästan aldrig på under dagtid då jag har fast telefon.
De ringer oftast mellan kl. 9 - 13 på vardagar. Några av numren är detsamma, tror det rör sig om 3-4 olika.

Så är det Telia som ringer, de borde ju veta att jag har fast telefon och försökt att nå mig den vägen?
Eller är det lurendrejare?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
4

Lurendrejeri!
Blockera nummret!

Soligajag1
1

Håller med 'Vixxen' , blockera numret. Det finns ju en speciell tjänst till att blockera.
Jag ska kolla , , återkommer.

HH 🙂

[solljust]
3

Det låter som lurendrejare och idag känner jag att alla nummer jag inte känner till så är det bedragare och jag är misstänksam mot allt.

Samma här mitt nummer är hemligt finns inte att hitta men det läcker tydligen ut från sidor som SJ Sas 1177 och sånt och jag blockerar sen kommer nåt nytt med liknande nummer så dom har flera nummer dom ringer från.

Nu har det vart tyst för telefonen är aldrig påslagen så dom får ge upp och blockeras dom når aldrig fram men ibland dyker det upp nån gång eller två per år.

Trist sånt här och trist att vi ska behöva vara så misstänksamma och vaksamma men tragiskt nog ser det ut så idag man kan inte lita på nån.

Pyttelite
2

Du får SMS-meddelandet för att du har missat samtal och det isig är inget lurendrejeri- däremot kan det ju vara en skojare som ringt dig men SMS-funktionen är kopplat till Telia.

Det är en automatisk funktion så de har ingen aning om dina abonnemang.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2025-06-28 06:32 av Pyttelite
Vixxen
2

#4: Ja, men bedrägeri-typer utnyttjar detta och skickar ut falska liknande SMS till folk också.

Maria
1

Jag gissar på försäljare/bedragare.

/Maria

Pyttelite
2

Det är inte ett SMS från bedragare det kommer från Telia och man kan avaktivera funktionen.

SMSet kommer för att man inte svarat på inkommande samtal.

Maria
3

#7 Så funkar det hos mig.

/Maria

Tarotstollan
0

Jag har en gammal kontant mobil, Nokia 3310 och vet inte hur man blockerar på en sådan om det ens går?

Om det är Telia som ringer så borde de väl se att jag även har en fast telefon och då ringa mig på den istället när jag aldrig svarar.
Om det är viktigt borde de inte skicka ett brev i så fall?

Såvida de inte ringer mig på kvällarna eller om jag är uppe och ute tidigt så lär jag aldrig svara eftersom den alltid är avslagen när jag är hemma.

Pyttelite
1

#9: Det kommer ett SMS automatiskt när du inte svarar och det har inte med din telefon att göra.

Och som jag skrev tidigare så kan du avaktivera det men ta kontakt med Telias kundtjänst om du inte vill få ett meddelande att ngn ringt.

Pyttelite
2

Du kan göra ett test genom att ringa till din mobiltelefon utan att svara så får du se vad som händer.

Du ska då förhoppningsvis få samma meddelande men med en hänvisning till ditt fasta telefonnummer och att det numret har ringt.

VM står för Voice Mail - Röstbrevlåda - om du har en röstbrevlåda eller inte kan jag inte tala om men du kommer förmodligen få veta det om du ringer ditt egna nummer.

• Redigerat 2025-06-28 12:27 av Pyttelite
Carmarino
2

#9: Det är inte Telia som ringer, utan någon annan. När du då inte svarar så går samtalet till mobilsvar. Eftersom du inte har aktiverat det så får du ett automatiskt meddelande från Telia om att aktivera mobilsvaret om du vill kunna lyssna på det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[solljust]
0

Ni har helt rätt allihopa och så fungerar det här med jag får meddelande från telia och kan välja att avaktivera och jag har inte mobilsvar aktiverat vill absolut inte ha det.

Sen som Vixen också är inne på det kommer även falska SMS som kan se ut som om dom är från exempelvis telia men då borde inte avaktivera funktionen vara med vid inkommande samtal sa nån till mig sen om det stämmer sätter jag inte hundra på men det låter logiskt.

Telia skickar även ut SMS när det är dags att ladda kontantkort jag har inget abonnemang men då för säkerhets skull går jag in själv på telia.se och laddar kontantkortet och hittills har det vart äkta SMS eftersom dom direkt skickar ut nu är ditt kontantkort laddat med si och så mycket vilket hamnar i samma konversation där telia redan talat om att det är dags att ladda.

För att vara säker där gör jag en liten omväg via deras hemsida klickar inte på nån länk i något SMS öht inte i mejl heller och idag får man vara rejält misstänksam hur rätt och korrekt det än må se ut och det är för jämmerligt tragiskt att det ska behöva vara så här för oss.

Pyttelite
0

#13: Du kan själv skicka SMS till Telia för att få information om ditt saldo.

Carmarino
0

#13: Det går också att ringa *120# för att få reda på sitt saldo. Jag har också kontaktkort och har kopplat *120# till ett kortnummer. Trycker bara länge på siffran jag kopplat numret till på tangentbordet på mobilen, så får jag upp saldot och hur länge laddningen gäller till.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[solljust]
0

#15: Använder också *120# för att kolla saldo och har inte ens tänkt på om det står om man kan avaktivera påminnelse SMS men det gör det säkert så nästa gång det kommer nu är det raderat inget sparas i min telefon så ska jag se om det går att avaktivera för dom där är bara störiga och irriterande det där klarar man själv utan telias tjötiga påminnelse 😄

Carmarino
0

Hittade det här (när det gäller Telia; för andra operatörer är det inte samma tillvägagångssätt):

När du blockerar ett samtal i telefonen, skickas samtalet normalt direkt till din röstbrevlåda hos din operatör. Det är denna röstbrevlåda som skickar ut sms om att någon ringt eller lämnat meddelande.

"Avaktivera genom att skicka sms-texten VMSAV till 4466".

Fast om det funkar för TS vet jag inte eftersom det inte verkar som om funktionen är aktiverad ens.

Tarotstollan
0

Oj, så duktiga ni är på mobil grejer.

Jag kan aktivera en röstbrevlåda om jag vill men har inte gjort det.
Jag brukar också ringa *120# och kolla mitt saldo. Laddar kanske för 200-300/år och det räcker mer än väl, jag har min mobil som nöd telefon det är allt.

Alla som känner mig ringer till den fasta telefonen och eftersom jag har hemligt nummer på mobilen så är det nog inget viktigt.

Pyttelite
1

#18: Det är viktigt att du lär dig hur din telefon fungerar så att du inte blir rädd och orolig i framtiden.

Har du ringt till din mobil via den fasta telefonen så att du ser hur den fungerar och vilket resultat du får på mobilen?

Tarotstollan
0

#19. Ja, jag gjorde det, det gick fram en signal i luren och sen ingen mer.
Tog ett tag innan signalen kom i mobilen.

Pyttelite
0

#20: Fick du något SMS?

Tarotstollan
0

Ja, det kom ett SMS med samma text som jag och ni skrivit.

Pyttelite
1

#22: Ok - Bra! - SMSet innehåller oxå telefonnumret som de ringde ifrån.

I bästa fall kan du söka på nätet efter telefonnumret t ex via hitta.se och då finns det också möjlighet att se om det varit ett opålitligt nummer eller telefonförsäljare som ringt men inte alltid.

Själv gillar jag inte att få samtal från okända nummer - jag tycker att det skapar oro.

Hoppas att du känner dig tryggare kring hur din telefon fungerar även om det är irriterande. 😊

• Redigerat 2025-06-28 22:52 av Pyttelite
Tarotstollan
0

#23. Jodå, jag känner mig nöjd med telefonen, bara irriterad på när de håller på och ringer på detta viset varje dag och numret ser ut att gå till någon reklam firma eller något sådant.
På Eniro finns vissa nr med och vissa inte från de som ringt.

• Redigerat 2025-06-28 22:56 av Tarotstollan
[solljust]
1

#24: Du kan också testa att googla nummer då brukar sidor kunna dyka upp där andra skrivit och gjort bedömningar på säkerhetsnivå andra som blivit uppringda av samma nummer.

En del lämnar kommentarer om envisa försäljare eller annat skräp och skrutt som sitter och ringer till folk.

[solljust]
0

Här bland annat kan du kolla Tarotstollan 😎

https://www.180.se

Kollade mitt eget nummer säkerhetsnivå 90 men dom sista 10 då ha ha ha 🤣

Ingen har sökt på mitt nummer där förutom jag själv så hur stor tillförlitligheten är låter jag vara osagt men lite pejl kan man kanske ändå få.

Tarotstollan
0

Fortsätter de ringa så skall jag kolla numren igen, nu har jag raderat vartenda ett.

Draken
1

Det är scam. Blockera numren

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

#28: Nej det är inte scam utan information om missat telefonsamtal.

[solljust]
1

#27: Stollan kan du inte googla fram en bruksanvisning på nätet på den telefonen som du har det borde gå att finna någonstans så du kan du blockera om det här fortsätter men hoppas att dom ger sig nu så du slipper det där😎

Tarotstollan
1

#30. Jag har en bruksanvisning. Skall kolla upp det om den "moderniteten" finns på den här gamla Nokian.😄

[solljust]
0

#31: Håller alla tummar och tår för dig Stollan för det vore ju surt som fasen om du inte kan få stopp på dom här samtalen det är en rätt som du faktiskt har att få vara ifred 😎

Jag trycker ärligt att alla telefonförsäljare och även dom som bedrar det spelar ingen roll i min värld dom ska stoppas oavsett det är seriöst eller inte ingen av oss ska behöva stå ut med någon av dom dom ska bort punkt 🛑

Tarotstollan
0

Det hade ju varit bättre om de skickat ett SMS och skrivit vad de ville, då hade man ju kunnat ringa upp dem om det är något som intresserar en istället.

I går ringde faktiskt en på min fasta telefon och ville ställa frågor om samhället men jag avböjde, jag sov!
I dag har det varit tyst på båda telefonerna, de kanske inte orkat ringa i denna värmen!😄